Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview
Star Trek Bridge Crew

Star Trek: Bridge Crew (hands-on)

De eerste system seller voor vr?

Geschreven door Bastiaan Vroegop op

Het was één van de opvallendere verrassingen tijdens E3 eerder dit jaar: een Star Trek vr-game, speciaal ontwikkeld om van bewegingsbesturing gebruik te maken. Iedere speler krijgt een rol op de brug van een ruimteschip, waarna je samen allerlei missies moet voltooien. We hebben op GamesCom één van deze missies kunnen spelen. Het is misschien wel één van onze meest memorabele game-ervaringen van de afgelopen paar jaar.

De Star Trek VR-demo gebruikte drie apparaten: de Oculus Rift vr-bril en de twee nog niet uitgebrachte Oculus Touch-bewegingscontrollers. De bril zorgt ervoor dat je op de brug van het schip kunt rondkijken, terwijl de Touch-controllers je handbewegingen naar vr vertalen. Dat laatste voelt verrassend intuïtief. Je houdt de Oculus Touch-controllers als pistolen vast, met knoppen vlak onder je vingers. Knijp met je hand en de knoppen worden ingedrukt, waardoor je virtuele hand ook wordt samengeknepen.

Star Trek Bridge Crew
Star Trek Bridge Crew
Star Trek Bridge Crew

Die bewegingsbediening gebruik je in Star Trek: Bridge Crew voornamelijk om het grote, virtuele scherm voor je te bedienen. Je krijgt als speler de controle over één deel van het schip: de wapens, de technische kamer of de helm, waarbij je mag rondvliegen. Wij zaten bij die laatste. Een vierde speler is de kapitein en heeft het grotere overzicht, waardoor hij of zij de andere drie kan commanderen. Het zorgt voor een wat gekke ervaring. Je zit immers in een game die draait op een computer, waarin je met je eigen handen een tweede, niet-bestaande computer moet bedienen om het spel te spelen.

De bediening van dat virtuele scherm verliep echter verrassend goed. Handbewegingen worden met de Oculus Touch met precisie doorgegeven. Het 'indrukken' van knoppen met de wijsvinger voelt natuurlijk, omdat de knop hiervoor al onder je wijsvinger zit. We hadden aan de helm ook nog een virtueel handvat aan de linkerzijde, waarmee we de Warp konden inschakelen. Het overhalen van die schakelaar gaf een gevoel van 'gewicht'. Opmerkelijk, aangezien die helemaal niet echt bestond. Van misselijkheid was bij ons geen sprake - wellicht omdat je personage in de game stilzit terwijl je een schip bedient.

Het duurde niet lang om Star Trek: Bridge Crew onder de knie te krijgen. Iedere post op het schip is relatief simpel om te bedienen. De game komt echter pas tot zijn recht wanneer je nauw samen moet werken om aan een opdracht te voldoen. De transportkamer kan bijvoorbeeld pas overlevenden van een crash binnenhalen als het schip dichtbij vliegt, waardoor de helm en techniek nauw samen moeten werken. Hetzelfde geldt voor techniek en de wapendivisie - je moet immers de schilden goed reguleren bij een aanval.

Star Trek Bridge Crew

In dezelfde ruimte

Nog nooit wist een coöperatieve game zo'n diepe indruk op ons achter te laten. We hebben genoeg spellen samen met andere gamers gespeeld, maar alleen Star Trek: Bridge Crew gaf ons het idee echt in dezelfde ruimte te zitten als onze teamgenoten. Dat zal voor negentig procent liggen aan de gebruikte technologie. Vr geeft je sowieso het idee dat je echt op een ruimteschip bent, waardoor zo'n beetje iedere coo-opgame indrukwekkend kan aanvoelen. Oculus Touch zorgt er zelfs voor dat je hand- en armbewegingen naar elkaar kunt maken, waardoor gesprekken aan boord natuurlijk aanvoelen. Je hoeft enkel te zwaaien om de aandacht van de kapitein te krijgen.

De game weet hier op zijn beurt effectief gebruik van te maken. Door de taken op het schip te verdelen, ben je daadwerkelijk afhankelijk van elkaar. Het spelen van Bridge Crew voelt haast aan als een toneelstuk. We moesten ons inhouden om niet op de kapiteinspeler te reageren met 'Aye, captain'. Dit was al vrij snel meer dan een spelletje. We kregen het idee echt op een sterrenschip te werken.

Star Trek Bridge Crew

Hopelijk geen herhaling

De belofte van vr is al jaren indrukwekkend - en moderne brillen als de Oculus Rift en HTC Vive bieden al flink wat toffe ervaringen. De aankomende Star Trek-game heeft de potentie om de eerste system seller te worden. Toch zijn er nog wel een paar zorgen aan onze kant. We hebben immers maar één missie van twintig minuten gespeeld, waardoor we lastig kunnen inschatten hoe het volledige spel in elkaar steekt.

Eén van de ontwikkelaars gaf aan dat Star Trek voor lange tijd speelbaar moet blijven - maar het risico bestaat dat het spel in herhaling valt. De game zou unieke verhalen kunnen vertellen, net als de tv-serie. Maar het is net zo goed mogelijk dat we tientallen keren dezelfde soort missies krijgen voorgeschoteld, om zo de spelduur op een makkelijke manier te verlengen. Welke kant het opgaat is nog onduidelijk - maar wij hopen natuurlijk op dat eerste.

Star Trek: Bridge Crew verschijnt op 29 november voor Oculus Rift, HTC Vive en PlayStation VR.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuwe Pokémon Go-update voegt evaluatiemogelijkheden toe Metrico+ vanaf vandaag beschikbaar voor consoles en pc
11

Reacties op: Star Trek: Bridge Crew (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Baukereg

    • 1 jaar geleden
    Hoewel het een erg ruwe diamant is heb ik met vrienden een hoop plezier gehad aan Artemis Spaceship Bridge Simulator, vergelijkbaar met dit alleen dan zonder lame ass VR brillen op maar gewoon iedereen met een laptop of iPad en beelden op de TV.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BasVroegop

    • 1 jaar geleden
    @Baukereg Oh ja, Artemis is ook zeker tof! Helaas vereist die game alleen wel flink wat voorbereiding + een kamer vol vrienden. En zelfs dan zie je stiekem dat je in een woonkamer zit.

    Vermoedelijk is een VR-alternatief de ideale manier om dit genre 'groot' te maken. Die brillen zijn duur, maar met eentje kun je al met mensen aan de bak.

    Nu maar hopen dat Ubi zich flink laat inspireren en de diepgang op termijn meepikt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • jaquesparblue

    • 1 jaar geleden
    Dit lijkt niet meer te zijn dan eens lekker te cashen met VR en de ST licentie. Wat ik van de ingame interface heb gezien zag het er allemaal wel extreem casual uit.

    Artimes, zoals hierboven al aangegeven, is nog de enige bridge sim die het redelijk ver durft te trekken. En zou graag zien dan grote studios zich daar eens aan durfden te wagen om verder op dat concept te bouwen. Mét ST licentie. (Of misschien zelfs SW, want ook al is daar niet heel veel over bekend is er genoeg om het verder met een creative license aan te vullen is).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • vladimirr

    • 1 jaar geleden
    ubisoft kennende zat het zeker vol met bugs?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MacUseless

    • 1 jaar geleden
    Star Trek Bridge Commander Remake + VR , dat had ik liever gezien :) al ben ik wel benieuwd ziet het er erg casual uit. Zal waarschijnlijk snel op uit gekeken zijn , jammer

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BasVroegop

    • 1 jaar geleden
    @MacUseless Oh man! Je zou denken dat een VR-mod zo gemaakt is. Eens in verdiepen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MacUseless

    • 1 jaar geleden
    @BasVroegop Denk niet dat de Engine van Star Trek Bridge Commander echt daar voor gemaakt is , er zijn wel mega voor graphics mods ect maar de Engine VR compatible maken!?!?! Hoor graag het resultaat :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LordLuc

    • 1 jaar geleden
    Grafisch niet echt geweldig. Mass Effect 2 van 6 jaar geleden ziet er beter uit.
    Appels met peren misschien, maar dat nivo moet toch wel te halen zijn met vr.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 1 jaar geleden
    Ik heb echt zin in deze vr ervaring. Star trek is vet en ubisoft een geweldige developer dus ik heb er aardig wat vertrouwen in

    Go ubi go ubi

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 1 jaar geleden
    ubisoft… Veel beloftes maar niks waarkomen? Ik hoop van niet, maar waarschijnlijk wordt dit weer een VR-techdemo die leuk is voor 5 minuten

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 1 jaar geleden
    @-it- Er is Ubi mainstream waar men vaak nog wel eens wat videos willen laten zien die uiteindelijk niet blijken te kloppen (wat wel vaker voorkomt bij works in progress), en er is Ubi "net geen indie" waar ze ook gewoon geweldige 2D games durven te maken/uitgeven en die Ubi is echt meesterlijk bezig de afgelopen jaren.

    Dit lijkt meer van de kleinschaligere indie Ubi kant te komen. Ik heb hoop.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.