Scribblenauts had zoveel potentie dat de teleurstelling des te groter was toen bleek dat de game het niet waar kon maken. Nog voordat het spel vorig jaar verscheen, stonden websites en gamemagazines vol met positieve impressies. “Schrijf een woord op het scherm en het object verschijnt in de game!” werd enthousiast in elke preview beschreven. Het idee is simpel: er zijn tweedimensionale levels waar je voorbij moet zien te komen of een opdracht uit moet voeren. Hoe je dat doet is echter aan jou. Een boer heeft appels uit de boom nodig? Typ het woordje ‘zaag’ en je krijgt het gereedschap om de boom om te zagen. Of je klimt met een ladder in de boom om de appels zelf te pakken.

Teleurstelling

Uiteindelijk bleek dit concept inderdaad te werken en dat was prijzenswaardig. Er is immers geen andere game waarin je duizenden woorden in kunt tikken die vervolgens als objecten in de game verschijnen. Van dieren en wapens tot zombies en God zelf, het zat er allemaal in. Het was alleen jammer dat de game die de ontwikkelaar er omheen had gebouwd niet even ambitieus was. Zo werd de drang om je eigen fantasie te gebruiken de kop in gedrukt, door enkele voorwerpen in de game die de uitdagingen te makkelijk maakten. Een jetpack bijvoorbeeld, waarmee je langs de meeste hoge obstakels kon komen. Het meest irritante was de besturing van het hoofdpersonage met het touch screen. Dit zorgde er vaak voor dat hij recht een afgrond in liep in plaats van dat hij een object oppakte. Een originele game dus, maar slecht uitgewerkt.

Ontwikkelaar 5th Cell heeft het er echter niet bij laten zitten en is van plan alle negatieve aspecten van de eerste game aan te passen voor Super Scribblenauts. De verbeterde besturing valt meteen op en maakt een wereld van verschil: je poppetje loopt nu met de vierpuntdruktoets en springt met de B-knop, waardoor de grootste frustratie uit het eerste deel meteen verdwijnt.

Ook de level-structuur is aangepast. De 120 aanwezige levels moeten veel diversere opdrachten bieden in plaats van simpelweg het einde van een level te bereiken. Sterker nog, een level kan meerdere opdrachten hebben, waardoor het een klein avontuur op zich wordt. Laat die jetpack dus maar lekker in de kast staan.

Bijvoeglijke appels

De meest indrukwekkende verandering is echter de toevoeging van bijvoeglijke naamwoorden. Naast de duizenden woorden uit de eerste game en een hele rits nieuwe zijn er nu ook zo’n tienduizend bijvoeglijke naamwoorden bruikbaar. Een rotte appel bijvoorbeeld, of een grote appel, of een blije appel. Een slapende kat, of een boze kat. Enfin, je begrijpt dat dit de opties met vele malen vergroot.

Super Scribblenauts verschijnt later dit jaar en komt dus wel erg snel na het eerste deel, maar daar kunnen we moeilijk over klagen. De ontwikkelaar lijkt immers de problemen uit het eerste deel op te lossen, terwijl ze ook nog eens veel meer opties aan de speler geeft. Daar worden wij hele blije gamers van. En dat is beter dan gefrustreerde gamers!