Stargate Worlds | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Uiteindelijk blijkt het niet zo'n slim idee van de hoofdpersonages in de film om via de sterrenpoort naar een zanderige planeet te reizen, omdat niemand minder dan de zonnegod Ra daar de bewoners onderdrukt. In de game keert deze slechterik niet alleen terug, er zijn ook nog nieuwe vijanden om rekening mee te houden. Als speler reis je naar verschillende planeten en beweeg je jezelf in een derdepersoonsaanzicht voort met een team dat bestaat uit  verschillende ra en en kla en. Zo heb je de Stargate Union en de slechte Praxis, plus de diverse ra en die zich bij de twee tegenpolen aangesloten hebben. Als speler heb je vaak de keuze welke kant je meer trekt, maar sommige ra en horen standaard al bij de good guys of de bad guys. Natuurlijk gaat gedurende de game ook je level omhoog en het maximale level is op 50 vastgepind.

Er zijn verschillende kla en, zoals de archeoloog, wetenschapper, soldaat en commando, die voorkomen bij verschillende ra en uit het Stargate-universum, bijvoorbeeld de Asgard, Goa'uld en Jaffa. Het mag voor zich spreken dat kla en als de soldaat en de commando uitermate geschikt zijn voor op actie beluste spelers en kla en als de wetenschapper vooral voor technische zaken bedoeld zijn. Daar komt meteen één van de dingen om de hoek kijken die Stargate Worlds van de andere MMO's moet onderscheiden. Een MMO met veel actie en een sciencefiction-setting hebben we namelijk al eerder gezien in bijvoorbeeld Tabula Rasa. Ontwikkelaar Cheyenne Mountain wil echter het feit dat er miljoenen fans van de serie zijn gebruiken. Wanneer ze namelijk een groot gedeelte van die fans aan het gamen krijgen, zijn ze meteen verzekerd van een groot publiek en is Stargate Worlds dus een lang virtueel leven beschoren.

De manier waarop Cheyenne Mountain mensen aan het gamen wil krijgen, is eigenlijk precies dezelfde manier als die Nintendo op dit moment op de markt toepast. Niet alleen zijn de basisbewegingen in de game vrij simpel (en zie je als wetenschapper een stuk minder actie als je daar niet van houdt), de game heeft ook nog eens een hoop minigames die verweven zijn in het verhaal. Als je in het begin van het spel bijvoorbeeld uit een gevangenis moet ontsnappen, zul je bepaalde draden door moeten knippen in een minigame. Als je daar als ervaren speler die op actie uit is, niet op zit te wachten, kun je dat door een andere speler laten doen. Zo speelt iedereen de gedeeltes die hem of haar ligt. Althans, dat is de opzet van de game, maar uiteindelijk hebben wij wel onze twijfels over hoe dit gaat werken. We denken dat het implanteren van een aantal minigames de game zelf niet intere anter maakt voor iemand die weinig met MMO's heeft.

Kijken we naar Stargate Worlds door de ogen van een liefhebber van het genre, dan kunnen we alleen maar enthousiast worden. De game biedt een aantal dozijn planeten en natuurlijk is men bij Cheyenne Mountain van plan nieuwe planeten als downloads aan te bieden. De huidige planeten die we zagen hadden allemaal hun eigen sfeer, van een ijzige planeet die als gevangenis dient tot een planeet met een oppervlakte dat nog het beste omschreven kan worden als een jungle in de woestijn. Het oogt divers, het oogt mooi (dankzij de Unreal 3 Engine) en er is een diversiteit aan planeten beschikbaar die het oog gevarieerde omgevingen voorschotelen. Ondanks het feit dat Stargate Worlds zich afspeelt gedurende seizoen vijf tot en met acht van de originele serie, zijn de makers namelijk vrij om toe te voegen wat ze willen. Natuurlijk zijn ze niet van plan heel het verhaal van de serie overhoop te halen. Je kunt het eerder zien als een ander verhaal binnen dezelfde setting. Tel daarbij de indrukwekkende namen die de ontwikkelaar binnen heeft gehaald uit de game-industrie (mensen van onder andere Blizzard, Electronic Arts en Westwood Studios) en we zien een product dat langzaam maar zeker klaargestoomd wordt om zijn plaats in te nemen tu en de paar succesvolle games in het MMO-genre. Maar neem het niet van ons aan, we hebben de game zelf immers nog niet kunnen spelen. Probeer zelf de beta die op 15 oktober van start gaat.. Je kunt lid worden via de website.
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou