Preview
Mario Odyssey

Super Mario Odyssey (hands-on)

Mario maakt een wereldreis

Geschreven door Michel Musters op
Super Mario Odyssey puilt uit van de creativiteit. Het is voor het eerst sinds Super Mario Galaxy 2 dat een platformgame überhaupt met zoveel ideeën, unieke gameplayelementen en variatie in omgevingen strooit. Dat werd meer dan ooit duidelijk in de nieuwe trailer die Nintendo vorige week tijdens zijn Direct-uitzending toonde. Kort daarna mochten we zelf een drietal nieuw onthulde levels ervaren.

Een kleine greep uit de activiteiten van anderhalf uur Super Mario Oddyssey spelen: Mario kookt, Mario verslaat een gigantisch monster op zee, Mario beklimt een vulkaan, Mario rent door 2D-ode aan zijn allereerste games, Mario probeert wat verschillende outfits aan, Mario probeert niet in het diepe te vallen tijdens een hels tochtje over flinterdunne platformen...

Met zijn variatie doet Oddyssey denken aan Super Mario Galaxy, waarin je in elk level met een ander ingenieus idee werd bestookt. Maar hoewel het salvo aan nieuwe elementen doet denken aan de Galaxy-games, heeft de gamestructuur meer gemeen met Super Mario 64 en Sunshine: open 3D-platformers met levels waarin je vrij bent om op eigen houtje op verkenningstocht te gaan.

Mario Odyssey

Op avontuur met Cappy

Tijdens onze speelsessie konden we proeven van de eerste minuten van het spel, waarin Mario teleporteert naar Cap Kingdom, een kleurloos gebied waarin levende en pratende hoeden bestaan. Hij ontmoet Cappy, die vertelt dat zijn koninkrijk te lijden heeft onder de tirannie van Bowser en zijn kompanen, waarop de kersverse kennissen besluiten de handen ineen te slaan en samen de wereld over te reizen in een poging korte metten te maken met de beruchte slechterik.

Om Mario aan dit nieuwe partnerschap te laten wennen verandert Cappy in een multifunctionele variant van zijn bekende rode pet. Mario kan de pet voor zich uit gooien om vijanden te doden en interactie te hebben met objecten. Dat kan door de Joy-Con een zwiep te geven (waardoor je de richting bepaalt van de pet), maar met een druk op de knop van de Pro Controller.

Een belangrijker element van Cappy is dat hij veel vijanden, andere wezens en objecten kan ‘overnemen’. Gooi de hoed op een Bullet Bill en Mario heeft opeens controle over de grijzende kogel. Maar dat kan net zo goed een vis, taxi of Tyrannosaurus Rex zijn. Het mag voor zich spreken dat veel van de puzzels en platformsecties in Odyssey op dit gegeven leunen.

Mario Odyssey

Cap Kingdom biedt een tutorial waarin je spelenderwijs leert omgaan met Mario’s moves en Cappy’s mogelijkheden. Mario zelf voelt qua gymnastische bewegingen erg aan als in Super Mario 64—inclusief triple-jump, long-jump en grondstomp—maar ook dankzij de tijd die het kost om tijdens het rennen af te remmen en de andere kant op te lopen. Alleen al in het kleine openingsgebied zijn allerlei geheime plekken en munten te vinden door in het rond te springen en Cappy te werpen.

Het ‘overnemen’ van beesten leidt tot grappige taferelen. Gooi je pet op een onschuldige kikker en je maakt opeens gigantische sprongen, wat weer van pas komt bij het bereiken van hogere platformen. Elk overgenomen wezen, object of vijand laat zich weer anders besturen en heeft unieke moves, waardoor Odyssey immense hoeveelheid aan speelbare personages biedt. Het vergt echt een omschakeling in je hoofd: je bent tientallen jaren de vaste moveset van Mario gewend, maar schijnbaar onbereikbare plekken in levels zijn gewoon toegankelijk als je maar het juiste wezen met de juiste moveset vindt. Experimenteren loont in dit geval.

Mario Odyssey

Luncheon Kingdom en Seaside Kingdom

Na het verslaan van een eindbaas mogen we andere nieuwe levels verkennen. Eén van die gebieden werd al getoond tijdens een presentatie op Gamescom. In Luncheon Kingdom bestaat zo’n beetje alles uit voedsel of dingen die met voedsel te maken hebben. Zo loopt er etensgerei rond dat helemaal in paniek is omdat de grote kom met soep bovenop de vulkaan uit z’n element is door een kwaadaardige vogel.

In plaats van lava bestaat het grootste gedeelte van de wereld uit een kokend, vloeibaar goedje waar Mario normaliter logischerwijs zijn billen aan brandt, maar door een vurige vijand over te nemen springen en glijden we al snel door de spelwereld heen.

Super Mario Oddyssey geeft je altijd wel een hoofdmissie om naartoe te werken, maar door je open levels kun je ook je eigen gang gaan. Hoewel je door hoofdmissies te klaren grote Power Moons ontvangt (het equivalent van sterren in deze game die je gebruikt om je luchtschip—een grote hoed—naar nieuwe levels te laten vliegen), zijn er in levels overal opdrachten uit te voeren of puzzels op te lossen die kleine Power Moons opleveren.

Mario Odyssey

Een ander level dat we uitprobeerden was Seaside Kingdom, waar een reusachtig zeemonster het lokale drankje dat uit een gigantische fontein komt opslurpt. Door op diverse eilandjes puzzels en platformsecties te klaren, open je waterkanonnen die uiteindelijk het beest van zijn apropos brengen, waarna een gevecht verspreid over het gehele level begint. Door een watervijand over te nemen kun je met een waterstraal jezelf boven de baas positioneren en hem vanaf daar natspetteren, waarna je met een welgemikte grondstomp een einde aan zijn heerschappij brengt.

Ook hier is de hoofdmissie slechts het begin. Waar je ook kijkt, aan de horizon zie je een aaneenschakeling van interessante plekken. Voordat we het wisten waren we als een Cheep Cheep-vis een onderwatergrot aan het verkennen die zo uit Super Mario 64 leek te zijn gerukt, inclusief de rustgevende muziek en bijtgrage reuzepalingen. Enkele minuten later waren we op het strand een potje volleybal aan het spelen en een record aan het verbreken, waarbij je in de uiteindelijke versie zelfs je highscore op een leaderboard kan plaatsen.

Mario Odyssey

Super Mario Galaxy 64

Anderhalf uur is niet genoeg om ook maar fractie te zien van de hoeveelheid content die Super Mario Odyssey lijkt te gaan bieden. Wel is het genoeg tijd om te beseffen dat je je geen moment hoeft te vervelen in deze uitermate gevarieerde platformgame. Het is alsof Nintendo het Super Mario 64-ontwerp heeft gepakt en daar de creativiteit van de Galaxy-games overheen heeft gegooid. Het moet heel raar lopen wil dit niet een van de beste games in het eerste levensjaar van de Switch worden.

Super Mario Odyssey komt op 27 oktober uit voor Nintendo Switch. Op die dag verschijnt ook een Switch-bundel met een downloadcode voor de game.

Dit artikel delen:

Lees meer

Phil Spencer wordt Executive Vice President of Gaming bij Microsoft 'Verborgen NES-game Golf in Switch-besturingssysteem is eerbetoon aan Iwata'
3

Reacties op: Super Mario Odyssey (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Lync

    • 20 september 2017 15:36
    de pre-order staat al heel lang uit. ik kan niet wachten!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clandestine666

    • 20 september 2017 15:55
    Dit gaat weer geweldig zijn! Ik heb tot nu toe nog maar één game voor m'n Switch, Zelda natuurlijk, maar dit wordt hoe dan ook nr. twee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fordon_Greeman

    • 20 september 2017 16:26
    Heb nog geen Switch maar het is weer tijd voor een Nintendo console. Heb zin in Zelda en dit lijkt een nieuwe mijlpaal te worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord