Star Wars: The Old Republic (hands-on) | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

De presentatie van Star Wars: The Old Republic vond achter gesloten deuren plaats, maar eigenlijk was dit meer om een pa end sfeertje te creëren, dan dat het daadwerkelijk nut had. Om in de kamer te komen, moest je een hydraulische deur door die werd bewaakt door een Stormtrooper. Een beter Star Wars-gevoel kun je niet krijgen.

De kla en op een rij

Binnen draaide alles om de game zelf. Een van de producers startte met een verhaal over de kla en. Naast de al aangekondigde Trooper, Smuggler en Jedi Knight voor de Jedi-kant en de Bounty Hunter, Sith Warrior en Imperial Agent voor de Sith-zijde, presenteerde Bioware de laatste twee kla en, genaamd de Sith Inquisitor en de Jedi Consular. Beide kla en zijn gebaseerd op Force-krachten en, net als alle andere archetypen, sterk verbonden met bepaalde personages uit de films. De Sith Inquisitor vertoont sterke gelijkeni en met Emperor Palpatine en de Jedi Consular is nauw verweven met Yoda. Dit geeft al aan dat Bioware de twee kla en ontwikkelt als een soort super Sith en Jedi, die beiden zwaar leunen op het gebruik van de Force. Het grootste verschil tu en de Inquisitor en de Consular is dat ze beiden van een ander soort Force gebruik maken; telekinese voor de Consular en bliksem voor de Inquisitor.

Op pad met de Sith

Wij mochten zelf een paar minuten aan de gang met de Sith Inquisitor. In een woestijnachtig gebied was het de bedoeling om een stel oude teksten terug te vinden in de ruïnes van Korriban. De manier waarop je de mi ie verkreeg, liet direct de ware kracht van Star Wars: The Old Republic zien. In plaats van een lap tekst door te klikken, de mi ie aan je quest log toe te voegen en gelijk de eerste vijanden neer te meppen, is het praten met NPC's in Star Wars: The Old Republic een traktatie op zich. Alle personages zijn van stemmen voorzien en je kunt het wel aan Bioware overlaten om een realistische conversatie neer te zetten. In het gesprek waarin de Korriban-mi ie uitgelegd werd, had je tevens de keuze om op een bepaalde manier te reageren, wat op z'n Ma Effects ook nog bepaalde hoe je als personage ervaren werd.

Na het overtuigende gesprek was de mi ie duidelijk en konden we eindelijk op pad gaan. Hoe groots en vernieuwend Star Wars: The Old Republic in de verhalende opzet is, zo traditioneel is het in de besturing. Je waant je haast in World of Warcraft, al doet dit de grafische kwaliteit van Star Wars: The Old Republic veel en veel te weinig recht aan. Het punt is dat de besturing exact hetzelfde is als in al die andere online RPG's, wat betekent dat je naar een vijand toeloopt en vervolgens met de numerieke knoppen tal van aanvallen uitvoert. Die aanvallen kosten vervolgens weer punten en herladen zich na een bepaalde tijd. Als Sith Inquisitor lag de nadruk op het gebruik van bliksem en Force. Zo kon je bijvoorbeeld Stormtroopers onder stroom zetten of ze met een schok naar achteren blazen. Het werkte allemaal prima, maar deed ook weinig anders dan al die andere MMORPG's. In dit opzicht lijkt Star Wars: The Old Republic dan ook vrij conventioneel.

Grafisch is de game in MMO-begrippen echter een pareltje. De cartooneske stijl wordt op grootse wijze gepresenteerd; zowel de personages als de spelwereld zelf zien er buitgewoon strak en levendig uit. De details, zoals rotsformaties met reliëf, en het feit dat er veel kleine objecten, zoals tonnen en teleporters te vinden zijn, maken de wereld een levendig geheel. En dit terwijl MMO-werelden vaak toch ietwat leeg en kaal aanvoelen. Niets van dit in Star Wars: The Old Republic.

Nog veel vraagtekens

Na een tiental vijanden omver geblazen te hebben, was het echter alweer gedaan met onze speelbeurt. De volgende groep hongerige journalisten stond klaar om onze PC in te nemen en ook een vleugje van de Bioware-magie op te vangen. De korte tijd die we met Star Wars: The Old Republic doorgebracht hebben, heeft ons in ieder geval geleerd dat de game grafisch als een huis staat, de ingesproken personages en het verhaal echt wat toevoegen, en dat we kortweg niet kunnen wachten om uren en uren door te gaan brengen met de game. We hebben namelijk nog helemaal niets van het MMO-principe gezien, want hoe de samenwerking tu en spelers, zowel menselijk als computergestuurd, gaat verlopen, is nog geheel onduidelijk. En juist dit aspect kan wel eens gaan bepalen in hoeverre Star Wars: The Old Republic behalve het zijn van een mooie en intere ante game, ook echt bestaansrecht gaat hebben naast World of Warcraft.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou