Star Trek: Bridge Crew (hands-on) | Gamer.nl

Star Trek: Bridge Crew (hands-on) | Gamer.nl

Het was één van de opvallendere verrassingen tijdens E3 eerder dit jaar: een Star Trek vr-game, speciaal ontwikkeld om van bewegingsbesturing gebruik te maken. Iedere speler krijgt een rol op de brug van een ruimteschip, waarna je samen allerlei missies moet voltooien. We hebben op GamesCom één van deze missies kunnen spelen. Het is misschien wel één van onze meest memorabele game-ervaringen van de afgelopen paar jaar.

De Star Trek VR-demo gebruikte drie apparaten: de Oculus Rift vr-bril en de twee nog niet uitgebrachte Oculus Touch-bewegingscontrollers. De bril zorgt ervoor dat je op de brug van het schip kunt rondkijken, terwijl de Touch-controllers je handbewegingen naar vr vertalen. Dat laatste voelt verra end intuïtief. Je houdt de Oculus Touch-controllers als pistolen vast, met knoppen vlak onder je vingers. Knijp met je hand en de knoppen worden ingedrukt, waardoor je virtuele hand ook wordt samengeknepen.

Star Trek Bridge Crew
Star Trek Bridge Crew
Star Trek Bridge Crew

Die bewegingsbediening gebruik je in Star Trek: Bridge Crew voornamelijk om het grote, virtuele scherm voor je te bedienen. Je krijgt als speler de controle over één deel van het schip: de wapens, de technische kamer of de helm, waarbij je mag rondvliegen. Wij zaten bij die laatste. Een vierde speler is de kapitein en heeft het grotere overzicht, waardoor hij of zij de andere drie kan commanderen. Het zorgt voor een wat gekke ervaring. Je zit immers in een game die draait op een computer, waarin je met je eigen handen een tweede, niet-bestaande computer moet bedienen om het spel te spelen.

De bediening van dat virtuele scherm verliep echter verra end goed. Handbewegingen worden met de Oculus Touch met precisie doorgegeven. Het 'indrukken' van knoppen met de wijsvinger voelt natuurlijk, omdat de knop hiervoor al onder je wijsvinger zit. We hadden aan de helm ook nog een virtueel handvat aan de linkerzijde, waarmee we de Warp konden inschakelen. Het overhalen van die schakelaar gaf een gevoel van 'gewicht'. Opmerkelijk, aangezien die helemaal niet echt bestond. Van mi elijkheid was bij ons geen sprake - wellicht omdat je personage in de game stilzit terwijl je een schip bedient.

Het duurde niet lang om Star Trek: Bridge Crew onder de knie te krijgen. Iedere post op het schip is relatief simpel om te bedienen. De game komt echter pas tot zijn recht wanneer je nauw samen moet werken om aan een opdracht te voldoen. De transportkamer kan bijvoorbeeld pas overlevenden van een crash binnenhalen als het schip dichtbij vliegt, waardoor de helm en techniek nauw samen moeten werken. Hetzelfde geldt voor techniek en de wapendivisie - je moet immers de schilden goed reguleren bij een aanval.

Star Trek Bridge Crew

In dezelfde ruimte

Nog nooit wist een coöperatieve game zo'n diepe indruk op ons achter te laten. We hebben genoeg spellen samen met andere gamers gespeeld, maar alleen Star Trek: Bridge Crew gaf ons het idee echt in dezelfde ruimte te zitten als onze teamgenoten. Dat zal voor negentig procent liggen aan de gebruikte technologie. Vr geeft je sowieso het idee dat je echt op een ruimteschip bent, waardoor zo'n beetje iedere coo-opgame indrukwekkend kan aanvoelen. Oculus Touch zorgt er zelfs voor dat je hand- en armbewegingen naar elkaar kunt maken, waardoor gesprekken aan boord natuurlijk aanvoelen. Je hoeft enkel te zwaaien om de aandacht van de kapitein te krijgen.

De game weet hier op zijn beurt effectief gebruik van te maken. Door de taken op het schip te verdelen, ben je daadwerkelijk afhankelijk van elkaar. Het spelen van Bridge Crew voelt haast aan als een toneelstuk. We moesten ons inhouden om niet op de kapiteinspeler te reageren met 'Aye, captain'. Dit was al vrij snel meer dan een spelletje. We kregen het idee echt op een sterrenschip te werken.

Star Trek Bridge Crew

Hopelijk geen herhaling

De belofte van vr is al jaren indrukwekkend - en moderne brillen als de Oculus Rift en HTC Vive bieden al flink wat toffe ervaringen. De aankomende Star Trek-game heeft de potentie om de eerste system seller te worden. Toch zijn er nog wel een paar zorgen aan onze kant. We hebben immers maar één mi ie van twintig minuten gespeeld, waardoor we lastig kunnen inschatten hoe het volledige spel in elkaar steekt.

Eén van de ontwikkelaars gaf aan dat Star Trek voor lange tijd speelbaar moet blijven - maar het risico bestaat dat het spel in herhaling valt. De game zou unieke verhalen kunnen vertellen, net als de tv-serie. Maar het is net zo goed mogelijk dat we tientallen keren dezelfde soort mi ies krijgen voorgeschoteld, om zo de spelduur op een makkelijke manier te verlengen. Welke kant het opgaat is nog onduidelijk - maar wij hopen natuurlijk op dat eerste.

Star Trek: Bridge Crew verschijnt op 29 november voor Oculus Rift, HTC Vive en PlayStation VR.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou