Het leuke is dat Capcom daadwerkelijk heeft geprobeerd om een frisse draai aan de franchise te geven. Een van de hoofdvragen die tijdens het ontwikkelproces speelde, was hoe je voorkomt dat iedereen die zich in een specifiek personage verdiept, dezelfde speelstijl hanteert. Deze kwestie is met name van belang voor gevechten tussen twee dezelfde personages; die speciale Hadouken werd zo'n beetje altijd voortgezet met een bepaalde technische aanval. Dit maakte het spel enigszins voorspelbaar, in plaats van dat spelers hun eigen schwung aan een vechter gaven.

Twist

Het Gem-systeem moet hier verandering in brengen. Kort gezegd houdt het in dat je voorafgaand aan een gevecht drie Gems kiest. Deze Gems verhogen onder meer tijdelijk je snelheid, verdediging of teamwork. Om ze te activeren, moet je aan vooraf bepaalde voorwaarden voldoen. Laten we de snelheidssgem als voorbeeld nemen: wanneer je vijf aanvallen succesvol blokt, bereik je het eerste niveau van deze Gem en ben je twintig seconden lang zo'n tien procent sneller. Rijg je vervolgens tien aanvallen aan elkaar, dan activeer je het tweede niveau. Et cetera.

Op deze manier ben je bewust bezig om juist diverser te werk te gaan, omdat de voorwaarden vaak zeer uiteenlopend zijn en een breed scala aan aanvals- en verdedigingstechnieken behelzen. Je weet ook niet welke Gems je tegenstander gekozen heeft, zelfs niet als hij met hetzelfde personage speelt. Misschien moet hij zich wel drie keer achter elkaar laten raken om z'n meest krachtige Gem te activeren en kom jij daar pas achter wanneer het te laat is. De impact van de Gems is dusdanig groot dat het 't verschil tussen leven en dood kan bepalen, maar niet zo groot dat het fundament (en dus de kracht) van Street Fighters vechtsysteem ondermijnd wordt.

Het is overigens ook een toevoeging die nieuwkomers (bijvoorbeeld fanatieke Tekken-spelers die nu de overstap wagen) een handje op weg moet helpen. Je kunt namelijk ook kiezen voor zogenaamde Assist Gems. Eenmaal geactiveerd kun je op een veel simpelere manier special moves uitvoeren. Het lijkt een beetje op de manier waarop je in Street Fighter IV 3DS te werk gaat, alleen druk je nu niet op de touchscreen maar op een knop om de special eruit te gooien. Door deze Gems is niet iedere beginnende speler bij voorbaat ten dode opgeschreven, maar het maakt van Street Fighter X Tekken geen kansspel. Deze Gem gaat immers ten koste van een andere en omvat slechts een klein aantal moves. En wanneer je eenmaal bekend bent met een personage, heb je de specials sowieso al onder de knie. Het is meer een eerste stapje in de wereld van Street Fighter. Je raakt bekend met de mogelijkheden, maar zult al snel overgaan op een speelstijl waarbij je alles in eigen hand houdt.

Doos van Pandora

Een andere nieuwe toevoeging is de Pandora-modus. Deze kun je activeren wanneer je minder dan een kwart van je levensbalk over hebt. In deze staat ben je een stuk krachtiger, kun je ongelimiteerd specials op je tegenstander afvuren en is de Cross Gauge-balk (die je meerdere specials achter elkaar laat uitvoeren) volledig gevuld. Riekt naar valsspelerij, maar dat is zeker niet het geval. Deze modus heeft een tijdslimiet en ben je niet in staat om je tegenstander binnen die paar seconden tegen de grond te slaan, dan is het einde wedstrijd voor jou.

Het is dus zaak om 'm op strategische momenten in te zetten, aangezien het geen zin heeft om ermee aan de gang te gaan terwijl je tegenstander nog twee bijna ongehavende personages heeft. Wat, twee personages? Ja, je speelt in Street Fighter X Tekken namelijk tag-wedstrijden, waarin je ongelimiteerd kunt wisselen tussen de twee gekozen vechters. Maar als er een het loodje legt, is het gelijk klaar. Ook hier is het dus verstandig om niet zomaar erop los te beuken, maar af en toe een stapje terug te doen en te wisselen. Of om juist een dikke teamcombo in te zetten!

Met deze toevoegingen is Street Fighter X Tekken niet een gemakzuchtige variant op Super Street Fighter IV, opgeleukt met een paar Tekken personages. En dan zijn er nog de Scramble-gevechten, waarbij je met vier vechters tegelijkertijd in de ring staat. Dit zijn in wezen twee een-op-een gevechten die zich op hetzelfde moment afspelen; een in de voorgrond en een in de achtergrond. Wie van beide spelers ook verliest, het bepaalt de uitslag van het hele team. Je moet dus aankunnen op de vaardigheden van je compagnon. Althans, voor een groot deel. Sommige aanvallen rijken immers ook tot het andere gevecht en kunnen dus twee tegenstanders tegelijk raken. Hectiek alom en een leuke afwisseling wanneer je met meer dan een maat aan de gang wilt. En zo zijn er nog meer van die kleine toevoegingen en aanpassingen die net weer een andere blik op het decennia-oude concept werpen. De strijd tussen de twee kemphanen barst volgende maand los, maar het is nu al duidelijk wie er gaat winnen: wij!