Ik zou ook deze preview van een adventuregame kunnen beginnen met de mededeling over hoe schaars het aanbod aan goede adventuretitels de laatste jaren is. Maar in plaats van depressief geklaag is het misschien beter om te kijken naar hetgeen ons wel te wachten staat. Wat te denken van Still Life, een grimmig adventurespel van Microids, het bedrijf dat ons eerder al het uitstekende Syberia bracht? Wij zetten de feiten omtrent deze adventuretitel voor je op een rijtje.

Hoewel Still Life qua verhaallijn aansluit op Post Mortem, een eerder adventurespel van Microids, heeft men het eerste persoonsperspectief van deze titel laten varen. In plaats daarvan heeft men gekozen om de succesvolle interface van Syberia te gebruiken om Still Life vorm te geven. Verwacht dus prachtige, voorgerenderde achtergronden met de nodige bewegende elementen, waarin de driedimensionale karakters prachtig geïntegreerd zijn.

Still Life speelt zich af in een tweetal verschillende tijdsperiodes, waarin twee verschillende hoofdkarakters centraal staan. De eerste setting is het Chicago van het heden, waarin we in de rol van Victoria McPherson een reeks moorden onderzoeken. Inmiddels zijn er vijf soortgelijke moorden gepleegd die waarschijnlijk aan dezelfde dader toe te schrijven zijn, maar Victoria heeft nog geen duidelijke aanknooppunten van waaruit ze haar onderzoek kan starten.

Uit pure wanhoop legt ze de zaak voor aan haar vader, die in het verleden een privé-detective was. Tijdens dit gesprek komt een zaak bovendrijven die haar vader in de jaren twintig van de vorige eeuw behandelde in de Tsjechische hoofdstad Praag. Deze zaak vertoont wel erg veel overeenkomsten met de zaak waar Victoria zich nu op stuk bijt. De andere tijdsperiode van Still Life vinden we dus zo'n tachtig jaar eerder terug. Hierin krijgen we de rol van Victoria's vader, Gustav McPherson, aangemeten. De speler doorloopt dus parallel de onderzoeken van Victoria's vader en die van haarzelf, om zo langzaamaan het ware mysterie achter de moorden op te lossen.

Still Life zit doorspekt met filmpjes die het verhaal uit de doeken doen.

Still Life belooft een groot aantal puzzels om je op stuk te bijten. Al deze puzzels zijn in de omgeving en verhaallijn geïntegreerd. Met enige aanpassingen aan de interface van Syberia zal het nu ook mogelijk zijn objecten met elkaar te combineren of voorwerpen in de omgeving van nabij te bekijken. Beiden zullen het spel wat meer diepgang en mogelijkheden geven. Zo kun je interessante hints ontdekken door objecten goed te bekijken, waardoor je het gevoel krijgt als een ware detective te werk te gaan. Naast de puzzels in de stijl die we kennen uit andere adventuregames, belooft Microids ons ook nog enkele wat meer innovatieve puzzels, al wil men hier concreet nog weinig over kwijt.

Het meest in het oog springen de prachtige achtergronden die voor Still Life geschapen zijn. De donkere, haast gotische omgevingen staan in schril contrast met de kille wereld van Syberia. Wat vooral opvalt is de sfeervolle belichting van de achtergronden en het oog voor de kleinste details. Het mag dan wel niet driedimensionaal zijn, op het tweedimensionale vlak lijkt Still Life de lat opnieuw wat hoger te leggen. Een op en top adventuregame in wording dus. Zeker als het verhaal werkelijk zo interessant wordt als de beperkte informatie die nu beschikbaar is, suggereert. We hopen Still Life in april tegemoet te zien.