Preview
Mario Odyssey

Super Mario Odyssey (hands-on)

Tovert veel verrassingen uit zijn hoge hoed

Geschreven door Michel Musters op
Met Breath of the Wild heeft Nintendo op onnavolgbare wijze nieuw leven in de Zelda-reeks geblazen. De game zette de verwachtingen van een nieuwe Zelda-game volledig op zijn kop en bood iets waarvan we niet eens wisten dat we het wilden hebben. Super Mario Odyssey is niet zo’n grote sprong in het diepe als Breath of the Wild, maar voelt desalniettemin erg verfrissend aan.

Dat komt vooral omdat Nintendo heeft gekeken naar Super Mario 64 en Super Mario Sunshine. Met de Galaxy- en 3D World-games werd de tweedimensionale gameplay uit de oude Mario-games naar drie dimensies verdeelt, waardoor het vrije speeltuingevoel uit Super Mario 64, waarin je in grote open levels kun rondbanjeren, ietwat verloren ging. Die stijl is weer helemaal terug in Odyssey, meer dan tien jaar na dato, en dat voelt verdraaid goed.

Mario Odyssey

Vrijheid blijheid

Niet in de laatste plaats omdat het een ongekend gevoel van vrijheid geeft. Natuurlijk, Breath of the Wild biedt een gigantische wereld om te gaan en staan waar je maar wilt en de diverse levels van Mario Odyssey staan los van elkaar, maar toch geeft het je veel meer mogelijkheden om je eigen pad te bewandelen dan we de afgelopen jaren van Nintendo’s mascotte gewend zijn.

Wanneer je in een level arriveert, zie je vaak een groot gedeelte van de spelwereld al en loopt je fantasie vol van de mogelijkheden. Hey, daar is een dorpje, wat zou daar te doen zijn? Volgens mij zie ik een winkel met hoeden. Oh kijk, daar in de verte staat een grote stenen tempel, daar is vast wat te halen! Het mooie van Odyssey is dat je zelf bepaalt waar je eerst een kijkje gaat nemen.

Net als Breath of the Wild beloont Odyssey spelers die op onderzoek gaan. Niet zoals in de geprezen Zelda-game met Shrines en Korok Seeds, maar met Moon Fragments. Die vervanging voor de sterren uit Mario 64 heb je nodig om het luchtschip van Mario, dat eruit ziet als een gigantische hoed, van energie te voorzien en je naar nieuwe levels te brengen. De Moon Fragments vind je door elk hoekje van het level te onderzoeken, maar ook door bepaalde opdrachten uit te voeren. Kortom: net zoals je in Mario 64 de meest uiteenlopende klusjes opknapte en zo sterren verdiende.

Mario Odyssey

Variatie

De top bereiken van bovengenoemde tempel (die staat in een zanderige woestijn genaamd Sand Kingdom) levert bijvoorbeeld een Moon Fragment op, maar onderweg kom je ook diverse puzzels tegen waarmee je ze verdient. Bijvoorbeeld door onzichtbare paden te vinden. Op een gegeven moment gaan we door een pijp en verandert Mario in een tweedimensionale, gepixelde loodgieter op de muur. We spelen vervolgens een potje old school 2D-Mario op de muur, inclusief gele vraagtekenblokken die we met ons hoofd rammen.

De variatie die in de levels te vinden is lijkt daarbij een van de sterkste punten te worden van Mario Odyssey. Tot nu toe zijn zeven levels getoond, waarbij we het bovengenoemde Sand Kingdom en de duidelijk op New York geïnspireerde stad New Donk City al tijdens diverse gamebeurzen hebben aangedaan. We hebben helaas nog niet mogen spelen in andere levels, maar het kleurrijke Luncheon Kingdom, waarin bijna alles van voedsel is gemaakt, het natuurgebied van Cascade Kingdom, waarin dinosauriërs vrij rondlopen en de abstracte zwartwitwereld van Cap Kingdom, spreken in trailers allemaal tot de verbeelding.

Mario Odyssey

Petje af

Mario Odyssey heeft nog een element dat hoge ogen gaat gooien Mario kan met zijn pet kan gooien. Dat doe je door (bijvoorbeeld op de Pro Controller) op een knop te drukken of door bij losgemaakte Joy-Cons je rechter Joy-Con kort een zwiep te geven. Dat is niet alleen handig om vijanden van een afstandje te raken of via een sprong op de pet wijde afgronden te overbruggen, maar je kunt er ook vijanden mee overnemen.

Mario verandert op die manier bijvoorbeeld in een Bullet Bill of Goomba, of, een stuk gekker maar daardoor niet minder leuk, een taxi of een T-Rex. Heel veel vijanden, personages en objecten in de levels zijn door Mario te besturen, waarbij elke overgenomen vijand of object een mooie Mario-snor op de koop toe krijgt. Natuurlijk wordt dat regelmatig gebruikt om puzzels op te lossen en meer Moon Fragments te verdienen, maar het levert ook veel hilariteit op wanneer blijkt dat Mario bijvoorbeeld zelfs in een rondrijdende scooter kan veranderen.

Super Mario Odyssey is een ode aan de allereerste driedimensionale Mario en diens tropische vervolg, een type platformgame dat eigenlijk even snel weer uitstierf dan dat het ontstond. Dit jaar lijkt de ‘open’ 3D-platformer bezig met een comeback, maar Mario Odyssey gaat vermoedelijk tonen hoe het écht moet.

Super Mario Odyssey komt op 27 oktober uit voor Switch.

Dit artikel delen:

Lees meer

Masi Oka praat over uitdagingen met Mega Man-film Klassieke Hearthstone-kaarten worden aangepast na update
9

Reacties op: Super Mario Odyssey (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Lync

    • 7 september 2017 10:14
    Kan eerlijk gezegd niet wachten, m'n enige pre-order, naast HZD vorig jaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • warcryptic

    • 7 september 2017 10:20
    "Dit jaar lijkt de ‘open’ 3D-platformer bezig met een comeback,"

    Welke dan? Op het moment kan ik me niet veel Open 3d platformers bedenken behalve Lucky Tales, and Yooka / Laylee vorig jaar (wat helaas niet de impact had dat ik had willen zien). Ik hoop dat deze Mario inderdaad weer wat hype / interesse creëert bij de makers om open world 3d platformers te maken.

    Waar blijft een nieuwe Jak & daxter :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tho

    • 7 september 2017 11:58
    @warcryptic Remake van Ratchet and Clank, remake van Crash Bandicoot. Yooka-Laylee is pas dit jaar uitgekomen én nog een Mario aan het eind van dit jaar. Als dat nog niet genoeg is.. Maar inderdaad, een nieuwe Jak & Daxter die inspiratie neemt van het eerste deel zou ik ook graag zien!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • warcryptic

    • 7 september 2017 13:42
    @tho Zowel Ratchet & Clank en Crash bandicoot zou ik nou niet zetten onder het genre "Open 3D platformer. Daarbij niet gezegd dat het geen geweldige platformers zijn.

    Ik mis inderdaad een beetje de openheid van bijvoorbeeld de spyro games.

    Yooka Laylee was zeker een leuke game, maar werd toch niet echt meegezogen zoals bij Banjo-Kazooie / Tooie gebeurden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Lord Ganon

    • 7 september 2017 13:52
    Ik kan echt niet wachten om deze game helemaal grijs te spelen. Dit kan haast niet anders, dan dat dit weer een goede game wordt. Ik was de 2D/semi-3D Mario's wel een beetje beu. Tijd voor weer een 'echte' 3D Mario!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • hulstpower

    • 7 september 2017 14:03
    allereerste driedimensionale Mario en diens tropische vervolg, een type platformgame dat eigenlijk even snel weer uitstierf.

    Ken jij wel je games want 3d platform games zijn er altijd geweest en nooit weg geweest.
    Misschien zijn ze niet allemaal zo goed als mario 64 maar er zijn zat 3d platform games en er is nog veel meer.


    -Donkey kong 64
    -Banjo kazooi
    -super mario galaxy 1&2
    -knack 1&2
    -yooka laylee
    -Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts
    -Blinx 2: Masters of Time and Space
    -Blinx: The Time Sweeper
    -Ratchet & Clank (2016 video game)
    -Ratchet & Clank Future: A Crack in Time
    -Ratchet & Clank Future: Quest for Booty
    -Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction
    -ratchet & Clank: All 4 One
    -Ratchet & Clank: Full Frontal Assault
    -Ratchet & Clank: Going Commando
    -Ratchet & Clank: Into the Nexus
    -Ratchet & Clank: Size Matters
    -Ratchet & Clank: Up Your Arsenal
    -Ratchet: Deadlocked
    -Rayman 2: The Great Escape
    -Rayman 3: Hoodlum Havoc
    -Secret Agent Clank
    -Shadow of the Beast (2016 video game)
    -Shadow the Hedgehog

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • warcryptic

    • 7 september 2017 15:08
    @hulstpower "Open" 3d platform, dus dit blijft over van je lijst:
    -Donkey kong 64
    - Mario galaxy
    -Banjo kazooie
    -yooka laylee

    Wat met open 3d bedoeld wordt is in het geval van Mario 64:
    Je bent vrij de volgorde te bepalen, welke levels je doet, welke sterren je oppakt, zolang je maar aan het eind aantal van 70 komt om Bowser te bevechten.

    Linieare platforms is wat tegenwoordig de plaats in heeft genomen. Maar het lijkt me ook heel moelijk om het "Open 3d platform" concept goed te doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • hulstpower

    • 7 september 2017 21:55
    @warcryptic ik snap hem nu ja even over open heen geleden ja.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coolharry

    • 7 september 2017 22:44
    Galaxy vond ik een stuk leuker dan 64, maar toch kan deze game haast niet gaan tegenvallen. De fun die van de trailers afstraalt plus de afwisseling maken samen dat dit waarschijnlijk de beste/leukste game op de switch gaat worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.