Preview
Smash Bros. Ultimate

Super Smash Bros. Ultimate heeft overweldigend veel content

Eerste indruk van World of Light, Spirits en Classic

Geschreven door Wout van Aken op
In onze previews vanaf de E3 en Gamescom kon je al lezen dat Super Smash Bros. Ultimate weer uren vermaak belooft en bomvol content zit. We gingen kort geleden bij Nintendo langs om de definitieve game uit te proberen en als één van de eersten de singleplayercontent te spelen. We kregen daarbij een beter beeld van de toevoeging van Spirits.

In Classic Mode vecht je, net zoals in de vorige delen, tegen een aantal tegenstanders tot je bij de eindbaas komt. In Ultimate daarentegen zijn de levels en tegenstanders niet willekeurig, maar afhankelijk van welk personage je selecteert. Ook kunnen bepaalde condities anders zijn. Zo speel je in de Classic Mode van Ryu (uit Street Fighter) enkel Stamina Battles op platte levels.

In de previewversie konden we aan de slag met Wolf en Rob, maar een verband tussen de tegenstanders, levels en het gekozen personage was in dit geval niet meteen duidelijk. Zo zou je in de Classic Mode van Wolf bijvoorbeeld Fox of Falco als tegenstanders verwachten, maar vecht je onder andere tegen Ice Climbers en Pokémon Trainer. Met Rob kwamen we de Wii Fit Trainer en Game & Watch tegen. Het is jammer dat de logica soms lijkt te ontbreken.

Je kunt de Classic Mode beginnen op moeilijkheidsgraad 5. Elke keer als je wint of verliest gaat deze omhoog of omlaag. Mocht je het onderspit delven, dan kun je kiezen voor een continue, die je eenmalig direct verder laat spelen. Aan het einde van de run staat een eindbaasgevecht op je te wachten. In het geval van Wolf en Rob was dit Galleom, die je misschien nog kent van Super Smash Bros. Brawl. Maar ook Rathalos uit Monster Hunter zit als eindbaas in de game. Er zijn dus meerdere eindbazen, hoewel we helaas niet ontdekt hebben hoeveel dit er precies zijn en of Master Hand ook aanwezig is.

Spirits

Spirits zijn een nieuwe toevoeging aan de franchise. Het wordt al snel duidelijk dat ook aan dit aspect van de game (dat overigens niet deel uit maakt van de standaard multiplayer of Classic Mode) veel tijd is besteed. Spirits zijn power-ups gebaseerd op andere personages uit verschillende franchises, die je kan koppelen aan je vechter voor een bonus. Er zijn vele verschillende spirits te verzamelen in twee categorieën; primary en support. Elke vechter kan één primary spirit koppelen, die het personage een statbonus geeft en zich bevindt in een bepaalde categorie (neutral, attack, grab of shield). Het gaat hier om een steen-papier-schaar-constructie, waarbij elk type sterk en zwak is tegen een ander.

Vervolgens kun je aan de primary spirit één of meerdere support spirits koppelen die een specifiek effect meegeven dat van pas kan komen in een gevecht. Het aantal support spirits dat je kunt koppelen hangt af van je primary spirit, maar ook hoeveel ruimte de support spirit in beslag neemt. De Guardians uit Zelda Breath of the Wild nemen bijvoorbeeld twee support sloten in beslag in ruil voor een sterker effect. Deze bonussen kunnen van alles zijn, van beginnen met een bepaald voorwerp, tot sterkere throws of autoheal. Er zijn ook spirits die je beschermen tegen elektriciteit of weersomstandigheden, wat van pas kan komen in arena’s die onder stroom staan of last hebben van sterke windvlagen. Het ziet er naar uit dat deze diversiteit voor vele unieke gevechten gaat zorgen, ook in de multiplayer. In de korte tijd die we met de game besteedden was het echter vooral overweldigend.

Win je een gevecht, dan ontvangt de gekoppelde spirit ervaringspunten en voeg je de verslagen spirit na een korte minigame toe aan de verzameling. Ook ontvang je verschillende snoepjes die je aan een spirit kan voeren om deze sneller in level te laten stijgen. Een hoger level betekent een sterkere boost en sommige spirits veranderen van gedaante wanneer ze een hoog level bereiken.

Er wordt van de speler verwacht uitgebreid te experimenteren met verschillende combinaties. Het is daarom erg jammer dat de optie voor het omwisselen van je spirits achter een laadscherm zit. Dit duurt net een paar seconden te lang, waardoor het perfect samenstellen van je spirits op een specifieke uitdaging een kleine weerstand oproept. Je ontvangt ook minder beloningen aan het einde van een gevecht als je spiritkracht op een hoger niveau ligt dan die van de tegenstander. Hoewel een gebalanceerd gevecht natuurlijk uitdagender is, is het wel een beetje gek dat je op deze manier wordt gestraft voor het optimaliseren en levelen van je spirits. Deze zaken zorgen er in de praktijk voor dat je er soms voor kiest om met suboptimale samenstellingen een gevecht probeert te winnen. Mensen die geen zin hebben om zelf te kiezen kunnen gebruikmaken van de suggesties die de game doet voor een geschikte spirit voor het level.

De mogelijkheden die Spirits met zich mee brengen zijn zo overweldigend dat een deel van de spelers dit waarschijnlijk links laat liggen. Aan de ene kant begrijpelijk, want het is een gigantische info-dump waar je even uitgebreid voor moet zitten om er echt van te genieten. Ook is het menu en de kaart niet altijd even intuïtief en klik je weleens op de verkeerde knop. Aan de andere kant is het doodzonde om spirits niet uitgebreid te verkennen; ze roepen namelijk een rpg-gevoel op en voegen daarmee een extra dimensie toe aan de game.

World of Light

Dit rpg-gevoel zien we verder terug in World of Light, de avonturenmodus van Ultimate. Deze begint met een prachtige cinematic waarin alle personages behalve Kirby worden weggevaagd door een mysterieuze vijand en een leger aan Master Hands. Vervolgens is het de taak om deze personages en spirits te bevrijden en ze toe te voegen aan je party. Dit doe je door je personage tussen de potten door te bewegen over een kaart die wel iets van Mario Party wegheeft. Langzaam wordt deze kaart steeds groter en kom je splitsingen tegen, waarbij je puzzels moet oplossen en moet kiezen welke personages je wil ontgrendelen. Het ontgrendelen van spirits en personages gaat op deze manier lekker snel en je speelt dus ook niet de hele verhaalmodus door met Kirby. Binnen enkele minuten ontgrendel je bijvoorbeeld al Mario. Vanaf dat moment kan je per level kiezen tussen al je ontgrendelde personages. Het is nog niet bekend of het vrijspelen van personages in World of Light ook de personages ontgrendeld in de multiplayermodus. Wel is bekend dat alle stages daar al vanaf het begin speelbaar zijn.

Naast tegen personages vecht je vooral tegen spirits. Niet letterlijk, maar in een speciale setting en tegen personages die iets weg hebben van de spirit. Vaati uit Minish Cap wordt bijvoorbeeld vertegenwoordigd door Ridley en bevecht je op Hyrule Castle, met een twist dat er constant een zeer sterke wind staat en er een tornado door het level heen raast. Deze gevechten zijn een beetje vergelijkbaar met de events uit Super Smash Bros. Melee, waarbij sommigen nog best pittig zijn.

Alsof het aanpassen, uitbreiden, levelen en combineren van je spirits nog niet genoeg is, bevat de modus ook een uitgebreide skill tree. Hier vind je nog meer bonussen, zoals versterkte tilt attacks of smash attacks. Elk met daar weer verschillende levels van. Zeker als je de modus voor het eerst opstart zie je soms door de bomen het bos niet meer.

Spirit Board

Een andere manier om spirits vrij te spelen is de Spirit Board. In deze stand wordt een selectie geboden van een aantal spirits om tegen te vechten, die zich elke vijf minuten ververst. Er zijn vele verschillende spirits om tegen te vechten in vier verschillende moeilijkheidsniveaus. Omdat de spirits individueel verversen, is er een oneindige hoeveelheid tegenstanders om tegen te vechten. Je kunt je spirits vervolgens ook gebruiken om nieuwe spirits te ontgrendelen of je amiibo sterker te maken.

Chaos

Smash Bros is altijd al een chaotische serie geweest, wat ook zeker één van de charmes van de franchise is. Toch gebeurt er nu wel érg veel op het scherm. Door spirits zijn er bijvoorbeeld vaak meerdere personages of objecten aanwezig. Assist Trophies vullen het scherm met nog meer personages of gigantische explosies, en Final Smashes bevatten nu een korte, onderbrekende cinematic, waardoor je soms net die ene recovery niet goed kunt uitvoeren.

In een potje met vier spelers was het moeilijk om een gele Inkling en Pikachu uit elkaar te houden toen beiden door een explosie van het veld af schoten. De game probeert dit op te lossen met gekleurde stofwolkjes, maar het maakt het geheel eigenlijk nog chaotischer en vaak het resulteert het er in dat je vooral aan het zoeken bent naar het naamlabeltje 'Player 1' in de warboel. Wel handig is een klein kaartje in de hoek wat in beeld komt als jouw personage zich buiten het beeld bevindt.

Het is echter niet geheel eerlijk om de game op deze chaos af te rekenen, aangezien je vrijwel alles in de instellingen aan of uit kunt zetten. Je kiest dus zelf op welke manier je Super Smash Bros. Ultimate speelt en welke aspecten je achterwegen laat.

Super Smash Bros Ultimate Chaos

Zo veel te doen

Super Smash Bros. Ultimate zit propvol content, waaronder ook de mogelijkheid om met acht spelers aan de slag te gaan. Hierbij kan één losse Joy-Con gebruikt worden per speler, maar uiteraard is ook de Pro Controller te gebruiken. Spelen met de GameCube-controller kan, mits je de speciale adapter hebt. De GameCube-adapter van de Wii U werkt overigens ook.

Ultimate is zo veel meer dan een simpele remake van de Wii U-versie. De graphics zijn opgepoetst en er is een belachelijke hoeveelheid levels, items, spirits, en modi aanwezig. De game zit vol met ’oh ja!’-momentjes voor Nintendo-fans. Bijvoorbeeld wanneer je in een oud level oog in oog staat met een golf van lava en in dat kleine rothuisje moet kruipen. Met personages als Young Link en Pichu staat gamers een nostalgisch avontuur te wachten. En het beste is dat vrijwel alles is in te stellen en te combineren. Of je nou geniet van de ultieme chaos met acht spelers en items, of liever competitief 1-op-1 Final Destination speelt: Super Smash Bros. Ultimate is een game voor iedereen.

Super Smash Bros. Ultimate is vanaf 7 december exclusief beschikbaar op Nintendo Switch.

Laatste previews

Dit artikel delen:

Lees meer

Fysieke verkoop Fallout 76 slechter dan Fallout 4 in VK Star Citizen bereikt mijlpaal van 200 miljoen aan donaties
4

Reacties op: Super Smash Bros. Ultimate heeft overweldigend veel content

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Goodmushin

    • 19 november 2018 17:58
    Verheug mij er op :-) i pre orderd

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • vjiezze vir

    • 19 november 2018 23:40
    Kan niet wachten.. heb me switch smash bros editie dit weekend gehaald… hyped!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ph4ge

    • 20 november 2018 07:59
    Shut up and take my money

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • controvi

    • 20 november 2018 12:15
    Limited edition is besteld en komt hopenlijk 7 december binnen!
    Lang geleden dat ik zo naar een game uitkeek

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.