Van de serie Star Trek zijn maar liefst 726 afleveringen uitgezonden, verspreid over dertig televisieseizoenen. Daarnaast verschenen er elf bioscoopfilms, waarvan de laatste dit jaar nog. Dit heeft geleid tot een enorme culturele impact, waaronder de bekende Star Trek-fans, de Trekkies, en de vele verwijzingen in pop-cultuur. Een grote last, die Star Trek Online verrassend goed lijkt te dragen.

Het verhaal

Star Trek Online speelt zich af dertig jaar na de gebeurtenissen van Star Trek: Nemesis. Er is een oorlog ontstaan tussen de Galactische Federatie, waar ook de mensen onderdeel van uitmaken, en de Klingon. Daardoor krijgen we te maken met een geheel nieuwe verhaallijn en personages, vertelde Cryptic ons. “In 2409 zijn de meeste personages uit de shows en films met pensioen of op een andere manier van het toneel verdwenen. We bekijken de mogelijkheid om te verwijzen naar bekende en geliefde personages, maar op een manier die klopt met de tijdslijn. Het zou immers geen Star Trek zijn zonder tijdsreizen.”

In plaats van voort te borduren op de bestaande fictie kiest Cryptic ervoor om enige vrijheid te nemen binnen het Star Trek universum, zonder de horde fans al te veel op de kast te jagen. “We hebben de game in de nabije toekomst van de tijdslijn gezet, zodat we nieuwe verhalen kunnen maken waar wij en CBS, de televisie zender die de Star Trek rechten heeft, in geïnteresseerd zijn. Ook uniformen en technologieën zijn aangepast om te passen in deze nieuwe periode.”

Kapitein

In Star Trek Online speelt iedere speler de kapitein van een schip van de Federatie of de Klingon. Omdat iedereen een kapitein speelt, zijn er geen echte rassen met speciale eigenschappen samengesteld. In plaats daarvan kunnen spelers vrij kiezen uit de bekende Star Trek-rassen of zelfs een zelfgemaakt buitenaards ras spelen. Er zijn daarnaast drie verschillende carrièrepaden te kiezen: Tactical, Engineering of Science. De keuze om je te specialiseren lijkt met drie carrières misschien klein, maar Star Trek Online belooft een verrassende keuzevrijheid. Schepen en zelfs het personeel op je schip kan naar hartenlust worden aangepast.

“De mogelijkheden voor schepen en personeel zijn zowel cosmetisch als functioneel. Je zult onderdelen aan je schip kunnen toevoegen die het schip bijvoorbeeld geschikter maakt voor gevechten. Ook je personeel kan getraind worden,” aldus Cryptic. “De keuzemogelijkheden van de speler omvatten zijn carrièrekeuze, zijn schip, het personeel en de uitrusting daarvan.”

Gevechten

Star Trek Online kent twee totaal verschillende vechtsystemen, vanzelfsprekend in de ruimte en op de planeten zelf. “De ruimtegevechten in Star Trek Online zijn tactisch en gedoseerd. Je moet denken aan positionering, het verplaatsen van stroom om je wapens en schild van extra kracht te voorzien, het inzetten van de vaardigheden van je personeel op het juiste moment en hoe je de zwakke punten van je vijand het beste uitbuit. Het stelt meer voor dan alleen wapens afvuren.” Het schip van de speler heeft schilden in vier verschillende richtingen. Als een van deze schilden beschadigd is, dan richten vijandige wapens vanuit die richting schade aan. De keuze voor het juiste wapen is eveneens van belang. Zo worden schilden met lasers beschadigd, maar moeten torpedo's op de daadwerkelijke schepen gericht worden.

Gevechten op de grond zijn volgens Cryptic sneller en draaien meer om reageren op je tegenstander. “Zoals de serie en de films, draait meer om run-en-gun dan om actie.” Tijdens bezoeken aan planeten daalt de kapitein van een schip neer met vier leden van zijn personeel. Het personeel wordt door de computer bestuurd, maar het is wel mogelijk deze verschillende bevelen te geven. Om de speler niet te straffen voor eventuele blunders van de AI kunnen deze echter wel opnieuw tot leven gewekt worden. Op de grond kun je kiezen uit verschillende wapenkits die ieder hun eigen bonussen hebben. Spelers zullen gedurende het verloop van de game nieuwe, betere kits ontdekken, waarmee de vaardigheden in gevechten zullen toenemen.

Hoewel Star Trek niet bekend staat als de meest actievolle sciencefictionserie lijkt het met de gevechten wel goed te zitten. “We maken een game, dus er is een hoop actie. Starfleet en de KDF (respectievelijk de Federatie en de Klingon) zijn militaire organisaties en het gebied waar de game zich afspeelt is in staat van oorlog. De speler moet dus wel degelijk vaak in gevecht gaan met de vijand om verder te komen in Star Trek Online. Verkenning en andere gevechtsloze gameplay spelen echter ook een belangrijke rol. Het is niet alleen belangrijk om trouw te blijven aan de licentie, maar ook om de variatie te bieden die nodig is in een MMO.”

Planeten

Aan die variatie geen gebrek in Star Trek Online. “Je kunt geen Star Trek-game maken zonder verkenning,” aldus Cryptic. “Het ontwikkelteam heeft veel tijd gestopt in wat wij het Genesis-systeem noemen. Dit zijn een aantal technologieën die het mogelijk maken om content te genereren. Zo kunnen we honderden systemen, planeten en buitenaardse rassen maken waarmee je interactie kunt hebben.” Momenteel zijn er volgens Cryptic al honderden planeten ontwikkeld, maar het Genesis systeem zal bij de lancering niet automatisch nieuwe planeten genereren.

Wij kregen alvast een jungleachtige planeet te zien, die verrassend rijk aan detail was. Daarnaast kunnen we rekenen op woestijnen, toendra's en moerassen. Maar er zullen ook planeten zijn met gigantische paddenstoelen en vreemde buitenaardse vegetatie. Volgens Cryptic zijn er al meer dan een dozijn verschillende ecosystemen bedacht, wat de variatie hopelijk ten goede komt.

Samen en tegen elkaar

Aangezien iedere speler een eigen schip heeft, lijkt interactie tussen spelers in eerste instantie niet even logisch voor alle onderdelen van de game. Toch zal al de content in Star Trek Online met meerdere spelers te doorlopen zijn, het is immers een MMO. “Als je een missie speelt kun je met maximaal vijf spelers een team vormen. Als je in de ruimte bent, dan bestuurt ieder zijn eigen schip. Voor missies op planeten gaat iedereen naar beneden.” Mocht het team kleiner zijn dan vijf man, dan kan iedere kapitein overigens personeel meenemen, totdat er alsnog een totaal van vijf man op de bodem van de planeet staat.

Overigens zullen er ook grotere missies zijn, waarbij er grotere teams gevormd moeten worden. Cryptic: “Er zijn naast alle normale content in Star Trek Online ook nog grote Vloot Acties, die meer dan dertig schepen en kapiteins nodig hebben om voltooid te worden. Vijf schepen zijn bijvoorbeeld niet genoeg om een aanval van een vloot Klingon op een Federation-basis neer te slaan. Daarvoor is gecoördineerde samenwerking nodig.”

De andere games

Volgens Cryptic zal het werk aan Champions Online, de andere MMO van de ontwikkelaar, de ervaring van Star Trek Online niet bijster veel veranderen. Wel zullen de administratieve zaken, zoals servers en het proces voor het aanmaken van een account overeenkomen. Van de gecancelde Star Trek Online-game van ontwikkelaar Perpetual Entertainment is niets meer over. “We zijn helemaal opnieuw begonnen. We hebben hun concept art bekeken, maar hebben gekozen voor een andere stijl. De grafische onderdelen die ze hadden konden we niet goed naar ons MMO-platform porten, dus die hebben we niet gebruikt. Wat betreft het ontwerp, weet ik niet van overeenkomsten. Toen we de licentie kregen sprongen we een gat in de lucht en zijn zelf gaan uittekenen hoe Star Trek Online in onze ogen zou moeten zijn. Je krijgt maar eens in je leven de kans om aan zo'n rijke licentie te werken. Als iemand jou de kans zou geven om zoiets te ontwerpen, zou je dan überhaupt het ontwerp van een ander bekijken?”

Star Trek Online wist ons positief te verrassen en lijkt de concurrentie met andere MMO's goed aan te gaan kunnen. Zeker als de loyale Star Trek-fans de game omarmen zou dit wel eens een van de grotere games in het genre kunnen worden. Cryptic is in ieder geval niet bang voor de concurrentie met MMO-kampioen World of Warcraft. “World of Warcraft heeft miljoenen nieuwe MMO-spelers naar de markt gebracht, waardoor het aantal mensen dat geïnteresseerd is in het genre tot ongekende hoogte is gestegen. Ik denk dat er een groot aantal mensen is dat verschillende MMO's uitprobeert dankzij World of Warcraft, niet ondanks de game.”

Wil je als één van de eersten ter wereld Star Trek Online uittesten? Dat kan! We geven twee gelukkige gamers toegang tot de Star Trek Online-bèta. Het enige wat je hoeft te doen is onderstaande vraag beantwoorden in het prijsvraaghokje aan het einde van dit artikel:

Welke acteur speelde de rol van Captain Jean-Luc Picard in Star Trek: The Next Generation?