Street Fighter IV (hands-on) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Groot, klein, dik, dun, jong en oud,alles en iedereen kende Street Fighter II en Hadouken! groeidezelfs uit tot een van de meest bekende videogameswoorden. Ik heb nota bene een rockband met de naam Hadouken! op Lowlands zien staan dit jaar. Maar terug naar de game. De opvolgers en spin-offs van Street Fighter II werden steeds complexeren daarom haakten veel mensen af. Capcom wil met Street Fighter IV weereen zo groot mogelijke groep aanspreken. Ontdaan van de overdaad aan toeters enbellen is toegankelijkheid het toverwoord, terwijl er voor hardcore spelers ook genoeg diepgang in moet zitten.

Opdit moment zijn er al zo'n 21 speelbare personages voor de consolesaangekondigd en die zijn allemaal in een bloedstollend mooi grafischjasje van cel-shaded animaties gestoken. Tijdens depresentatie werd ons van de meeste personages een aantalvechtbewegingen gedemonstreerd en dit zag er alleraardigst uit.

Het werd natuurlijk pas echtleuk toen we zelf met het spel aan de slag mochten. Geen joypad, maargewoon zo'n grote rechthoekige arcade stick met zes knoppen en eenstuurknuppel om je vingers om heen te slaan. Hoewel ik geen ervaringhad met zo'n manier van vechtspellen besturen had dat waarschijnlijkweinig uit gemaakt. Mijn a werd zeer hard gekickeddoor Leo Ton van Capcom. Gelukkig ging het stukken beter tegen anderegamejournalisten. Hier een daar een vuurbal, een welgemikte dragonpunch en ik won zowaar hier en daar een potje.

Wat is er nieuw? Om te beginnen de Ultracombo-meter.Deze meter bestaat uit vier compartimenten en vult zich langzaamaan wanneer je klappen inca eert of blokkeert. Je kunt de meter opverschillende manieren gebruiken. Indien je met Ryu bijvoorbeeld eenextra sterke dragon punch wilt doen, druk je op twee punch-knoppen inplaats van één en kost het je een vierde van je meter. Als je ietslanger spaart, kun je een volle meter gebruiken voor eenverwoestende Ultra-aanval. Dit mechanisme zorgt ervoor dat een zwakkerespeler ook een kans heeft om het tij te keren in een gevecht.

Daarnaast vinden we de Supercombo-meter, die zich vult als jij je tegenstander klappen verkoopt. Ieder personage heeft één unieke Supercombo-aanval, die je precies een volle meter kost. Bij uitvoering van een Supercombo of Ultracombo schiet de camera naar andere posities om je een cinematischer gevoel te geven. Dit effect geeft best een kick.

Ook nieuw zijn de focus-moves. Je kunt door medium-punch en medium-kicktegelijkertijd ingedrukt te houden je vechter in focus-modus zetten.Hierdoor kun je een aanval van je tegenstander absorberen en na nogiets langer opladen je opponent verra en met een keiharde counter-aanval. Ook dit deel zal overigens volledig online speelbaar zijn. Net al pellen als Tekken 6 en Virtua Fighter 5 zal ook alternatieve kledingvoor de vechters bieden. Met plannen voor downloadbare content isCapcom ook al druk bezig. Denk dan vooral aan nieuwe personages ennieuwe gevechtslocaties die je voor een prikkie kunt downloaden.

Capcom grijpt met dit deel terug naar de roots van Street Fighter II.Hier en daar wordt het spel zelfs al Street Fighter II - 2 genoemd. Endat is eigenlijk voor ieder spel een compliment. We krijgen alleelementen die deel twee zo sterk maakten, overgoten met een pittig nieuwsausje en een vers vleugje extra tactische verdieping. Welkom terug inde ring Capcom!


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou