Zo zijn alle 35 vechters die we kennen uit Super Street Fighter IV voor de Xbox 360 en PlayStation 3 van de partij voor het Nintendo 3DS-feestje. Dat betekent dus dat we in de trein met Guy proberen tegenstanders in de lucht vast te grijpen, in de bus met Cody in de weer gaan of op een bankje in het park met oudgedienden als Ken of Ryu in hoog tempo klappen en trappen uitdelen. En het mag geen verrassing heten dat ook alle locaties hun opwachting maken. Van de levendige jungle tot een druk Aziatisch dorpje en van een vliegveld tot een cruiseschip, het zit er allemaal in. 

Eye Candy

Alle vechters en locaties zijn leuk, maar daarmee zijn we er natuurlijk nog niet. Het draait erom hoe het speelt en ook hierin stelt de game niet teleur. De consoleversie draaide enorm soepel en wist alle bewegingen vloeiend in beeld te brengen, een prestatie die de Nintendo 3DS-versie opnieuw foutloos levert. Of je nu net een Ultra-combo in de strijd gooit of met een paar snelle klappen de Focus Attack van een tegenstander onderbreekt, geen moment vertraagt de game. Je hebt steeds het gevoel dat jouw input perfect naar het scherm vertaald wordt. Het analoge pookje van de 3DS doet goed zijn werk, daarom was het jammer dat onze kennismaking maar kort was.

Bovendien kunnen we met Super Street Fighter IV ook nog stellen dat we de mooiste 3DS-titel te pakken hebben. De omgevingen barsten van de levendige details en de game doet qua looks bijna niet onder voor de consolevarianten. Bovendien wordt diepte op overtuigende manier weergegeven. Waar bij veel 3DS-games nog kinderziektes zijn te bespeuren en er gezocht moet worden naar de ‘sweet spot’, daar toont Super Street Fighter IV stabiele 3D-beelden waar je constant ten volste van kan genieten. Capcom heeft zelfs een extra camerastandpunt geïntroduceerd waarbij je de actie schuin van achteren bekijkt en zo nog beter ziet hoeveel diepgang de levels daadwerkelijk hebben. Dat vechten vanuit deze camerapositie niet zo natuurlijk aanvoelt als het vertrouwde zijaanzicht, dat nemen we vanwege de geboden eye candy maar even voor lief.

Can touch it

Naast alle pracht en praal heeft Super Street Fighter IV 3D Edition ook wat eigen foefjes in huis. Zo is er de mooie toevoeging voor beginnende vechtjassen. Op de touchscreen kunnen een viertal verschillende moves geposteerd worden die je activeert door ze aan te raken. Die vervelende Ultra of Super-move die je niet uit de knoppen krijgt? Verleden tijd. Hierdoor is er voor spelers van verschillende niveaus snel te genieten van het heerlijke vechtspektakel dat Super Street Fighter IV te bieden heeft. Overigens hoeven hardcorespelers niet bang te zijn dat op deze manier beginners opeens wel erg ver worden geholpen; het blijft beperkt tot een viertal moves, waardoor vloeiende aaneenschakelingen van perfect uitgevoerde moves onmogelijk is.

Daarnaast kan een beetje speler de knoppen toch wel vrij rap indrukken en een beginner altijd te slim af zijn. Dit gaat ook gebeuren, want de gevechten kunnen ook draadloos tegen andere 3DS-bezitters gespeeld worden. De game ondersteunt onder meer Download Play (slechts één speler heeft het spel nodig). Daarnaast krijgt de game StreetPass-ondersteuning waarbij trofeeën onderling geruild worden als 3DS’en bij elkaar in de buurt komen.

Het moge duidelijk zijn dat spreken van een ‘overzetting’ in het geval van Super Street Fighter IV oneerbiedig is. Alle vechters zijn van de partij, de gevechten zien er fantastisch uit op het 3DS-scherm en de toevoeging van de quick commands op de touchscreen is een zeer waardevolle. Het zijn stuk voor stuk bevestigingen van Capcoms boute stelling: de 3DS-versie is gelijkwaardig aan de consoleversies. Onze toevoeging: en misschien wel beter.