Hoewel ontwikkelaar BioWare nog geen enkele ervaring heeft met het maken van een MMO, is hun CV voldoende indrukwekkend om hoge verwachtingen te creëren. Sinds Baldur’s Gate is de ontwikkelaar toonaangevend op het gebied van Westerse RPG’s en de recente successen van Dragon Age en Mass Effect 2 tonen dat Bioware zelfs na meer dan tien jaar niet van plan is om deze titel weg te geven. Ook hun Star Wars-RPG Knight of the Old Republic verschijnt nog op menig “best-of” lijstje en laat nu net die game als basis dienen voor BioWares nieuwste game.

Eigen verhaal

Star Wars: The Old Republic speelt zich 300 jaar na Knight of the Old Republic af, enkele millennia voor de gebeurtenissen van de filmserie. Er heerst een tijdelijke vrede tussen de Jedi en de Sith, maar een nieuw conflict staat op het punt los te breken. In The Old Republic kunnen spelers één van de twee partijen kiezen om zo het verhaal vanuit het perspectief van een van de acht verschillende klasses te bekijken. Hierdoor zijn er acht verschillende verhalen, die elkaar weliswaar kruisen, maar voldoende moeten verschillen om de speler aan te moedigen met meerdere personages te spelen.



Het verhaal in The Old Republic zal, zoals we inmiddels gewend zijn van RPGs uit de stal van Bioware, dan ook flink uitgebreid zijn. Hoewel onze korte speelsessie geen inzicht kon geven in de structuur van de queesten lijkt het er op dat The Old Republic meer zal bieden dan alleen missies waarin een bepaalde hoeveelheid vijanden verslagen moet worden. De verhalenvertelling wordt bovendien versterkt door de volledig gesproken dialogen van zowel de NPC's als de spelers in de game. Dialogen spelen een grote rol in de uitkomst van queesten en het is zelfs mogelijk om een gesprek te voeren tussen een opdrachtgever en verschillende spelers, waarbij iedereen een dialoogoptie kiest en de game willekeurig een van de spelers het woord geeft.

Specialisatie

Een MMO als The Old Republic heeft echter meer nodig dan een goed verhaal en biedt dan ook voldoende mogelijkheden om het personage van de speler naar eigen inzicht aan te passen. Hiervoor zijn vele opties beschikbaar, zoals het kiezen van een menselijk of buitenaards ras, de hiervoor genoemde acht verschillende klassen en voor iedere klasse een van de twee specialisaties. Een klasse geeft namelijk enkel een basis voor de vaardigheden van de speler, terwijl een specialisatie hier echt diepgang aan geeft.

Zo heeft de Sith Inquisitor, een van de Sith-klasses die veel gebruik maakt van de Force, twee specialisaties. De Sorcerer is gebaseerd op de keizer uit de films en kan over afstand ondersteuning geven door middel van bliksemstralen. De Assassin, die is gebaseerd op Darth Maul uit The Phantom Menace, is daarentegen meer een mêlee-vechter en beschikt over een lightsaber met twee kanten. Hoewel klassen dus eigenschappen delen en ook hetzelfde verhaal doorlopen, verschillen ze door hun specialisaties behoorlijk, waardoor de game in feite zestien verschillende speelstijlen kent.

Vliegen en verkennen

Naast de missies op de vele planeten die het universum van The Old Republic rijk is, spelen ook ruimtegevechten een grote rol. Hoewel het volledig optioneel is om deze te gebruiken beschikt iedere speler over zijn eigen ruimteschip. Ook dit schip kan aangepast worden, al is nog niet duidelijk tot op welke hoogte dit kan. Wel is duidelijk dat er naast ruimtegevechten ook de mogelijkheid is om diverse werelden te verkennen. Uiteraard zul je zo nu en dan door een asteroïdenveld moeten vliegen.

Het blijft altijd moeilijk inschatten of een MMO een kans op succes heeft, maar de kwaliteit die The Old Republic uitstraalt valt niet te ontkennen. Bioware's manier van verhalen vertellen is uniek voor een MMO en spreekt erg aan. Bovendien ziet de game er visueel prachtig uit, zeker in vergelijking met de meeste MMO's. The Old Republic kan zomaar een zeer succesvolle MMO worden. Mocht het met deze kwaliteit, ontwikkelaar en licentie niet lukken dan zijn de gouden bergen die MMOs beloven definitief onbereikbaar.