Wie louter af zou gaan op de presentatie van ongeveer een kwartier zou – zo laten de ontwikkelaars doorschemeren – een verkeerd beeld kunnen krijgen van Star Trek. Die presentatie begint met Spock en Kirk, zoals we ze kennen uit de laatste film van J.J. Abrams. Beide heren landen op een wrak dat in de ruimte zweeft en gaan vervolgens op verkenning. Het duurt een minuut of vijf voordat de eerste schoten gelost worden (of voordat er überhaupt vijanden in beeld komen). Ook dat moet Star Trek worden. Een van de aanwezige producers zegt in één zin precies wat we willen horen: “If you’re going through the game, well, this isn’t just mowing down dudes.” En dat is ook precies wat we van Star Trek willen.

Eerst praten, dan schieten

Na de eerste, rustige vijf minuten in de presentatie, begint plotseling een pure shooter. Kirk en Spock trekken dikke guns tevoorschijn en overal verschijnen grote, brute monsters. Beide heren gebruiken specifieke vaardigheden, duiken cover in en schieten alsof het een lieve lust is. Het oogt spectaculair, maar nog niet bijzonder. Het voelt te licht, te plat voor een franchise als Star Trek. Het is groot geworden als een serie van diplomatiek, met schieten als laatste redmiddel. En op het moment dat dit in een game gegoten wordt, moet het plotseling schieten zijn?

Zoals gezegd, op vijf minuutjes na doet die presentatie bovenstaande vermoeden. We zouden niet warm lopen voor een Star Trek waarin het alleen schieten was in donkere ruimteschepen. Dan kan het nog wel de meest asymmetrische coöperatieve gameplay ooit zijn, dan kunnen ze ons honderd keer het beste 3D voorschotelen, maar dan nog spelen we een redelijk generieke shooter.

Verhaal van verkenning

Hoe anders is het beeld dat we krijgen als we een team producers tegenover ons hebben en in de intimiteit van een interviewkamer het gesprek aangaan. Deze mannen blijken gepassioneerde fans die Star Trek door en door kennen. Ze werken nauw samen met Industrial Light & Magic (de special effects-studio verantwoordelijk voor de Star Trek-film) en voor assets hoeven ze maar te mailen. Ze hebben alles tot hun beschikking wat ze willen om deze ervaring authentiek te maken. Het enige probleem: het moet voor gamers ook interessant zijn. En dus brengen ze grote guns, brute vijanden en actie. Zoals zij het zien: zonder dat element geen interessante game. Maar er is meer.

Dit moet namelijk ook een verhaal van verkenning worden. Exotische planeten, mysterieuze schepen en wie weet, misschien zelfs wel wat nieuwe rassen. En laat dat nou precies zijn wat we willen zien. Generieke shooters zijn er al genoeg, matige filmgames ook. Maar deze franchise, inclusief de hulp van de filmmakers, zou zomaar eens iets meer kunnen worden dan dat. Zoals het er nu naar uitziet wordt het in ieder geval meer dan een shoo… Oh, wacht, sorry. We bedoelen natuurlijk: zoals het er nu naar uitziet wordt het in ieder geval meer dan een asymmetrische coöperatieve shooter.