Op de Games Convention in Leipzig kregen we de kans om Midway’s paradepaardje Strangehold eens uitgebreid aan de tand te voelen. Deze actierijke game wordt ontwikkeld in samenwerking met regisseur John Woo, die bij de ontwikkeling van de game een flinke vinger in de pap heeft. Hij ziet het spel namelijk niet als een ‘bij-projectje’ naast zijn films, maar als een volwaardig vervolg op de succesfilm Hard Boiled. De hoofdrol in John Woo Presents Strangehold, zoals het spel voluit heet, is weggelegd voor inspecteur Tequilla, gespeeld door acteur Yun-Fat Chow, die voor het spel digitaal tot in detail is overgezet. Het level dat we mochten spelen is het welbekende restaurant, dat ook menig screenshot siert. Strangehold vertoont opvallende overeenkomsten met Max Payne, wat inhoudt dat je moet afrekenen met hordes vijanden maar wel op stijlvolle wijze; schieten in duikvlucht, afdalend van een trapleuning of hangend aan een kroonluchter. De besturing van Strangehold is de eenvoud zelve. Je bestuurt je personage met de linker analoge stick, terwijl je richt met de rechter. De rechter trigger gebruik je om te schieten, de linker trigger om objecten in de omgeving te gebruiken. Dit laatste is mogelijk wanneer een object, zoals een trapleuning, kroonluchter of een tafeltje, subtiel oplicht. Zonder dat je verder hoeft te mikken of er precies voor hoeft te gaan staan, hangt Tequilla al aan de kroonluchter door de kamer te slingeren. De enige andere knop die je nodig hebt, gebruik je om je speciale aanval te activeren. Deze wordt de ‘Tequilla-Bomb’ genoemd, en doodt alle tegenstanders in je nabijheid. Dit wordt op een prachtige manier in beeld gebracht. We zien Yun-Fat van dichtbij, terwijl de achtergrond met het bekende ‘depth-of-field’ effect wazig gemaakt is. Hij schiet in het rond, terwijl witte duiven sfeervol om hem heen dwalen. Vervolgens krijgen we in close-up te zien, hoe de tegenstanders één voor één het loodje leggen. Het meest opvallende zijn echter de dingen die je niet hoeft te doen. Om bijvoorbeeld over een tafel heen te springen, hoef je er alleen maar tegenop te lopen, het spel doet de rest. Ook tegen een muur aan leunen behoeft geen verdere knoppencombinaties; gewoon tegen de muur op lopen en Tequilla drukt zijn rug er wel tegenaan. Alle overbodige, vanzelfsprekende handelingen hebben plaatsgemaakt voor waar het eigenlijk om draait: knalwerk van de bovenste plank. Strangehold valt op door de haast volledig vernietigbare omgevingen die door de Unreal 3 Engine prachtig op het scherm worden getoverd. Nagenoeg alles wat je ziet kan kapot. Wanneer je tegen een muur aan schiet, zullen eerst de afzonderlijke tegeltjes op de grond vallen, later ook stukken beton, tot er niet veel meer dan een uitgemergelde, dunne pilaar blijft staan. Zelfs de tegeltjes van de vloer kun je stuk voor stuk kapot schieten. Zoek je dekking achter een tafel of een muur, dan moet je er rekening mee houden dat deze vroeg of laat verdwenen is en je een andere schuilplaats zult moeten zoeken. Qua wapens kun je in Strangehold een vrij gebruikelijk arsenaal verwachten. Het gros van de tijd zul je met pistolen en shotguns huishouden, maar ook automatische geweren, granaten en zelfs raketwerpers behoren uiteindelijk tot de mogelijkheden. Het gebruiken van de omgeving, zoals het lopen over de trapleuning of het slingeren aan kroonluchters, geeft extra flair aan je acties. Het zal echter niet mogelijk zijn om objecten op te rapen en naar tegenstanders te gooien; gunplay is waar het om draait! Hoewel we vooralsnog eigenlijk alleen het restaurant-level uitgebreid hebben mogen bewonderen, belooft Strangehold veel meer dan dat. Het spel bevat twee gigantische locaties, Hong Kong en Chicago, waarin je onder andere markten en musea zult bezoeken. Naast het betere loop en schietwerk zijn er ook sequenties in het spel waarin je plaatsneemt achter het stuurwiel van een auto. In de wetenschap dat het team achter Psi-Ops momenteel aan Strangehold werkt, zien we deze titel met een gerust had tegemoet!