Star Wars Battlefront 2 | Gamer.nl

Star Wars Battlefront 2 | Gamer.nl

Star Wars Battlefront uit 2015 werd gematigd ontvangen door de pers, maar ook gamers waren niet allemaal even enthousiast. De vorige titels die de Battlefront-naam mochten dragen waren namelijk qua modi, maps en op alle andere content-gerelateerde manieren een stuk uitgebreider, dus veel Star Wars-fanaten voelden zich een beetje verontwaardigd over een gebrek aan content. Tijd voor een tweede kans in de vorm van Battlefront 2.

Battlefront 2 wordt ontwikkeld door meerdere ontwikkelaars die onder Electronic Arts vallen. Zo is er Criterion, die is ingezet omdat zij van de Star Wars-mi ie op PlayStation VR een doorslaand succes wisten te maken. Zij moeten ervoor zorgen dat de vehikels in Battlefront 2 het gevoel van snelheid weten over te brengen en dat de speler daadwerkelijk het idee heeft de controle te hebben over machtig scifi-oorlogstuig.

Media has no description

Dan is er natuurlijk Dice, die van de multiplayer een succesverhaal dient te maken, en tot slot doet Motive een duit in het zakje. Deze nieuwe studio richt zich op het verhaal gedreven aspect van Battlefront 2, want daar zijn zij volgens EA geknipt voor. Waarom precies, dat is vooralsnog niet helemaal duidelijk, want Motive lijkt vooral uit voormalige Ubisoft werknemers te bestaan, waaronder Jade Raymond. Maar om nou te zeggen dat zij voorname experts zijn op het gebied van verhaalvertelling? Dat spreekt niet uit hun ervaring met titels als Far Cry, Rainbow Six en Left for Dead. Toch wil de studio zich duidelijk op het narratieve en explorerende aspect van games richten en voor Battlefront II krijgen ze die kans, want ze mogen de singleplayercampagne ontwikkelen.

Het verhaal van Iden

Het eerste punt waarmee Battlefront 2 zich gaat revancheren is dat de game wél een verhaal heeft dat je in je eentje kunt spelen, in tegenstelling tot de voorganger. Deze singleplayercampagne begint aan het einde van Star Wars: Episode 6 - Return of the Jedi, als hoofdrolspeelster Iden Versio vanaf planeet Endor met lede ogen toeziet hoe Death Star nummer 2 explodeert. Voor haar is dit een verlammende nederlaag, want Iden is een bevelhebber van een Imperial Special Forces-afdeling genaamd het Inferno Squadron, waarmee het verhaal zich dus richt op het perspectief van de Empire.

Media has no description

Aanvankelijk zal het doel van de campagne zijn om Iden Versio wraak te geven op de rebellen voor de moord op haar keizer, maar de speler zal niet alleen als de special forces-commandeur de campagne doorspelen. Regelmatig zullen andere Star Wars-helden en -schurken het lijdende voorwerp van het verhaal zijn, waarmee onder anderen Luke Skywalker en Kylo Ren speelbaar zijn. Daarmee wordt ook meteen duidelijk dat de verhaalmi ies zich over een vrij lange periode afspelen, namelijk helemaal van het einde van de originele trilogie tot dertig jaar later als de gebeurteni en van The Force Awakens beginnen. De multiplayer gaat zelfs nog verder dan dat.

Revenge of the Multiplayer

Het herintroduceren van een verhalende campagne in Battlefront 2 is een goede stap voor de boetedoening die de serie gamers tegemoet komt, maar natuurlijk nog maar het begin. De multiplayer wordt namelijk wederom het hart en de ziel van de Star Wars-shooter. Ook dat aspect kan nog wel wat verbeteringen gebruiken ten opzichte van het origineel. Allereerst lijkt er op het gebied van diversiteit flink wat vooruitgang geboekt te zijn, aangezien Battlefront 2 strijdvelden uit de originele trilogie, de prequels en de nieuwe films huisvest. Daardoor kruipt de speler in de huid van zowel stormtroopers van de First Order, als battle droids van de Separatisten, troopers die overigens verdeeld zijn in verschillende kla en. Ook wat betreft helden moet er een enorme verscheidenheid zijn, waarmee EA vooral trots lijkt te zijn op de toevoeging van Darth Maul, maar ook Rey, Yoda en de eerdergenoemde Kylo Ren en Luke Skywalker zijn speelbare helden in de multiplayer.

Media has no description

Toch, de hoeveelheid helden was geen veelgehoorde klacht over 2015's Battlefront, en dat weet Dice maar al te goed. Dus is het systeem waarmee je helden op het strijdveld kunt ontgrendelen veranderd naar'resource based', in plaats van een power-up die de speler met veel geluk ergens op de map moet zien te pakken. Helaas blijven de ontwikkelaars betrekkelijk vaag over de details van deze nieuwe manier van helden vergaren, maar de boodschap is duidelijk: er is dit keer meer nodig dan alleen op het juiste moment op de juiste plek zijn. Dice luistert naar zijn fans en op vele vlakken lijkt Battlefront 2 zich minder te richten op de casuele speler.

Battlefront 2 moet

Of Battlefront 2015 nou een haastklus, een knieval naar de minder veeleisende gamers of een combinatie van beide was, le en lijken te zijn geleerd. Als alle beloften van Dice, Motive en Criterion waargemaakt kunnen worden, dan ligt er dit najaar een veel uitgebreider en afwi elender vervolg in de winkels, iets dat door een heleboel mensen met open armen verwelkomd zal worden. Maar als Battlefront 2 net zo ontzettend groots, indrukwekkend en veelzijdig blijkt te zijn als Battlefront 2 uit 2005 met de graphics van Battlefront uit 2015, dan heeft EA zich echt gerevancheerd.

Star Wars Battlefront 2 verschijnt op 17 november voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Geschreven door Wouter Brugge

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou