SunAge (hands-on) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Een beetjeinternetten, typen en e-mailen gaat tegenwoordig prima met een pc die dik vijfjaar dienst doet. Eigenlijk is het tegenwoordig alleen voor de nieuwste games(en een of ander besturing ysteem) noodzakelijk om van tijd tot tijd een nieuwbakbeest in huis te halen. Lang niet alle gamers hebben de investering van dikduizend euro daarvoor over. Een goed alternatief zijn de spelconsoles, een stukgoedkoper én de meeste spelgenres zijn tegenwoordig ook prima vertegenwoordigddus je komt niets te kort. Behalve op RTS-gebied. Gelukkig is er voor deRTS-fans met een oude pc goed nieuws, want SunAge zit eraan te komen.SunAge is een belangrijke titel voor de Haarlemse uitgeverLighthouse Interactive, dat dik anderhalf jaar geleden zijn deuren opende. Inmiddelsheeft Lighthouse al flink wat titels op de markt gebracht, waarbij vooral Swordof the Stars en Keepsake hoge ogen wisten te gooien. SunAge werd al in debegindagen van Lighthouse aangekondigd, maar de releasedatum werd enkele malenopgeschoven wat mede te wijten was aan het kleine ontwikkelteam achter de game.Gelukkig nadert het spel eindelijk zijn voltooiing dus tijd voor ons om eensbij Lighthouse langs te wippen om te zien hoe het ervoor staat met SunAge!

De kantoren van Lighthouse Interactive in Haarlem, waar altijd hard gewerkt wordt.

Het meest opvallende van SunAge is wel de grafische aanpak.Het spel gaat namelijk tegen de stroom van flitsende 3D-graphics in en valtterug op de kla ieke 2D-aanpak. Dit betekent echter niet dat het spel er opgrafisch vlak zeer gedateerd uitziet. Je grafische kaart hoeft zich bij SunAgedan ook niet compleet te vervelen, want voor de flitsende lichteffecten,explosies en rookwolkjes wordt nog steeds een beroep om hem gedaan. Heteindresultaat mag er best wezen; het is weliswaar geen Company of Heroes, maarwél een van de mooiste 2D RTS-spellen die je ooit zult zien. En daarbij heb jeaan een proce or van één gigahertz genoeg om het spel te kunnen spelen. Buiten de retro grafische stijl is er echter weinig échtretro aan SunAge, want het spel biedt enkele intere ante innovaties binnen hetRTS-concept. Het meest intere ante is wel het systeem van ‘Connection Lines’.Deze vormen als het ware je stroomvoorziening. Je start je basis met één torendie oneindig veel kracht kan leveren. Wanneer deze toren echter wordtvernietigd, dan is het spel voorbij. Gebouwen ontlenen kracht aan de torenwanneer ze tegen het fundament van de toren aangebouwd worden. Wil je gebouwenverder weg plaatsen, bijvoorbeeld om ergens erts te ontginnen, dan zul je er‘Connection Lines’, een soort van hoogspanningsmasten naar toe moeten bouwen.De ‘Connection Lines’ zorgen voor aardig wat tactischediepgang, want door ergens de keten te doorbreken, kan een heel groot deel vande basis, inclusief afweergeschut, worden platgelegd. Het is soms handiger omeerst de stroomvoorziening plat te leggen, en daarna pas het afweergeschut zelfonder vuur te nemen. Door meerdere palen bij elkaar te zetten ontstaat echtereen soort netwerk waarbij het uitvallen van één node niet direct betekent datde hele boel plat gaat. Het is aan jou om te zorgen dat er zo min mogelijkzwakke punten in je netwerk te vinden zijn.

De Connection Lines in werking

Een ander leuk element van SunAge zijn de fundamenten. Elkgebouw staat automatisch op een fundament, maar het is ook mogelijk een losfundament te bouwen. Hierop kun je later vrijwel direct diverse kleine gebouwenplaatsen, zonder dat er een werker bij aan te pas komt. Denk daarbij aan opslagvoor grondstoffen, afweergeschut of gebouwen die zorgen dat je meer eenhedentegelijk kunt hebben. Deze fundamenten moeten trouwens, net als alle anderegebouwen, via andere fundamenten of direct verbonden zijn met je ‘ConnectionLines’, omdat anders je afweergeschut niet zal werken. SunAge maakt gebruik van vier soorten grondstoffen. In deversie die wij speelden heetten ze simpelweg nog ‘blauw’, ‘groen’, ‘geel’ en‘rood’, maar uiteindelijk zullen ze natuurlijk een leukere naam krijgen. Deeerste van de vier grondstoffen heb je nodig voor de basisbehoeftes en stelt jein staat een simpel leger te bouwen. De grondstof daarna is nodig voor voertuigen,terwijl de laatste twee grondstoffen alleen nodig zijn voor de meest exotischevoer- en vliegtuigen. Sommige maps bevatten slechts twee van de viergrondstoffen en hebben daardoor automatisch een minder uitgebreide tech tree. Je kunt echter prima uit devoeten met één grondstof, al leg je het wel af tegen tegenstanders die meergrondstoffen hebben. Het is dus niet zo als bij Age of Empires dat je continupraktisch alle grondstoffen nodig zult hebben. Grondstoffen worden ontgonnen in‘Command and Conquer’-stijl, wat wil zeggen dat je een speciaal gebouw nodighebt waar grondstoffen door speciale voertuigen worden afgeleverd. Dezevoertuigen rijden heen en weer tu en de bron van de grondstoffen. Een punt waarin SunAge opvallend sterk uit de hoek lijkt tekomen, is de AI. Deze is namelijk een stuk minder voorspelbaar dan in de meesteRTS’en, omdat het spel willekeurig kiest tu en drie totaal verschillendeAI-stijlen. De ene AI is zeer agre ief, de andere is juist zeer pa ief en delaatste zit ergens in het midden. Zo kan er de ene keer na eventjes spelen aleen groep tanks voor je deur staan, terwijl je een andere keer het hele spelniets merkt van de AI die zich in zijn fort van een basis heeft ingegraven. DeAI zal in het gevecht ook niet door blijven vechten tot hij een ons weegt, maarzich tijdig terugtrekken wanneer hij merkt dat hij aan de verliezende hand is.Ook moet de AI echte verkenningsmi ies uitvoeren omdat hij niet bij voorbaatweet waar jij uithangt in de map en hoe jou basis in elkaar steekt. SunAge kent eerder een beperkt aantal eenheden, maar elk vande eenheden is wel enorm verschillend in mogelijkheden. De ene is sterk tegengebouwen, de andere tegen voertuigen en weer een ander tegen infanterie. Meteen divers leger kom je dan ook het verst. Het is verstandig om onderzoek tedoen naar secundaire vuurmodes van je eenheden, omdat die ervoor kunnen zorgendat je eenheden met één druk op de knop nieuwe mogelijkheden krijgen. Je gewoneinfantrie verandert dan plotseling in snipers, die verder kunnen schieten eneen stuk sterker zijn, maar ook veel minder mobiel. Voor elke eenheid is erzo’n secundaire vuurmode, die allemaal wel eerst onderzocht moeten worden. Hetspel kent daarnaast ook nog eens drie behoorlijk verschillende facties, zodatje uiteindelijk toch op flink wat verschillende eenheden uitkomt. Multiplayer mogelijkheden kunnen natuurlijk niet ontbrekenin SunAge. Leuk is dat het ook mogelijk is de singleplayercampagne met eenandere speler coöperatief te doen. Daarnaast zijn er competitieve spelmodes eneen skirmishmode, waarin je kunt oefenen tegen de AI. Ik werd in een potjetegen de medewerkers van Lighthouse Interactive hopeloos ingemaakt, maar hadhet spel wel snel onder de knieën. Een snelle leercurve is één van de dingendie Lighthouse voor ogen heeft met SunAge, dus daarin lijkt men alvastgeslaagd. Het spel zal in de lente voor een budgetprijsje van zo’n €30 op demarkt komen. We zijn benieuwd of men met SunAge de aanval kan openen op al het3D geweld; want uiteindelijk draait het immers om de gameplay.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou