De Super Monkey Ball-games hebben altijd gedraaid (letterlijk) om apen in ballen die in talloze levels richting een finish gerold moeten worden. Dit wordt gedaan door de hele spelwereld te kantelen, in plaats de rollende primaten direct te besturen. Een spelprincipe dat de eerste paar delen goed uitpakte, mede door de hoge moeilijkheidsgraad en leuke minigames, maar bij latere delen niet meer goed uit de verf kwam. De games werden te makkelijk, bevatten vreemde eindbazen en aan de minigames werd weinig zorg besteed. Stuk voor stuk matige keuzes. Maar met de komst van de Nintendo 3DS: nieuwe ronde, nieuwe keuzes.

AiAi

De opzet van Super Monkey Ball 3D is in ieder geval hetzelfde gebleven. Apen dienen door poortjes te rollen in gethematiseerde levels, want op die manier wordt de wereld gered. Waarvan? Doet er niet toe, hij wordt gered. Klinkt helemaal jofel nootje, ware het niet dat de game er in no-time voor zorgt dat je met half dichtgeknepen ogen naar het scherm tuurt. Het 3D-effect is zo opgebouwd dat de apenbal op de voorgrond is gepositioneerd en de omgevingen daar direct achter vallen. Het 3D-effect komt zeker over, maar is door de kleurrijke werelden erg onoverzichtelijk.

En op het moment dat je de bal aan het rollen brengt, komt hier nog een fijn effect bij kijken: de rollende tweekleurige apenbal veroorzaakt een stroboscopisch effect. Knallende koppijn kregen we er niet van, maar een prettige spelervaring is ook anders. Kanttekening daarbij: je hebt wel een reden om levels sneller uit te spelen, want dan kun je even wegkijken en weer even op adem komen. Kortom, bij Super Monkey Ball 3D is het aan te raden om de 3D-slider naar ‘Off’ te schakelen. Aan jou de keus: de gok wagen en je wapenen tegen hoofdpijn of een ‘2D-game’ op een 3DS spelen.

De besturing verraadt ook dat Super Monkey Ball 3D bedoeld is om in ‘2D’ te spelen. Er kan namelijk, naast de prima functionerende analoge stick overigens, gekozen worden voor een tiltbesturing. Deze doet  prima zijn werk, zolang de 3D-functie maar staat uitgeschakeld. Zodra deze namelijk aanstaat, verandert de kijkhoek dusdanig door het kantelen van de DS dat je constant het 3D-effect kwijtraakt en weer terugkrijgt. Alsof je een aardbeving vanuit een drilpudding bekijkt. De game is simpelweg onspeelbaar op deze manier. Op dit soort momenten vraag je jezelf even af waarom 3D en tiltbesturing in hetzelfde apparaat zitten ingebouwd. Anderzijds is het de verantwoordelijkheid van ontwikkelaars om eventuele tegenstrijdigheden te spotten en vermijden.

Aap uit de mouw

Super Monkey Ball 3D laat een hele vieze bananasmaak achter in onze mond. Als je ‘3D’ in je titel voert en dat blijkt het allerbelabberdste onderdeel van de game te zijn, dan klopt er iets niet. Er zijn keuzes gemaakt die ten koste gaan van de speler. De keuze om per se zo snel mogelijk op de 3DS-markt te komen met een nieuwe Monkey Ball-game, de keuze om ‘3D’ in de titel zetten zodat meer mensen ‘precies weten wat ze ervan kunnen verwachten’. Zoek anders een balkon op of zo...