Super Monkey Ball: Banana Blitz | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

“Wieheeft er zin om naar het kantoor van Nintendo Benelux te gaan om daar SuperMonkey Ball: Banana Blitz uit te testen voor de Wii?” Nou, in die vraag zittenzomaar even drie dingen waar mijn hartje sneller van gaat slaan: Nintendo,Super Monkey Ball en de Wii! Daardoor was ik er ook als de kippen bij om me eendagje vrij te maken zodat ik vanuit Ha elt naar Utrecht kon treinen om een vande leukste toekomstige launchgames voor de Wii te gaan spelen.Mensen die Super Monkey Ball kennen van op deGameCube, weten vast en zeker nog waar het spel rond draait: je moet een aapjedat gevangen zit in een balletje zo snel mogelijk een parcours laten doorlopen,dat bovendien nog eens vol met bananen ligt. Deze bananen kun je oprapen om zoextra levens te sprokkelen, zodat je onderweg wel eens een foutje mag maken. InSuper Monkey Ball: Banana Blitz moet je nog steeds hetzelfde doen, maarnatuurlijk zijn er enkele dingen aan de bekende gameplay toegevoegt enaangepast, met als meest duidelijke vernieuwing natuurlijk de besturing.Banana Blitz laat zich volledig besturen metde Wii-mote, wat dus wil zeggen dat je goede reflexen zal moeten hebben om jeaapje zonder al teveel problemen naar het einde van het level te laten rollen.Als je voor het eerst de Wii-mote in je handen neemt, voel je onmiddelijk datje met kwaliteit te maken hebt. Alle knoppen zitten lekker op z’n plaats en hetdingetje ligt perfect in de hand. Dat is ook nodig, want in Banana Blitz moetje soms uiterst precieze bewegingen maken om tot een goed resultaat te komen.Net zoals in de voorgaande Monkey Ball games bestuur je trouwens niet het aapjezelf, maar de ondergrond waarop het balletje rolt. Je kunt het vergelijken meteen knikker op een plank die je voortdurend aan het bewegen bent zodat de knikkerer niet af zou vallen. Wel, die plank is bij het spelen van Banana Blitz dusvervangen door de Wii-mote, iets wat eerst een beetje onwennig aanvoelt, maarna vijf minuutjes spelen merk je dat deze manier van spelen eigenlijk zeer goedwerkt. Ook leuk is dat je je aapje kunt laten springen, iets wat soms hardnodig is, doordat er vaak gaten in het parcours zitten die je moeilijk kanontwijken. BananaBlitz geeft je keuze uit zes verschillende aapjes. Elke aap heeft zijn eigensterke en zwakke punten, waardoor je goed zal moeten nadenken over welk peronagehet best bij je past. Baby is bijvoorbeeld een klein aapje dat de meest hogesnelheden kan halen, terwijl Gongon een van de grootste en zwaarste personagesuit het spel is, met als gevolg dat hij een stuk trager zal rollen dan de rest.Verder ishet deze keer niet langer zo dat de werelden waardoor je rolt kaal en leeg aanvoelen.Elke level heeft namelijk een thema gekregen (oerwoud, ijsvlakte enzovoorts) ensommige omgevingen zitten ook vol met vijanden. Zo speelde ik een level waarinom de haverklap papegaaien opdoken die het extra moeilijk maakten om aan deeindmeet te bereiken, doordat ze mijn aapje voortdurend van het parcoursprobeerden af te blazen. Papegaaien zijn trouwens niet de enige vijanden die jezult tegenkomen: Banana Blitz introduceert deze keer ook eindbazen. Ik kreegonder andere te maken met een reuzevogel die enkel te verslaan was door zijnzwakke punten te zoeken en er met mijn aapje op te springen. Banana Blitz bevatdus wat meer actie dan de voorgaande delen, een evolutie die zeker positief tenoemen is.Naast detraditionele levels zijn er ook een hele hoop minigames terug te vinden in hetspel. Tijdens mijn bezoek aan Nintendo mocht ik aan de slag gaan met een kartgame en een snowboardgame,waarin uiteraard de Monkey Ball personages de hoofdrol spelen. Deze minigameszijn uitermate leuk en laten zich volledig besturen met de Wii-mote. Zo moet jede wagentjes in de kartgame besturen door de Wii controller als stuur in jehanden te nemen terwijl tijdens het snowboarden de Wii-mote als snowboarddienst doet. De winkelversie van Banana Blitz zal maarliefst 50 verschillendeminigames bevatten, wat op z’n minst indrukwekkend te noemen is.Nadat ikBanana Blitz heb mogen testen, bleef ik nog even rondhangen in de testruimtebij Nintendo om te zien hoe de andere aanwezige journalisten het spel vonden. Hetviel me op dat ze allemaal een lach op hun gezicht hadden tijdens het spelen,een effect dat de makers van Super Monkey Ball waarschijnlijk ook voor ogen gehadhebben bij het ontwikkelen van de game. Banana Blitz is gewoonweg eenongelofelijk leuke game om te spelen met wat drankjes erbij en een hoopvrienden die het wel zien zitten om wat met aapjes in balletjes te spelen. Nahet spelen van de game kijk ik in ieder geval uit naar de volledige versie vanhet spel.
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou