Zonder meer, maar dat kun je van zoveel recente games zeggen. Van een derdepersoons actiespel met geweren hoef je gewoonweg niet veel meer te verwachten dan wat schieten, springen en misschien nog af en toe een puzzel. Wat Star Wars 1313 doet brengt het genre waarschijnlijk niet naar een hoger niveau (of wel, wie zal het zeggen), maar het dicht wel de kloof tussen cinematics en gameplay. Tussenfilmpjes en stukken die je zelf mag spelen vloeien naadloos in elkaar over en zien er exact hetzelfde uit: fantastisch. Het zorgt ervoor dat we weer eens kunnen roepen dat 'het er net echt uit ziet', zoals we dat jaren terug ook bij een Uncharted deden. En waarschijnlijk over vijf jaar weer bij de volgende game die nog een stapje verder gaat. Zo doen we dat.

The Force is not with you

De aankondiging van Star Wars 1313 kwam ook gelijk met een domper: je speelt niet als een jedi, ze zijn überhaupt niet belangrijk voor het spel omdat ze ten tijde van 1313 praktisch uitgeroeid zijn. De game speelt zich af tussen de twee drieluiken en dus is 'new hope' Luke  nog niet in the picture, alleen Obi-Wan en Yoda zijn er nog. Ontwikkelaar LucasArts heeft hier met een duidelijk doel in het achterhoofd voor gekozen: het wil dat spelers zich verbonden voelen met de menselijke bountyhunter die zij spelen. In principe kan hij niets wat zij ook niet zouden kunnen met wat oefening. Geen 'these are not the droids you are looking for' dus, hooguit als knipoog.

De afwezigheid van zoemende lightsabers geeft LucasArts de ruimte om eens een ander deel van Star Wars uit te lichten, of beter gezegd een andere laag die ergens kilometers onder de planeet Coruscant ligt. Na een flinke afdaling komt de nog anonieme hoofdpersoon uit bij verdieping 1313, het epicentrum van alles wat er rot is aan Coruscant. Toch is het niet enkel een afvalberg voor al het schorriemorrie, iedere laag van de planeet heeft in principe een eigen ecosysteem en iets wat voor een economie moet doorgaan. Die van 1313 stinkt alleen behoorlijk naar corruptie en andere louche zaken.

The Dark Side

Dat vooruitzicht spreekt onmiddellijk ons onmiddellijk aan; we zouden dolgraag door het Hollywood-sausje van de films heenprikken en zien hoe het Star Wars-universum eruit ziet wanneer je niet een prinses of de uitverkorene Jedi bent. Want niet iedereen heeft de luxe om nooit meer na te hoeven denken over belastingen, voedsel en onderkomen. Zeker het leven van een premiejager is een onzeker bestaan, dat de vakmannen meer dan eens in benarde situaties werpt die niet voor niets uit de taakomschrijving gelaten worden.

Star Wars 1313 wil die donkere kant eens een keer belichten; de makers benadrukken ook steeds dat het de eerste volwassen game is in een lange reeks van spellen over de films. De afwezigheid van jedi geeft LucasArts ook de kans om op een wat persoonlijker niveau de serie te benaderen, zonder massa's gezichtsloze storm troopers die neergemaaid moeten worden. 1313 wordt met die insteek hopelijk de game die Prey 2 in zijn eerste trailer leek te gaan worden, waarin je als premiejager net zoveel vijanden maakt als afmaakt. En als dat alles zich dan in een grimmig Star Wars-universum afspeelt en er geen verschil is tussen prachtige cinematics en even mooie gameplay, dan maakt het misschien niet meer zo heel veel uit dat Star Wars 1313 nog altijd heel traditioneel speelt.