Door Jimmy van der Have

Star Wars: Empire At War beschikt over een persistente wereld, waarin het jouw doel is om het universum te veroveren. Dit doe je op meerdere interactieve speelniveaus, waaronder grondveldslagen, ruimtegevechten en een overzicht van alle planeten en jouw legers. Met dit laatste bepaal je welke planeten je wilt aanvallen en welke legers je hiervoor wil inzetten.

Wanneer de doelen eenmaal bepaald zijn schakel je over naar een topdown view, zoals we die kennen uit huidige strategie games. Ook hier kun je van een breed overzicht van je troepen inzoomen tot het kleinste detail. Tijdens de presentatie zagen we hier een leger van stormtroopers aanvallen en Darth Vader zich uitleven op een volledig bataljon van rebellen. Naast deze grondtroepen zijn er natuurlijk ook gigantische, destructieve voertuigen van de partij, zoals AT-AT's en tanks. Voor extra vuurkracht kun je de hulp inroepen van luchtondersteuning met Tie-Bombers.

Dreig je tijdens een veldslag te verliezen, dan krijg je de mogelijkheid om je terug te trekken met de resterende troepen. Dit is een groot verschil met bestaande RTS games, omdat je deze eenheden ook weer moet gebruiken om andere planeten te veroveren. Tijdens de presentatie werd het vattend onder woorden gebracht: het gaat niet zozeer om het winnen van de veldslag, maar om het winnen van de oorlog.

Tot slot werden er enkele grote veldslagen in de ruimte getoond. Hier zagen we onder andere een Stardestroyer die na een aantal flinke schoten in tweeën brak en de Death Star die een planeet volledig kapot schoot. Explosieve strategische actie, met een frisse bries in het genre dus.