Steep (hands-on) | Gamer.nl

Steep (hands-on) | Gamer.nl

Steep blijft een opvallende titel in deze tijd. Al jaren is de snowboardgame van de radar verdwenen, maar Ubisoft lijkt het vertrouwen te hebben om het genre weer leven in te blazen. Steep is echter niet alleen een snowboardgame, maar biedt vier extreme sports: snowboarden, skiën, wingsuiting en paragliding.

Het speelterrein hiervoor is een open wereld dat een samensmelting van de beste sneeuwtoppen van de Alpen beslaat. Hierin bevinden zich echte gebieden uit Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk en Italië. Het is een behoorlijk uitgestrekt gebied. Dat wordt duidelijk als we tijdens onze speelse ie met een druk op de knop in de Mountain View belanden. Het gehele gebied is op deze manier te overzien en is het mogelijk om te fast-travellen naar ontdekte punten.

Steep

Verspreid over de bergtoppen bevinden zich een gigantische hoeveelheid aan uitdagingen, die voornamelijk bestaan uit stunt- of tijdritten. Omdat deze in eerste instantie niet op de kaart staan aangegeven, zijn de meeste pas te spelen door deze ook daadwerkelijk te bereiken. Vanuit de beschikbare afzetpunten zijn deze vaak te ontdekken door de verschillende extreme sports te combineren, maar dikwijls gebeurt dit ook bij toeval. Soms alleen, maar veel vaker samen met andere spelers. Op de bergtoppen van Steep zijn namelijk ook andere spelers te vinden.

G-krachten

Het is dan ook mogelijk dat er in de verte spelers te zien zijn die, vaak op spectaculaire wijze, van de berg af komen. Belangrijker is de mogelijkheid om ten alle tijden groepen te vormen. Icoontjes boven het hoofd van spelers geven duidelijk aan waar deze naar op zoek zijn. Tijdens onze speelse ie spreken we op een specifieke bergtop af met drie collega’s. Binnen enkele seconden schieten we door elkaar de piste af in een Red Bull-snowboardevent waarbij er door het uitvoeren van trucs uit te voeren zoveel mogelijk punten behaald moet worden.

Steep
Steep
Steep

De route gaat dwars door een pittoresk dorpje, waarbij profe ionele sneeuwschansen en de besneeuwde daken dienen als speelterrein. Zowel op snowboard als op ski gaat dit vooral gepaard met de juiste timing. De linker en rechterstick combineren levert salto’s en 360’s op, een druk op de schouderknop laat ons het board vastgrijpen en daarmee de trukendoos uitbreiden. In de lucht spelen G-krachten een rol en vooral het correct landen is een uitdaging. Bij een vroegtijdige crash geeft een snelle druk op de knop een nieuwe kans.

Na een klein halfuur net niet de highscore van de buurman in te weten halen splitsen we ons op. Met z’n tweeën besluiten we ons een doel te stellen op een akelige steile bergwand aan de rand van de spelwereld. Het bereiken van de top blijk hierbij een uitdaging op zich. Eerst laten we ons afzetten op een hoger gelegen piek, om vanuit daar de digitale verrekijker het punt in zicht te krijgen en te markeren. Met het snowboard onder de voeten gaan we met een rotgang de berg af.

Halverwege blijkt het punt van bestemming aan de andere kant van een diepravijn te liggen. We wi elen naar onze wingsuit en landen op een lager gelegen stuk, waarbij we al paraglidend via een opwaartse luchtstroom zo de andere kant weten te bereiken. Een korte klim verder en we staan samen op de rand van de berg met een prachtig zicht op de vallei eronder. Hier bevindt zich ook een uitdaging en samen springen we de berg af. Wat volgt is een behoorlijke rit: tu en gigantische steenformaties door van de berg, dwars door dieper sneeuw in een donker naaldbos, om uiteindelijk onder aan de berg uit te monden bij een oogverblind meer. Het lijkt tientallen minuten te duren voor we beneden zijn, halverwege zet het nummer in, wat toch wel goed is voor een magisch gamemomentje.

Steep

Diversiteit

Ondertu en is de tegenover zittende groep collega’s nog druk bezig met het verbeteren van elkaars tijdritten op een wingsuitparcour dwars door enkele elektriciteitsmasten. Niet alles in Steep richt zich echter op het competitieve element. Zo zijn er ook verhalende mi ies te ontdekken. Deze vertellen ieder een individueel verhaal op een specifiek gedeelte van de berg. Enige fantasie is hier vaak bij gevraagd.

Zo spelen we een mi ie waarin we een skiër volgen in onze wingsuit en hierbij functioneren als cameraman en in een andere mi ie volgen we de folklore van een mysterieuze nachtboarder. Bij de laatste wordt onze nachtelijke aftocht van de berg begeleid door een stem die de legende op sprookjesachtige wijze vertelt. De verhalen bieden een uitstekende afwi eling tu en de uitdagingen door en lijken als een verkapte singleplayermodus te fungeren. Dit is ook precies wat de game nodig gaat hebben. In onze speelse ie wisten we ons enkele uren uitstekend te vermaken, maar de vraag is dan ook hoeveel uitdagende en diverse content Steep uiteindelijk echt weet te bieden.

Steep verschijnt 2 december 2016 voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. De open bèta is vanaf 18 november tot 21 november speelbaar.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou