Blizzard Entertainment timmert hard aan de weg. Niet alleen is het druk bezig met nieuwe projecten welke niet op de showfloor stonden, maar het is ook druk bezig om het aantal mensen die werkzaam zijn bij het populaire bedrijf, te vergroten. Zo heeft het onlangs ontwikkelaar Swinging Ape overgenomen en de 40 mensen van het bedrijf ondergebracht bij hun eigen ontwikkelaars. De mensen van Swinging Ape zijn verantwoordelijk voor de vernieuwing van Starcraft: Ghost. Ghost werd een drietal jaar geleden al op de E3 aangekondigd en heeft sindsdien een hele grote hoop aan veranderingen ondergaan. Wij gingen na of dit positief heeft uitgepakt.

Door Michael Wolf Visser

StarCraft: Ghost is een third-person actiegame welke zich situeert in het roemruchte StarCraft universum. Het verhaal speelt zich vier jaar na StarCraft: BroodWar af en jij bent Nova, een Terran Ghost. De kenners weten dat deze unit in de oorspronkelijke strategygame een spec ops soldaat was die stealth camouflage, een scherpschuttergeweer en de mogelijkheid tot het aanroepen van een nucleair bombardement tot zijn beschikking had. Al die mogelijkheden heb je ook in deze game tot je beschikking, samen met nog een hele hoop andere vaardigheden die het infiltreren van basissen moet vergemakkelijken. Je staat onder contract van de Dominion factie en vecht tegen Protoss, Zerg en andere Terrans, zowel binnen als buitendeurs. Genoeg te doen dus.

Blizzard eist perfectie in gameplay voor haar fans en vond dat de game zoals hij vorig jaar aan het publiek getoond werd, niet voldeed aan die eisen. Vandaar dat Ghost in een geheel nieuwe engine is gestoken. Ook is er een multiplayer optie toegevoegd. De game beloofde aanvankelijk stealth en acrobatiek, maar uit het geheel bleek dat dit zelden tot nooit gebruikt hoefde te worden. Daar is nu verandering in gebracht. Nova zal veel meer op haar vaardigheden moeten vertrouwen om de missies te kunnen voltooien. De te volbrengen doelen tijdens de missies kan ze overigens op meerdere manieren bereiken. Door met name stil en stealthy te zijn, of door de trekker van haar wapen in de nek van nietsvermoedende vijanden over te halen, doorkruis je het gros van de levels.

Grafisch is de game er merkbaar op vooruit gegaan. Zo zijn nieuwe reflecties en lichteffecten toegevoegd en is het geheel beter afgewerkt. Qua gameplay zijn er veranderingen aangebracht in de manier waarop Nova haar vijanden stil afmaakt. Dit gebeurt nu aan de hand van een soort Dance Dance Revolution minigame, waarbij de nodige vingervlugheid van de speler gevraagd wordt. De multiplayer doet sterk denken aan Halo, met verscheidene wapens en voertuigen die tot je beschikking staan in uitgestrekte omgevingen. Je hebt hierbij de keuze tussen Terran, Zerg en Protoss, waardoor je elkaar niet persé als Ghost het leven zuur hoeft te maken.

StarCraft: Ghost is de actiegame aan het worden zoals Blizzard het al van oorsprong gevisualiseerd had. Hiervoor heeft het spel wel wat gameplay elementen moeten lenen van andere populaire games in het genre. Of dit een negatief punt is, mag je natuurlijk voor jezelf beslissen. Fans van het universum zullen in elk geval blij zijn om te horen dat het spel de goede kant op gaat. De game wordt in het tweede kwartaal van volgend jaar verwacht voor Xbox, PS2 en GameCube. Het is te hopen dat men rond die tijd niet te laat is met de game, aangezien de next-gen consoles dan al op de markt zijn. Of Blizzard moet al zo gek zijn om er nu ineens een next-gen titel van te maken, waarna we misschien nog een jaar langer kunnen wachten.