Als het aan Blizzard ligt, dan worden het twintigtal missies die Heart of the Swarm rijk is, stuk voor stuk gevarieerd. Afgaande op de gespeelde missies op de Gamescom lijkt de ontwikkelaar daar vooralsnog goed in te slagen. In de eerste uitbreiding van Starcraft II doorloop je het verhaal van de Zerg, in plaats van dat van de Terrans en krijgen we meer inzicht in het plan van de nog immer boosaardige Kerrigan.
Eieren en IJs
Kerrigan is na het einde van Starcraft II verzwakt en een deel van de Zerg twijfelt aan haar leiderschap en dus moeten afvallige koninginnen op hun plaats gezet worden. In een van de missies die wij speelden kwam dat naar voren middels een race om eieren. Verspreid over het level liggen meerdere nog uit te komen Zerg-eieren en de vijandige koningin is druk bezig ze allemaal te verzamelen. Vanuit onze kleine Zerg-basis gaan we er dan ook op uit om eerder honderd eieren bij elkaar te krijgen dan de tegenstander. De vele vijandige Zerg die over de map verspreid zijn kunnen we met het kleine leger dat tot onze beschikking staat moeilijk overwinnen en dus moeten we met de druk op de klok zo snel mogelijk een leger uitbreiden. Het is mogelijk om met een groot leger na verloop van tijd de hele map te veroveren, maar wij proberen een klein leger onder leiding van Kerrigan telkens enkele eieren te laten rapen. Als we de vijandige koningin tegenkomen en er in slagen haar te verslaan, wordt de tegenstander bovendien flink vertraagd. Verschillende aanpakken kunnen daardoor leiden tot verschillende tijdslimieten.
De tweede missie speelt zich af op een ijsplaneet. Een ijzige wind bevriest hier van tijd tot tijd alle eenheden op het slagveld, maar Kerrigan weet al snel een antistof te vinden waardoor de Zerg niet langer getroffen worden. Als we iets later de controle krijgen over een basis, trekken we de aandacht van de Protoss, die nog altijd last hebben van de sporadische ijswind. We krijgen vijfentwintig minuten op de klok om een drietal Protoss communicatietorens te vernietigen en maken gretig gebruik van de momenten waarop alle vijandige eenheden weerloos bevroren blijven. Zo doden we de weerloze eenheden en vernietigen we de Pylons die de defensie van energie voorzien op het moment dat deze achter een dikke laag ijs verstopt zitten. Bij dooi trekken we onze troepen weer zo snel mogelijk terug, waardoor een spel van afwachten en toeslaan op de zwakke momenten ontstaat.
Evolueren
De Zerg, die altijd al draaiden om evolutie, kunnen tussen de missies door aangepast worden. Hoewel het nog niet helemaal duidelijk is hoe deze verdiend worden, krijg je na iedere missie de beschikking over enkele evolutiepunten, waarmee eenheden van nieuwe vaardigheden voorzien kunnen worden. Zo kunnen Zerglings sneller worden gemaakt en is er een upgrade om te zorgen dat larven onmiddellijk in Zerglings veranderen, zodat je als speler minder lang hoeft te wachten op nieuwe eenheden. Af en toe kunnen de eenheden zelfs getransformeerd worden in een totaal nieuwe versie. Zo kan de Zergling transformeren in de vooruitspringende Raptor of een zwerm, waarbij een enkele larve drie Zerglings oplevert. Ook Kerrigan kan geoptimaliseerd worden, met enerzijds haar vernietigende Spec Ops-vaardigheden en anderzijds de vijand verzwakkende Corruption. Het zijn de keuzes tussen de missies die ervoor zullen zorgen dat iedere speler zijn eigen optimale strategie kan vormen en het zorgt ervoor dat missies ook een tweede keer, met een andere tactische opzet, leuk zijn om te spelen.
Hartje
Over de multiplayer van Starcraft 2: Heart of the Swarm valt tot Blizzcon nog niets te zeggen, maar het missieontwerp van het uitbreidingspakket lijkt weer goed in elkaar te zitten. Beide missies voelden uniek aan en het aanpassen van eenheden kan iedere speler in potentie een redelijk unieke ervaring bieden. Hoe lang we nog op de game moeten wachten is, zoals we van Blizzard gewend zijn, nog onduidelijk, maar een waardige uitbreiding lijkt Heart of the Swarm zeker te worden. Ons hartje klopt al sneller bij de gedachte aan het spelen met Kerrigan.
Reacties op: Starcraft 2: Heart of the Swarm (hands-on)
pelikaan
geert1
Het was eerder de bedoeling dat zowel Heart of the Swarm als Diablo 3 nog in 2011 uit zouden komen. Dat gaat met Heart of the Swarm sowieso niet gehaald worden, ik las laatst ergens dat Blizzard zelf nu spreekt van de eerste helft van 2012. Ze proberen Diablo nog wel in december uit te brengen, maar aangezien de beta nog moet beginnen, is het nog de vraag of dit lukt. Ik hoop het enorm, want ik ben het wachten wel beu.
Alexiandro0
Weet je wat awesome zou zijn? Als ze die teaser van WoL nadoen, maar dan met een Zergling of een Hydralisk
iPown
yos16ata
Ik ben benieuwd wat HotS gaat brengen, zeker een pre-order voor mij
iPown
Lullig
geert1
Koekuhh
Heeft Activision een grote inspraak bij Blizzard? Waar hun beslissingen mij altijd helder, duidelijk en natuurlijk aanvoelde verlies ik het een beetje bij blizz!
Knootewoot
Archer
Blizz moet verantwoording afleggen aan zijn aandeelhouders met cijfers. Ik snap wel dat ze het doen. Als ik kijk naar SC II het eerste deel dan is dat fenomenaal. De SP vond ik echt heel leuk met de tussenliggende CGI.
/.blizzard Fanboy off
Hoe ze het in godsnaam in hun hersenens halen om AH te maken in Diablo 3 met echte centjes.. is beyond me. Elk argument wat ik tot nu toe heb gehoord is zwak. Samenvattend: ze willen gewoon geld verdienen zonder daar een MMO constructie aan te hangen.
pimpkees
En ook goed de probes in de gaten houden, haha.
Speel nu sinds de release alleen nog maar SC2 online.
(Wel bij elkaar een break gehad van 7 maanden)
iPown
Edit: Blizzard: ''We typically don’t provide details about pricing until the game is closer to release. We do view Heart of the Swarm as an expansion set, so for the regions that have a standard box business model such as North America and Europe, we will price accordingly. For other regions that have alternative business models, we’ll provide details at a later date.''
MetalSonic
BountyKiller3000
MoD_Legion
geert1
De meeste tegenstanders van de auction house zijn vooral de minachtende nerds die niet willen dat hun zuurverdiende items door iemand anders gemakkelijker worden verkregen. Ik vind dat een kromme, jaloerse houding. Het verkrijgen van items is één van de belangrijkste elementen van Diablo, en als je daar ineens geen lol meer aan beleefd omdat iemand anders het item koopt, dan heb je naar mijn idee de verkeerde houding. Mensen nemen het gewoon te serieus.
geert1
-it-
Linksquest