StateShift (hands-on) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

StateShift is de grootste titel tot op heden van de Doetinchemse ontwikkelaar Engine Software en de eerste game van de ontwikkelaar voor de Playstation Portable. Het spel had oorspronkelijk een launchtitel voor de PSP moeten worden en zou verschijnen onder de Nederlandse uitgever Playlogic. Inmiddels heeft Playlogic het spel echter weer van de hand gedaan, het Engelse Midas Interactive is de nieuwe uitgever. Deze heeft het spel onlangs stilletjes op de markt gebracht in Engeland en Scandinavië, maar omtrent de Nederlandse release heerst nog wat onduidelijkheid. Om ons toch niet langer in spanning te houden kregen we op het kantoor van Engine een voorproefje van het spel. Aan racegames geen gebrek op de PSP, maar toch waagt StateShift zich in dit overbevolkte genre. Gelukkig heeft het spel wel een aantal troeven die het onderscheidt van andere soortgelijke games. Ogenschijnlijk heeft het spel veel overeenkomsten met games als Rollcage en Wipeout. We zien strak afgebakende futuristische parcoursen met ruime bochten, veel lichtgevende banen en pijlen en weinig wat erop duidt dat er in deze omgevingen ook nog normaal 'geleefd' wordt. Een strak motion blur-effect zorgt mede voor het snelheidsgevoel. Volgens Engine is StateShift de eerste game die de ingebouwde motion blur­-functie van de PSP gebruikt. Het is namelijk behoorlijk zwaar, maar door slim programmeerwerk heeft men het bij Engine toch voor elkaar gekregen deze functie te gebruiken zonder verder aan grafische pracht in te boeten. Waarin StateShift zich onderscheidt van vergelijkbare titels is de functie waar het spel zelf ook naar vernoemd is, het stateshiften, oftewel het veranderen van de toestand van je wagen. Naast de standaard toestand kun je namelijk beschikken over vier alternatieve toestanden, die je alleen kunt activeren wanneer je daarvoor genoeg punten bij elkaar hebt gesprokkeld. Punten sprokkelen krijg je voornamelijk door sierlijk door bochten te driften, maar ze liggen ook her en der op de parcoursen voor het oprapen. Elke toestand heeft zo zijn voor en nadelen, die goed gecombineerd dienen te worden om als snelste het parcours over te scheuren. De vier toestanden in StateShift zijn dragster, scorch, ghost en mammoth. De dragster-toestand is vergelijkbaar met de 'nitro boost' die we in andere racegames regelmatig zien opduiken, en zorgt ervoor dat je een stuk sneller over het parcours scheurt. De scorch-toestand zorgt voor cyaankleurige wielen, een effect dat de behendigheid van je wagen moet benadrukken. Dankzij scorch­ kun je namelijk enorm scherpe bochten maken, waardoor je zelfs voor de meest scherpe bochten nauwelijks hoeft af te remmen. Ghost zorgt ervoor dat je dwars door tegenstanders heen kunt rijden en belangrijker, dat vijandige projectielen dwars door jouw heen gaan. Wanneer je merkt dat je van achteren bestookt wordt, dan is het tijd om de ghost-toestand voor de dag te halen. Mammoth tenslotte zorgt ervoor dat je over tegenstanders heen kunt walsen en eveneens over breekbare objecten die over het parcours bezaaid liggen. Niet alleen zorgt dit ervoor dat je vrij baan hebt, wanneer je tegenstanders of objecten verbrijzeld krijg je eveneens punten voor een volgende stateshift. Het activeren van de StateShifts gaat op een vrij bijzondere manier. Het snel kunnen selecteren van toestanden zonder daarbij het 'gas'of het 'stuur' los te hoeven laten, was namelijk van het grootste belang voor de spelformule. Daarom kun je alle vier de toestanden activeren door een combinatie van twee de triggers in te drukken. De tweede trigger dien je ingedrukt te houden om de toestand actief te laten. Zo gouw je deze los laat, wordt de toestand opgeheven. Voor de vier states heb je dus de combinaties links-recht, rechts-links, links-links en rechts-rechts. Het zal even wennen zijn om deze combinaties te koppelen aan de juiste toestand, maar eenmaal je dat in de vingers hebt kun je in een handomdraai tu en de diverse toestanden wi elen en tegelijk blijven sturen en ga en. Gelukkig hoef je niet direct alle vier de toestanden te gebruiken, want gedurende de singleplayercampagne zullen ze één voor één geïntroduceerd worden in een aparte tutorial. De eerste races heb je nog maar de beschikking over één toestand en zo gauw je die in de vingers hebt, zal pas een nieuwe toestand geïntroduceerd worden. Het spel kent overigens maar zeven parcoursen, een vrij laag aantal, maar elk parcours is ook gespiegeld te spelen. Dit levert een groter verschil op dan je zou verwachten, omdat je elke bocht weer opnieuw zult moeten leren. Bij een race in StateShift begin je altijd op de laatste plaats en is het de bedoeling 'omhoog' te klimmen langs de andere racers. Je wordt vanuit een soort vliegtuig al rijdend op het parcours gedropt en je tegenstanders rijden op dat moment al voor je. Met de diverse toestanden en de wapens die op het parcours bezaaid liggen, heb je genoeg middelen om je tegenstanders ondanks hun voorsprong bij te halen. StateShift kent ook een multiplayermode voor vier spelers via WiFi. Meer dan dat aantal spelers was niet mogelijk vanwege de realistisch physics die gebruikt worden voor de besturing van de voertuigen. Deze zouden het netwerk bij een groter speleraantal te zwaar belasten. Voor zover we het hebben kunnen spelen lijkt StateShift een leuk racespelletje voor de PSP te gaan worden. Originele game zijn sowieso schaars op Sony's handheld, dus wie eens wat anders wil moet StateShift zeker eens proberen. Het spel gaat in Engeland voor nog geen 20 pond over de toonbank, wat betekent dat we er hier uiterlijk €30 voor neer zullen hoeven tellen. Een zacht prijsje voor een racegame die meer diepgang lijkt te hebben, dan je op het eerste gezicht zou vermoeden.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou