Het viel wel even tegen. Voordat Satoru Iwata tijdens de meest recente Nintendo Direct 'dé nieuwe 3D-Mario' onthulde, rekende menigeen op een game in de orde van Super Mario 64 en Super Mario Galaxy. In plaats daarvan is Super Mario 3D World meer een opvolger van het vrij recente Super Mario 3D Land voor de Nintendo 3DS. Hoewel we die 3DS-game tot een van de beste voor het systeem rekenen, was de teleurstelling duidelijk te proeven onder fans op social media.

Om de toetsen of die instelling gerechtvaardigd is, konden we tijdens de E3 aan de slag met de game nadat we een presentatie bij de Nintendo-stand op de beursvloer hadden bijgewoond. Je kunt het verloop van Super Mario 3D Land naar Super Mario 3D World nog het beste vergelijken met de New Super Mario Bros.-reeks van de laatste jaren: het spelconcept is in de kern gelijk, al oogt de game door de krachtigere hardware een stuk gelikter én is het mogelijk om met z'n vieren tegelijk te spelen.

Kattenpakken

Ondanks het gebrek aan het 3D-effect van z’n voorganger, hanteert Super Mario 3D World een soortgelijk isometrisch perspectief. Met maximaal vier spelers hobbel je als Mario, Luigi, Peach of een Toad door de kleurrijke spelwerelden, op zoek naar verschillende soorten muntjes, groene sterren en de vlag aan het einde van elk level. Er is een duidelijk competitie-element aanwezig: aan het eind van elk level wordt er een winnaar aanwezen op basis van zijn verzamelde glimmertjes.

Om je daarbij te helpen introduceert het spel een nieuwe power-up: het kattenpak. Als kat-Mario, -Luigi, -Peach of -Toad kun je harder rennen en kattenklauwen gebruiken om aan te vallen of muren te beklimmen – al glijd je in het geval van een te hoge wand genadeloos naar beneden.

Daarnaast keren in elk geval de paddenstoel en de vuurbloem terug. Alle power-ups komen vanzelfsprekend van pas bij het overwinnen van de levels, waarin het inschatten van sprongen mede door het aangezichtspunt van schuin bovenaf behoorlijk tricky kan zijn. Wat dat betreft zullen liefhebbers van Super Mario Galaxy er mogelijk gemakkelijker mee overweg kunnen dan fans van meer traditionele 2D Mario-platformers.

Rennen, springen, kwijtraken

Tegelijkertijd betrappen we de game in elk geval in zijn huidige vorm op een euvel dat we kennen uit New Super Mario Bros. Wii. Wanneer één of meerdere spelers met enige haast door het level willen ploegen, waarop de camera meebeweegt, raakt de rest genadeloos achter in een andere rand van het scherm. De hectiek wordt zo mogelijk nog iets erger tijdens het eindbaasgevecht dat we kunnen spelen, waarbij het zaak is op uit de grond opduikende slangen een 'kontstomp' uit te voeren. Er gebeurt dan zoveel op het scherm dat je jezelf in een sessie met vrienden al snel kwijtraakt.

Een stuk minder last hadden we daarvan in een waterlevel in de demo, waarbij alle spelers in het begin plaatsnemen op de rug van een zwemmende dinosaurus. Gezamenlijk navigeer je het beest over schansen, richting munten en door speciale ringen. We hopen in de uiteindelijke versie van de game veel meer van dit soort speciale levels te zien, simpelweg omdat ze lekker fris en goed speelbaar overkomen. Wat dat betreft zullen we in elk geval gelukkig de nodige innovatie in het spel tegenkomen. Misschien niet op het niveau van een rechtstreekse opvolger op de twee Super Mario Galaxy's, maar dat is geen reden om Super Mario 3D World bij voorbaat af te schrijven.

Al het nieuws live vanuit Los Angeles: Gamer.nl/E3