Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

Star Wars Battlefront - Fighter Squadron (hands-on)

We checken de luchtgevechten

Geschreven door Ron Vorstermans op
Ligt het aan ons of weet de wereld nog steeds niet of ze tevreden moet zijn met de aankondiging van Star Wars: Battlefront? Nog niet iedereen is overtuigd door de ambities en doelstellingen van EA. Op de Gamescom mochten we aan de slag met de onlangs aangekondigde Fighter Squadron-modus, maar of de speelsessie ons geruststelde…

Het Star Wars-jargon impliceert al een beetje wat we van Fighter Squadron kunnen verwachten. In het speltype nemen twee teams van elk tien spelers het tegen elkaar op in de lucht. Ja, ook Battlefront kent net als de eerdere titels in de serie luchtgevechten, maar een gedeelte van die combat is opgehangen aan een speciale modus. Of, specifieker, aan een twintigtal X-Wings, A-Wings, Tie Fighters en Tie Interceptors, die het in een grote map uitvechten tot het limiet van 1000-of-wat punten.

De usual suspects zijn in Fighter Squadron niet de enige die zich een baan door het luchtledige scheren. Ten eerste omdat er ook een heleboel Tie Fighters en X-Wings meevliegen die worden bestuurd door de computer, ten tweede omdat nét boven de grondoppervlakte heel af en toe power-up’s liggen waarmee spelers plaats kunnen nemen in een krachtig slagschip. Zo zie je soms ook de Millennium Falcon het luchtruim beroeren.

Procesmatig

Het schieten en vliegen doe je echter vooral met de standaardjets. En die zijn inderdaad standaard. We spelen op de PlayStation 4. Met de R1-knop schieten we raketten af, met R2 vuren we laserkogels. Tot die twee opties blijft ons wapenarsenaal beperkt. De kunst van het raakschieten zit ‘m vervolgens in het ‘locken’ op de tegenstander voor je, maar echt talent komt daar niet bij kijken, want het proces is relatief eenvoudig.

Dat proces gaat als volgt: door L2 in te houden, kunnen we locken op ons doelwit en onze (geleide) raketten of kogels af vuren. Tegenstanders beschikken niet over mogelijkheden om aan een geleide raket te ontsnappen. Veel AI-tegenstanders schieten we zo eenvoudig uit de lucht. Zo leggen we tien tegenstanders achter elkaar om. In alle eerlijkheid: op dat moment wist de speelsessie ons behoorlijk te vervelen.

Veel meer spanning en sensatie komt kijken bij de dog fights tussen speler en speler. Terwijl we de X-Wing van een van de ontwikkelaar in het vizier hebben, scheren we over de aardoppervlakte en begeleiden we onze duikelende Tie Fighter met verve langs gebouwen en andere eenheden in de lucht. Zeker vanuit de indrukwekkende cockpitview is zo’n duel enerverend, al dan niet misselijkmakend vanwege alle duikvluchten en loopings.

Uiterst basaal

Dat is wat Fighter Squadron is: knallen of neergeknald worden. Heel veel meer komt er niet bij de luchtgevechten kijken en dat is wel een beetje jammer, vinden we. Wie Battlefront 2 heeft gespeeld weet dat met name de space battles echt heel enerverend waren. In Battlefront voelt Fighter Squadron te veel als een Team Deathmatch-modus met uiterst basale vliegtuigjes.

Het lijkt bijna alsof DICE zelf ook niet echt weet hoe de Zweedse ontwikkelaar de modus nog interessanter kan maken. Zo komt er af en toe een transportschip voorbijvliegen van zowel de Rebel- als Imperial-zijde, die je als tegenstander kapot moet knallen, maar het is niet alsof dat spelelement breekt met de rest van de modus: vliegen, locken en het overhalen van de trigger.

Wat je als Star Wars-fanaat en ambitieuze gamer eigenlijk wilt, is dat de dog fights tussen X-Wings en Tie-Fighters worden gecombineerd met de gevechten van eenheden op de grond. In Battlefield heb je ook straaljagers én tanks in een map. Gelukkig is die mengelmoes tussen lucht- en grondgevechten mogelijk in Battlefront, maar dan wel enkel op een veel kleinere schaal dan in Fighter Squadron.

Concluderend is dat het gevoel dat Fighter Squadron achterlaat: het is wel leuk, maar er blijft zoveel potentie onbenut dat de modus geen uitwisbare indruk heeft achtergelaten. Het schieten op X-Wings of Tie Fighters ziet er bovenal indrukwekkend uit door alle vonkjes en andere particle effects, maar als de Star Wars-licentie zou vervallen, is de kans groot dat Fighter Squadron een nog mindere indruk zou hebben achtergelaten.

Star Wars Battlefront is vanaf 20 november verkrijgbaar voor pc, Xbox One en PlayStation 4.

Dit artikel delen:

Lees meer

13 minuten durende demo van Rise of the Tomb Raider Interactieve detective-game Her Story 100.000 keer verkocht
6

Reacties op: Star Wars Battlefront - Fighter Squadron (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • ShadowX

    • 2 jaren geleden
    Ondanks dat het er waanzinng uit ziet en daarnaast ook nog eens Star Wars is komt deze titel er niet bij, GEEN SP campaign is geen aankoop voor mij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ph4ge

    • 2 jaren geleden
    Ik denk dat het spel een stuk lastiger en dus interessanter wordt als ze het locken vergeten en je gewoon zelf moet mikken met een muis.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MacUseless

    • 2 jaren geleden
    Precies, automatisch locken moet er gewoon uit,.
    Back to basics waar de skill van de piloot telt, met automatisch locken is er na mijn mening weinig skill nodig

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ksmai

    • 2 jaren geleden
    Helemaal mee eens. Plus met een controller aan je pc (of ps4 of xbone) moet het vliegen toch prima te doen zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aurulion

    • 2 jaren geleden
    Dan maar hopen dat je diverse playsets gaat krijgen. Een casual en een hardmode… zonder het locken. Tijd zal het ons leren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shadowner

    • 2 jaren geleden
    Ik had verwacht dat het meer vliegen/schieten zou zijn zoals in Roque Squadron was. Daar moest je zelf ook mikken enzo. Of zoals in Freelancer om maar een andere space game te noemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.