De Ratchet & Clank-games bewezen stuk voor stuk dat bizarre wapens, boeiende spelwerelden, een fijne spelervaring en goede verhalen elkaar niet uitsluiten, zoals zo vaak wel lijkt binnen de game-industrie. Met Sunset Overdrive lijkt Insomniac te willen bewijzen dat een nieuwe generatie hardware ook betekent dat je schaalvergroting kan toepassen, terwijl je intrinsieke kernwaardes intact blijven.

Bizarre maar duidelijke wapens

Wie Sunset Overdrive speelt, heeft een keur aan wapens tot zijn beschikking die ronduit bizar zijn, maar waarvan het effect wel verdraaid snel duidelijk is. Met een vuurpijlgeweer schiet je ontploffende vuurwerksels in vijanden, waardoor je op een ware nieuwjaarsnachtshow wordt getrakteerd. Met een snelvurend platenspelergeweer schiet je lp's op de vijand en met wat handig mikwerk zijn zo hordes mutanten snel uit te dunnen. Een bevriesgeweer doet vervolgens ook wat je verwacht dat het zal doen.

Sunset Overdrive

En met hetzelfde speelse gemak doorzie je hoe je deze wapens effectief gebruikt in specifieke situaties. De granaatwerper gebruik je op groepen, de vuurpijlen op middelgrote griezels en voor de rest experimenteer je met verschillende tactieken. Ook hoe je door levels marcheert en mutanten omlegt, is snel genoeg geleerd. Met een enkele druk op de knop is het mogelijk om overal op te grinden zoals Ratchet in zijn beste games ook deed. Het speeltuinkarakter wordt hierdoor al snel lekker hoog, nog eens extra versterkt door verborgen valstrikken om vijanden het leven zuur te maken. Het beste voorbeeld hiervan in het beschikbare level was dat het mogelijk is om raketten van de 'maandraaimolen' daadwerkelijk op vijanden af te schieten door erop te springen. Lekker overdreven en daarom zo verdraaid leuk om te proberen.

Boeiende spelwerelden

Sunset Overdrive heeft twintig lagen verf en barst uit zijn voegen met gebruikte effecten. Met name gedurende een multiplayermatch waarin een energiecel door zes menselijke spelers (het maximum is acht) moet worden beschermd, blijkt dat Sunset Overdrive goed gebruikmaakt van de kracht van de Xbox One. Om je heen knetteren vuurpijlen, ontploffen mutanten en vliegen spelers door elkaars beeld. Moeiteloos, zonder enige vorm van vertraging. Het is pure chaos, enorm soepel op je scherm getoverd.

Sunset Overdrive

In de singleplayerstand is er iets meer ademruimte en zijn omgevingen enorm verzorgd. In het aanwezige kermislevel spotten we bijvoorbeeld een standje van de dronken waarzegster. Verderop draaien de rakkettendraaimolen vrolijk zijn rondjes voordat we er bij in de buurt komen. De 'meet hoe sterk u bent'-meter was te gebruiken als valstrik voor vijanden. Alles draagt op zijn eigen manier wel bij aan het totaalplaatje van de chaos die Sunset Overdrive heet.

Een fijne spelervaring

Sunset Overdrive heeft zich gepositioneerd als de anarchist die je alles toestaat. 'Waarom ook niet' is het mantra gedurende de ontwikkeling en dat voel je aan alles. Het doorbreken van de fourth wall hoort daar volledig bij. Maar deze losbandigheid gaat niet ten koste van de geboden spelervaring.

Ja, het is even wennen in Sunset Overdrive te stappen door de bizarre omgeving en vormgeving, maar het voelt al snel enorm vertrouwd. Je springt, glijdt en slidet van plek naar plek terwijl je met verschillende wapens de tegenstand vakkundig en steeds stijlvoller uitdunt. Je neemt opdrachten achteloos aan en knalt (tussen)eindbazen vakkundig overhoop.

Sunset Overdrive

Groter verhaal?

We vragen ons enkel nog af hoe het verhaal binnen het chaotische totaalplaatje gaat passen. Kan de totale, maar overzienbare en controleerbare chaos verenigd worden met een verhaal dat impact heeft en blijft hangen? Of slaat de balans daarvoor net wat ver door naar ongebreideld plezier in een snoepkleurige speeltuin voor volwassenen? Insomniac overtuigt ons al op drie van de vier punten, dus we denken dat het laatste punt slechts een kwestie van tijd is.