Preview

Super Monkey Ball: Banana Blitz
subtitle
intro text
“Wie
heeft er zin om naar het kantoor van Nintendo Benelux te gaan om daar Super
Monkey Ball: Banana Blitz uit te testen voor de Wii?” Nou, in die vraag zitten
zomaar even drie dingen waar mijn hartje sneller van gaat slaan: Nintendo,
Super Monkey Ball en de Wii! Daardoor was ik er ook als de kippen bij om me een
dagje vrij te maken zodat ik vanuit Hasselt naar Utrecht kon treinen om een van
de leukste toekomstige launchgames voor de Wii te gaan spelen.
Mensen die Super Monkey Ball kennen van op de
GameCube, weten vast en zeker nog waar het spel rond draait: je moet een aapje
dat gevangen zit in een balletje zo snel mogelijk een parcours laten doorlopen,
dat bovendien nog eens vol met bananen ligt. Deze bananen kun je oprapen om zo
extra levens te sprokkelen, zodat je onderweg wel eens een foutje mag maken. In
Super Monkey Ball: Banana Blitz moet je nog steeds hetzelfde doen, maar
natuurlijk zijn er enkele dingen aan de bekende gameplay toegevoegt en
aangepast, met als meest duidelijke vernieuwing natuurlijk de besturing.
Banana Blitz laat zich volledig besturen met
de Wii-mote, wat dus wil zeggen dat je goede reflexen zal moeten hebben om je
aapje zonder al teveel problemen naar het einde van het level te laten rollen.
Als je voor het eerst de Wii-mote in je handen neemt, voel je onmiddelijk dat
je met kwaliteit te maken hebt. Alle knoppen zitten lekker op z’n plaats en het
dingetje ligt perfect in de hand. Dat is ook nodig, want in Banana Blitz moet
je soms uiterst precieze bewegingen maken om tot een goed resultaat te komen.
Net zoals in de voorgaande Monkey Ball games bestuur je trouwens niet het aapje
zelf, maar de ondergrond waarop het balletje rolt. Je kunt het vergelijken met
een knikker op een plank die je voortdurend aan het bewegen bent zodat de knikker
er niet af zou vallen. Wel, die plank is bij het spelen van Banana Blitz dus
vervangen door de Wii-mote, iets wat eerst een beetje onwennig aanvoelt, maar
na vijf minuutjes spelen merk je dat deze manier van spelen eigenlijk zeer goed
werkt. Ook leuk is dat je je aapje kunt laten springen, iets wat soms hard
nodig is, doordat er vaak gaten in het parcours zitten die je moeilijk kan
ontwijken.
Banana
Blitz geeft je keuze uit zes verschillende aapjes. Elke aap heeft zijn eigen
sterke en zwakke punten, waardoor je goed zal moeten nadenken over welk peronage
het best bij je past. Baby is bijvoorbeeld een klein aapje dat de meest hoge
snelheden kan halen, terwijl Gongon een van de grootste en zwaarste personages
uit het spel is, met als gevolg dat hij een stuk trager zal rollen dan de rest.
Verder is
het deze keer niet langer zo dat de werelden waardoor je rolt kaal en leeg aanvoelen.
Elke level heeft namelijk een thema gekregen (oerwoud, ijsvlakte enzovoorts) en
sommige omgevingen zitten ook vol met vijanden. Zo speelde ik een level waarin
om de haverklap papegaaien opdoken die het extra moeilijk maakten om aan de
eindmeet te bereiken, doordat ze mijn aapje voortdurend van het parcours
probeerden af te blazen. Papegaaien zijn trouwens niet de enige vijanden die je
zult tegenkomen: Banana Blitz introduceert deze keer ook eindbazen. Ik kreeg
onder andere te maken met een reuzevogel die enkel te verslaan was door zijn
zwakke punten te zoeken en er met mijn aapje op te springen. Banana Blitz bevat
dus wat meer actie dan de voorgaande delen, een evolutie die zeker positief te
noemen is.
Naast de
traditionele levels zijn er ook een hele hoop minigames terug te vinden in het
spel. Tijdens mijn bezoek aan Nintendo mocht ik aan de slag gaan met een kartgame en een snowboardgame,
waarin uiteraard de Monkey Ball personages de hoofdrol spelen. Deze minigames
zijn uitermate leuk en laten zich volledig besturen met de Wii-mote. Zo moet je
de wagentjes in de kartgame besturen door de Wii controller als stuur in je
handen te nemen terwijl tijdens het snowboarden de Wii-mote als snowboard
dienst doet. De winkelversie van Banana Blitz zal maarliefst 50 verschillende
minigames bevatten, wat op z’n minst indrukwekkend te noemen is.
Nadat ik
Banana Blitz heb mogen testen, bleef ik nog even rondhangen in de testruimte
bij Nintendo om te zien hoe de andere aanwezige journalisten het spel vonden. Het
viel me op dat ze allemaal een lach op hun gezicht hadden tijdens het spelen,
een effect dat de makers van Super Monkey Ball waarschijnlijk ook voor ogen gehad
hebben bij het ontwikkelen van de game. Banana Blitz is gewoonweg een
ongelofelijk leuke game om te spelen met wat drankjes erbij en een hoop
vrienden die het wel zien zitten om wat met aapjes in balletjes te spelen. Na
het spelen van de game kijk ik in ieder geval uit naar de volledige versie van
het spel.
Reacties op: Super Monkey Ball: Banana Blitz
PC-dude
Flink wat wierie, en dan cuben met super monkey bal deluxe of deel 1, op cube.
Nu wordt het de Wii
Gale
TanQ
ConstantW
Mr.Demandred
TanQ
inoj
Murazor4096
Anyway, dit spel lijkt me fantastisch. Om eerlijk te zijn voor mij de eerste echt goede reden om over een Wii na te denken, hoewel Metroid en Zelda ook best interessant klinken.