“For the thousands in attendance and the millions watching around the world, ladies and gentlemen: let's get ready to rumble!” Nee, deze preview gaat niet over een nieuw deel in de Ready 2 Rumble reeks, maar wel over een vechtgame voor op de Wii. In 2007 komen namelijk alle grote namen uit het Nintendo universum voor de derde keer samen om zich weer eens flink op elkaar uit te leven in Super Smash Bros. Brawl.

De eerste Super Smash Bros. kwam uit in 1999 voor de N64 en maakte van mij een gelukkig mens. Niet alleen omdat het simpelweg een goed vechtspel was met Nintendo-personages, maar ook omdat ik er mijn frustratie in kwijt kon. Want wat kon ik boos worden op mijn oh zo geliefde Mario en Link als ik na tig keer opnieuw proberen maar niet verder kwam. Het liefst had ik de besnorde loodgieter en de held met de groene maillot een flinke ros op hun muil verkocht om mijn woede te stillen. Super Smash Bros. bood mij die uitkomst. 'Ergens' in 2007 komt het derde deel uit op de Wii, dat hopelijk het succes van haar voorgangers evenaart.

Naden

Velen bekritiseren de Wii als een 'opgepimpte Gamecube' wanneer het op grafische kwaliteit aankomt. Toch zijn het juist de graphics in Super Smash Bros. Brawl die meteen opvallen. Oké, het is geen Gears of War-kwaliteit, maar de vechtersbazen zien er scherp en gedetailleerd uit. Zo is het duidelijk dat Mario een spijker(tuin)broek draagt en kun je zelfs de naden op zijn broek zien. Hetzelfde geldt voor Link, die schittert in zijn Twilight Princess-outfit. Ook de verschillende arena's zien er prachtig uit en ze zijn interactiever dan ooit tevoren. Zo is er een kasteel waarbij je niet alleen te maken hebt met je directe tegenstanders, maar ook met rondvliegende pijlen van een aanvallend leger. Bovendien doet het gerucht de ronde dat de omgevingen in Super Smash Bros. Brawl vernietigd kunnen worden, waardoor je in nieuwe delen van het level terecht komt waar het gevecht wordt voortgezet. Dit is echter nog niet bevestigd.

Strijd der Titanen

Uniek aan de Super Smash Bros.-reeks is de verzameling van Nintendo-personages en natuurlijk zijn zij in Brawl ook weer van de partij. Een kleine teleurstelling is dat niet elk personage uit de Super Smash Bros.-serie zijn of haar weg terug zal vinden naar Brawl, aldus regisseur Masahiro Sakurai. Wie dit precies zijn is onduidelijk. Een aantal oudgedienden waarvan het wel zeker is dat ze terugkeren zijn Mario, Link, Pikachu, Kirby en Fox McCloud. Maar er zijn ook een aantal nieuwkomers bekend, namelijk Pit (uit Kid Icarus), Meta Knight (uit Kirby), Wario, Zero Suit Samus (Samus in haar blauwe pak uit Metroid: Zero Mission) en Solid Snake. “Huh, Snake? Die is toch niet van Nintendo?!” Dat klopt, als grote verrassing doet er voor het eerst een personage van een third party bedrijf mee.

Nog mooier is dat er waarschijnlijk nog één of twee bij komen. Wie dat worden is vooralsnog een mysterie, hoewel in het geruchtencircuit de naam van Sonic vaak opduikt. Maar ook Rayman en Sam Fisher (Splinter Cell) worden genoemd. Verder wordt er gespeculeerd over de introductie van Waluigi in Brawl. Dat is op zich niet gek aangezien Wario ook van de partij is. Toch blijven dit allemaal geruchten, duidelijk is wel dat Super Smash Bros. Brawl weer een strijd der Titanen zal worden.

Nieuw, nieuwer, oud

In Brawl heeft elk personage zijn eigen set aan aanvallende en verdedigende moves. Zo kan Pikachu een donderstraal oproepen en Kirby iemand opzuigen. Ook de nieuwkomers beschikken over leuke 'basisbewegingen'. Pit hanteert een boog die hij desgewenst uit elkaar kan trekken, wat hem twee zwaarden oplevert. Meta Knight kan vaker springen en zich verschuilen achter zijn cape. Zero Suit Samus heeft haar lasergun, maar kan deze veranderen in een (laser)zweep. Ten slotte gebruikt Snake explosieven en kan hij zich verstoppen in een kartonnen doos.

Maar bij een nieuw deel horen ook nieuwe bewegingen. In Super Smash Bros. Brawl heeft elk personage een ultieme aanval die je uitvoert na het pakken van een Super Smash Bros.-logo in de arena. Mario vuurt hiermee een energiestraal zo groot als het speelveld af, terwijl Link een tegenstander aan gruzelementen slaat tussen twee triforces. Verder zijn er natuurlijk weer allerhande items te verkrijgen tussen de gevechten door. Nieuw in Brawl is onder andere de capsule waarmee een Nintendog 'voor' het beeld komt, waardoor je bijna geen zicht meer hebt op het gevecht en de positie van jou en je tegenstander. De manier van spelen is echter niet nieuw, dit gebeurt met een Gamecube- of Classic-controller. Er is bewust gekozen om niet de Wii-mote te gebruiken. Hoewel dit als een hoofdzonde klinkt, denk ik dat de chaos en snelheid van Super Smash Bros. een 'gewone' besturing nodig heeft. Het lijkt mij dan ook een goede zet te zijn om niet de bewegingsgevoelige besturing van de Wii te gebruiken.

WiFi

In Super Smash Bros. Brawl is het mogelijk om een singleplayer mode te spelen in allerlei varianten, zoals in Melee. Verder kun je ook wat vrienden uitnodigen en met z'n vieren tegelijk vechten in de multiplayer mode. Het is echter ook mogelijk om via de WiFi  verbinding van de Wii online te spelen! Heb je dus geen vrienden of heb je ze al honderd keer verslagen dan kun je het opnemen tegen andere Europeanen, Amerikanen of Aziaten. Spijtig is echter wel dat er geen online ranking zal worden bijgehouden.

Afsluitend

De verbeterde graphics, nieuwe personages en arena's zullen in combinatie met de oude vertrouwde manier van snelle, chaotische gevechten weer een prachtige Super Smash Brothers-ervaring worden. Met nieuwe items en de unieke aanval van elk personage is er ook weer zeker humor te vinden in dit spel. Bovendien zorgt de online mode ervoor dat je je geen moment hoeft te vervelen, wanneer je alles in de singleplayer al gedaan hebt en er geen vrienden in de buurt zijn. Daarom zal Super Smash Bros. Brawl ongetwijfeld een topper op de Wii worden.