Star Wars: The Force Unleashed II | Gamer.nl

Star Wars: The Force Unleashed II | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Aan het einde van het eerste deel kreeg je de keuze om jezelf op te offeren of Darth Vader te vermoorden en zijn plaats in te nemen als de rechterhand van de Emperor. In dit laatste geval ontstaat er een alternatieve tijdlijn binnen de franchise, aangezien de game het gat vult tu en de nieuwe en de oude trilogieën. Star Wars: The Force Unleashed II borduurt om die reden voort op de eerste mogelijkheid, waarbij Starkiller zich opoffert om het voortbestaan van de (door hem opgezette) Rebel Alliance te garanderen. ‘Dood’ betekent echter nog niet ‘verdwenen’ in de wereld van Star Wars, en Darth Vader heeft dan ook nog steeds plannen voor zijn geheime leerling.

Kloon

De game begint, enkele maanden na de gebeurteni en uit het eerste deel, met de aankomst van Darth Vader op de planeet Kamino. Deze door storm geteisterde planeet bestaat uit vrijwel alleen maar onderzoekscentra, waar onder andere het eerste kloon-leger gefabriceerd is (de oorspronkelijke Stormtroopers), maar Vader komt voor iets heel anders. Hij reist af naar een afgelegen laboratorium, waar je voor het eerst weer in aanraking komt met Starkiller. Al gauw blijkt het om een kloon te gaan en Vader stoomt hem met trainingen klaar voor zijn duistere plannen. Starkiller is volgens Vader echter defect en zegt hem dat hij niet meer dan de zoveelste in een serie klonen is. Starkiller weet dat Vader zich snel van hem zal ontdoen als dit waar is. Vader zich snel van hem zal ontdoen. Hij besluit dan ook te ontsnappen en hiermee begint het tweede avontuur van de sterkste Jedi aller tijden.

Het spel onderscheidt zich amper van het eerste deel. Althans, in de manier waarop het speelt. De spelelementen zijn veelal hetzelfde, met het verschil dat er een aantal nieuwe aanvallen toegevoegd is en de gevechten net iets meer verfijnd zijn. Het meest zichtbare verschil is dat je nu met twee lightsabers tegelijkertijd kunt vechten. Wat voor nieuwe aanvallen dit op zal leveren, is nog niet bekend, maar de kans is groot dat ze een stuk grover worden dan voorheen. LucasArts moest namelijk op gesprek komen bij de ESRB , de instantie die de leeftijdsaanduiding goed moet keuren. Er is in ieder geval één nieuwe Force-kracht aanwezig, de bekende Jedi Mindtrick. Waar deze kracht in de films gebruikt werd om de gedachten van anderen te bepalen, zorgt hij er in de game voor dat vijanden elkaar aanvallen. Hierbij doen ze elkaar extra veel schade toe, omdat de kracht ook hun precisie vergroot.

De meest indrukwekkende toevoeging aan het vechtsysteem is een speciale staat waarin je tijdelijk vele malen krachtiger bent dan anders. Deze kracht kan om de vijftien minuten gebruikt worden en vergroot het effect van alle andere krachten. Vijanden worden bijvoorbeeld vele malen verder weggeslingerd en bliksemschichten raken nu meerdere vijanden. Het leukste aan deze speciale kracht is dat ook het effect van fysieke aanvallen met de lightsabers verandert. In plaats van dat je ze vasthoudt, zweven je wapens om je handen heen. Hierdoor wordt je bereik enorm vergroot en het ziet er bovendien erg indrukwekkend uit. Wat betreft de spelelementen is er overigens niet alleen aan het vechtsysteem gesleuteld, ook is er nu duidelijk meer aandacht voor het puzzelelement. Je zult nu vaker je krachten moeten gebruiken om objecten te verplaatsen en zo een pad te creëren naar anders onbereikbare plekken.

Spektakel

Waar in Star Wars: The Force Unleashed II mi chien nog wel de meeste nadruk op gelegd wordt, is het spektakel. In het eerste deel was het erg indrukwekkend dat je met je blote handen en enkel het gebruik van de Force een enorm ruimteschip uit de lucht kon trekken. Dit deel kan dat nog wel eens gaan overtreffen, met onder andere gevechten tegen enorme eindbazen. In The Force Unleashed II zit een beest dat zo groot is dat het Rancors, enorme monsters van wel zeven tot achter meter hoog, oppakt alsof ze speelgoed zijn om ze vervolgens op te peuzelen. Volgens LucasArts is dit geen uitzonderlijk moment. De ontwikkelaar legt de nadruk op de grootschaligheid van de gevechten.

Hoewel het uiterlijk van de game verre van af is, zijn we nu al onder de indruk van de vele nieuwe locaties. Zo is er uiteraard de stormplaneet Kamino, maar ook een planeet met surreële steden, hangend aan de onderkant van enorme stenen en metalen bogen. De diversiteit van de verschillende locaties is dan ook duidelijk groter, maar jammer genoeg heeft LucasArts daar nog maar weinig van laten zien. Datgene dat ze wel getoond hebben, is in ieder geval al bijzonder indrukkwekkend, zelfs zonder de uiteindelijke animaties en effecten.

LucasArts toont heel voorzichtig de eerste levels en geeft voorzichtig de eerste verhaaldetails vrij, maar wil liever niet dat iemand de game ook daadwerkelijk speelt. Met het verhaal lijkt het wel goed te zitten, de toegevoegde spelelementen lijken een mooie aanvulling op alles wat er in het eerste deel zat, maar de hamvraag is natuurlijk of het ook lekker speelt en of de game bugvrij is. Het vorige deel had immers z’n kinderziektes. Maar als LucasArts net zo veel tijd steekt in het perfectioneren van de game als het reguleren van de informatiestroom, kan dit zomaar de Force Unleashed-game worden waar zelfs Darth Vader bang van wordt.

Al het nieuws live vanuit Los Angeles: Gamer.nl/E3


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou