Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

Star Wars: Battlefront (multiplayer hands-on)

Sneeuw was nog nooit zo Hoth

Geschreven door Ron Vorstermans op
Met zijn onmiskenbare pantser is hij van grote afstand te spotten op het sneeuwwitte Hoth. Het gitzwarte gevaar springt en overbrugt vele meters door de lucht. Darth Vader is nu nog dichterbij. Je schiet op hem, maar hij hoeft alleen zijn linktertrigger in te houden om je kogels met zijn lightsaber weg te slaan. Op vijf meter afstand wurgt hij je met de force. Was doodgaan ooit zo bevredigend?

Toen we het eerste beeldmateriaal van de bèta op het web tegenkwamen bracht dat ons eventjes in twijfel. Zijn deze beelden cgi? Nu we diezelfde bèta urenlang hebben gespeeld is van twijfel geen sprake meer. Star Wars: Battlefront is zowel in momenten van chaos als serene rust een weergaloos ogende game. Zo’n game waarvoor je een krachtige pc of een PlayStation 4 hebt gekocht (op de Xbox One oogt het spel iets waziger vanwege de 720p-resolutie ten opzichte van 900p op de PlayStation 4).

Details

Dat is de verdienste van twee sterk met elkaar verweven factoren. Te beginnen bij de eerste, de Frostbite 3-engine. Hoth, de spelwereld waarin we het in de béta kunnen opnemen als twee teams van elk twintig spelers, komt in Battlefront tot leven op een manier die veel Star Wars-games in het verleden vreemd was.

Het draait allemaal om de details. De levensechte fonkelingen en ijskristalletjes in het sneeuwpak. Het op de witte deken weerkaatste zonlicht dat glanst op de helm van Darth Vader. De sneeuwvlokjes die gestaag blijven plakken aan je kleren nadat je spawnt. Zelden was een fictieve, maar welbekende Star Wars-setting als Hoth zo groots én overtuigend, zelfs tot in de kleinste details.

De audio speelt in dat opzicht een belangrijke bijrol. Ook dan gaat het om de details. Binnenin gebouwen klinken de kenmerkende lasers en explosies bijvoorbeeld anders dan buiten en de auditieve nawee van een ‘implosiegranaat’ is er een die je na de eerste kennismaking onmogelijk kan ontgaan. Ons dolby-setje heeft overuren gedraaid en als je een prachtige 1080p-televisie in huis hebt, is Battlefront de game waarmee je met je beeldscherm wilt pochen.

Wijs je jaloerse huisgenootje/buurman/vriendinnetje dan ook even op de pracht van de practical effects. Bijvoorbeeld de vonkjes die van de poten van een AT-AT vliegen of de inslag van een granaat op gesteente. Zulke effecten zien eruit alsof ze in de filmstudio zijn nagebootst en opgenomen. Ze dragen stuk voor stuk bij aan het collectief, aan dat onmiskenbare Star Wars-gevoel.

Herkenbaarheid

Dat is dan ook die andere doorslaggevende factor: de proefbare liefde voor het ip. Voor fans van de films zullen de eerste momenten op Hoth buitengewoon enerverend zijn. Tie Fighters die rakelings overvliegen. De geloofwaardige animaties van Darth Vader en Luke Skywalker (met wie je kunt spelen na het oppakken van de triviale power-up’s op het slagveld). De typerende Star Wars-film-cuts die een nieuwe respawn inluiden. En, inderdaad, de practicaleffects en de geluidjes.

Dat we over die typerende look ’n feel zo enthousiast zijn, heeft een reden. Dice had naar eigen zeggen een Battlefront-reboot voor ogen, ‘maar dan op de manier van Dice’. Dice heeft ons in die zin op het foute been gezet. Er bestond een vrees voor een Battlefield-game met een Star Wars-skin, maar wat we krijgen is bovenal een Star Wars-game. Sterker nog, Battlefront is helemaal geen typische Dice-game. De core-spelmechanieken van diens welbekende Battlefield-serie zijn geheel afwezig.

Natuurlijk, de grote veldslagen op Hoth doen zijdelings denken aan Battlefield, maar dan laat je de actie an sich buiten beschouwing. De gunplay is enorm simplistisch en allesbehalve Battlefield-ig. Neem de laserblasters, die op korte en lange afstand even accuraat zijn. Het maakt daarbij niet uit of je inzoomt, want net als in oudere Halo-games is dat niet van invloed op het traject dat kogels afleggen. Ook je sniper is immens accuraat – en in die zin overpowered, al kun je ‘m door een cooldown niet continu blijven gebruiken. Bovendien is de field-of-view in third person erg wijd.

Tot slot laat de zeer aanwezige auto-aim er geen twijfel over bestaan. Battlefront is geen competitieve, moeilijke shooter. Het is zeker vergeleken met Battlefield een pick-up-and-play-achtige game. Dat betekent niet dat je er niet goed of slecht in kunt zijn – in de bèta rijgen we bij vlagen kills aaneen alsof ’t niets is, maar in die competitieve drang schuilt niet de voornaamste voldoening. Die zit ‘m in het geheel, in het deel uitmaken van dat Star Wars-universum.

Valkuil

Dat is ook de grootste valkuil voor Battlefront. Wie zich niet blindstaart op hoe mooi en detailrijk ’t allemaal is, plaatst wellicht vraagtekens bij de diepgang. In de bèta ontbreekt bijvoorbeeld een brede squad-structuur: je bent aangewezen op één partner, met wie je een duo vormt. De twee multiplayer-maps in de bèta zijn heel open, met weinig beschutting of gebaande paden, waardoor het nemen van uiteenlopende routes min of meer uitgesloten is. Ook het schieten zelf is zoals gezegd niet diepgaand, dus hoe leuk blijft het om zonder ooit in te zoomen door een spelwereld te raggen, alle afwisseling buiten beschouwing gelaten?

Anderzijds, dat ene moment dat je met een welgemikte power harpoon een AT-AT ten val brengt, maakt een hoop goed. Althans, voor Star Wars-fans. Wie op zoek is naar de volgende competitieve shooter om stennis in te schoppen met een vaste kliek vrienden, is afgaande op de bèta wellicht minder geïnteresseerd in Battlefront. Maar ook Star Wars-fans zullen zich afvragen: hoe lang blijft deze basale gameplay boeien?

Star Wars: Battlefront is vanaf 19 november verkrijgbaar voor pc, Xbox One en PlayStation 4.

Dit artikel delen:

Lees meer

Lanceringstrailer van Halo 5: Guardians is episch The Dwarf Ranger in Warhammer: End Times - Vermintide
64

Reacties op: Star Wars: Battlefront (multiplayer hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • HighNesZ

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    De game ziet er erg mooi uit en heb me er ook redelijk mee kunnen vermaken. Beetje jammer van de airstrikes en de andere powerups. Zoeken was ook niet echt nodig en mijn voorkeur is toch een game zonder. Zelf ga ik de game niet aanschaffen bij release en mogelijk helemaal niet. Ben ook geen SW fan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Visstick

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Waarom moet overal op het internet de vergelijking getrokken worden tussen deze game en battlefield. Is dat puur en alleen omdat Dice verantwoordelijk is voor beide? Na het spelen van de beta is het toch duidelijk dat deze game helemaal niets met battlefield te maken heeft behalve de engine? Een betere vergelijking zou de game plants vs zombies garden warfare zijn. Deze heeft namelijk ook 3rd person. 3 abilities (cards) per class om uit te kiezen etc.

    Denk dat battlefront voor de star wars fans een leuke zoethouder is maar dat het geen blijfertje is. Hopelijk voor de fans heb ik het mis.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Crusader

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    srry facepalm

    ontopic: nope word hem niet. zal hoogstwaarschijnlijk dikke marketing komen bij de launch en na 3 maanden praat niemand er meer over.
    gameplay voelt gewoon niet goed. lessen uit BF en SW:BF worden niet meegenomen in deze game.
    Srry Dice had beter gekund.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hellraidermike

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    DICE heeft nog nooit hun les geleerd.

    Battlefield 2 en 2142 waren super. Maar toen gingen ze gigantische de mist in met 1943, en bad company. Daarna hebben ze nooit meer hun les geleerd.

    Achja.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mrblueeyes

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Ik ben het met je eens dat Battlefront wel een eigen smoel heeft. Dat vind ik wel knap gedaan door DICE. Het heeft echt dat Starwars sfeertje.
    Een titel om naar uit te kijken volgende maand!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Lord_Bono

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Volledig mee eens Mrblueeyes.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    1. Omdat beide door DICE zijn gemaakt.
    2. Omdat beide shooters zijn.
    3. Omdat er duidelijk wel degelijk paralellen getrokken kunnen worden:
    - Beide games focussen voornamelijk op grote buitenomgevingen
    - Beide games focussen op infanterie EN voertuig combat.
    - Hell, zelfs de meeste gamemodes van Battlefront zijn gekopieerd vanuit Battlefield of licht aangepaste versies daarvan.

    De vergelijking gaat dus echt niet zo mank als je lijkt te suggeren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ToMaX99

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Het maakt ook gebruik van de zelfde game engine (Frost Bite), al zal die voor Star Wars wel weer verbeterd zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • AGxKiiNG

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Sorry maar ik ben helemaal verkocht. Ik wacht hier al jaren op! Ik vond de beta dan ook heerlijk wegspelen. Heb helaas niet heel veel tijd erin kunnen steken maar toch zeker wel een aantal uurtjes. Niks valt me nog tegen.

    Zeker me pre-order waardig en hoop dan ook zeker dat deze community blijft bestaan en niet zal uitsterven zoals bijv. Garden Warfare!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ceiro

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Das een beetje appels met peren te vergelijken..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aldodilly

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Is allebei fruit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MrTomatoBalls

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Beste comment van de week.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Archer

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    ++1

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hellraidermike

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Klopt.

    Net zoals battlefront en battlefield allebei games zijn, anders dan dat is er weinig te vergelijken. Dus comment van de week nee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • cowzers

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Na een paar van jullie podcasts beluisterd te hebben tijdens t arbieten.. zag ik "Sneeuw was nog nooit zo Hoth" en dacht meteen.. dit heeft dhr. R. Vorstermans geschreven.. ik scroll down en ja hoor.. haha.

    ON: Deze game ga ik wat meer kans geven.. alleen al omdat de BF 1942 mod: Galactic conquest: goo.gl/loyA4x
    mij 1 van de beste MP ervaringen ooit heeft gegeven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fred6er

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Jullie hebben een andere bèta gespeeld als mij.. Ik vond het zwaar teleurstellend

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • domineur

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Ik kan me goed vinden in de woorden van de schrijver. Ik heb de beta op zowel de ps4 als PC gespeeld, maar het kon me niet echt overtuigen. Het werd repetitief, de kills gaven geen voldoening, van strategie is amper sprake, het is wachten totdat iemand zijn blaster oververhit raakt en dan wordt hij kwetsbaar. Dit is zeker geen battlefield, dit is een echte battlefront game, die net als zijn voorgangers teert op een beperkte breedte als het gaat om diepgang. Ik kreeg een zeer hoog arcade gevoel, die ik bij battlefront II ook had. Ook het ontbreken van squads bij missies waar meerdere objectives dienen te worden uitgeschakeld voelt als een achteruitgang. Het vliegsysteem voelt als een mini-game, mist de diepgang die DICE legde in vorige spellen. De walkers hebben een enorme blindspot onder hun behuizing, opzicht is dat geen probleem, maar er zit een enorme laadtijd op de powerwapens. Ook het ontbreken van een spawnsysteem vind ik teleurstellend. Voertuigen en superwapens moet je oppakken hoe een mario kart-vraagteken. Pronen, wat meer diepgang geeft kan niet. Klassen zijn er niet voor meer dynamiek op het strijdveld, meer samenwerking. Dit alles ontbreekt. Ik had gehoopt op een battlefield game in een Star Wars jasje, dat is het helaas niet geworden. Voor de liefhebber leuk om te hebben, maar dit blijft meer een subgenre die o.a. Battlefront II was. Tenzij DICE het topje van de ijsberg nog niet heeft laten zien. (Conquest large?)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • chiefchain

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Ik moet jullie eerlijk bekennen dat ik er wat dubbel in sta. Ik ben echt onder de indruk van de sfeer, de graphics en de geluiden. Ik heb me ook prima vermaakt dit weekend met paar potjes knallen en het spel speelt lekker weg. Menu s zijn snel en simpel.

    Wat is het dan toch jammer dat je maar met zijn tweeën in een squad kan. dat er geen dedicated servers komen en dat er geen classes zijn.

    Toegegeven ik en mijn 3 vrienden zijn allen boven de 30, maar als we online zijn en op skype zitten is het erg leuk om ook met zijn 4 en in een squad te kunnen. Bij elkaar te kunnen spawnen etc.
    Nu moeten we ook nog eens verplicht 20 tegen 20 spelen terwijl wij het juist zo leuk vinden om een potje rush 8 tegen 8 te doen in bf4, waarom zou je je trouwe community de keus ontzeggen hoeveel spelers er in een map zitten, of het A before B is (MTS), wel of geen voertuigen of hardcore mode. Laat een ieder doen wat hij/zij leuk vindt.

    Wij vinden het echt leuk om teamplay te spelen, we verdelen rollen, en met een engi, medic en ammoboer met klappers (zoals wij supportclass noemen) gaan we proberen objective A te verdedigen of aan te vallen. We sterven wel eens, maar zijn zeker langer levend en als je neergeschoten bent baal je omdat je 7 seconden moet wachten.

    Wat dat betreft was star wars battlefront wat zielloos, spawnen, rennen en knallen ,dood, gelijk weer spawnen rennen en knallen, dood. Het zal ongetwijfeld reacties opleveren als: dat is de essentie van een shooter" maar mis de spanning van C4 op de weg leggen als er tank aankomt, een vuurgevecht langer dan 15 seconden, met zijn tweeën in een heli proberen te overleven. of je maat reviven en je schuilhouden tot de anderen bij je spawnen.

    Battlefront mist in mijn ogen wel die diepgang die de battlefield games kenmerkt.

    Rest mij nog twee vragen:
    Weet iemand wat de setting van BF5 is? Zijn er nog veel mensen die battlefield Hardline spelen op de pc?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Crusader

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    volgens mij is er nog niets bekend over een nieuwe bf5.

    Persoonlijk gok ik erop dat ze bezig zijn met een nieuwe engine voor BF5. Vandaar dat ze hardline gelancheerd hebben voor meer tijd om dat te bouwen.

    persoonlijke wens hoop ik op een WW II scenario

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Op de X1 vind ik het niet zo leuk, op de PS4 zag het er wel supermooi uit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.