Preview

Star Fox Zero (hands-on)

Nintendo’s vlaggen(ruimte)schip

Geschreven door Joe van Burik op
Eerlijk is eerlijk: Nintendo mist op de Wii U een echt grote titel in de tweede helft van dit gamejaar. Dé nieuwe Mario, Metroid of Zelda ontbreekt immers op de releaselijst. Zou Star Fox, toch weer een franchise die zijn bestaansrecht vooral dankt aan kleurrijke herkenbaarheid, dat gat dit najaar kunnen opvullen?

Eigenlijk is Nintendo sinds jaar en dag al een meester in het maken van remakes. Een bepaalde spelopzet en setting hergebruiken – en, vooruit, verfijnen – daar hebben de Japanners altijd al een handje van gehad. Natuurlijk vaak onder het mom van opeenvolgende delen, maar zet bijvoorbeeld de verschillende Zelda’s en Metroids door de jaren heen maar eens op een rij: zo objectief mogelijk bekeken, zijn een hoop delen te beschouwen als remakes. Om nog maar te zwijgen over de vele heruitgaven. En de bijbehorende officiële tijdlijnen? Laat ons niet lachen – die zijn doorgaans achteraf bedacht op veler verzoek vanuit de community.

Over naar de orde van de dag: Star Fox Zero moet eigenlijk dé Wii U-game van de Japanse spellengigant zelf worden, voor wat betreft het najaar van 2015. Bij onze eerste kennismaking doet die game echter erg aan als een remake van een bijna vergeten franchise. Het laatste echt nieuwe deel verscheen immers in 2006 voor de Nintendo DS.

Déjà vu

Terwijl we voor het eerst over de planeet Corneria vliegen in een speelbare demo van de Wii U-game, bekruipt ons namelijk een wel erg sterk déjà vu-gevoel. Misschien komt het door de talloze malen dat we op de Super Nintendo (StarWing, ofwel Star Fox) en Nintendo 64 (Lylat Wars, ofwel Star Fox 64) dezelfde planeet ontdeden van buitenaards tuig achter de stuurknuppels van een Arwing. Het begin van het level boven zee, het vliegen door poortjes in de stad, het (uiteraard) redden van zwakste schakel Slippy Toad en arrogante kwast Falco Lombardi die de beste weg naar de levelbaas weet – we hebben het allemaal al eerder gezien.

Ondergetekende raakte door de N64-versie behoorlijk in de ban van de Star Fox-franchise. Het scifi-universum vol pratende dieren, die elkaar in de lucht, ter land en ter zee bevechten in Star Wars-achtige oorlogsvoertuigen – de combinatie van kleur, buitenaards geweld en veel dialoog zorgde voor een game vol beleving. Wat dat betreft is het een formule die het verdient om keer op keer verfijnd te worden, in plaats van dat er de behoefte is om het wiel opnieuw uit te vinden.

En toegegeven: op het gebied van gameplay is Nintendo wel degelijk in de weer om je met Star Fox Zero een waardige nieuwe ervaring te bezorgen. Daartoe is er een synergie gecreëerd tussen het scherm van je televisie en dat op je Wii U GamePad. Het besturen van je voertuig gebeurt grotendeels vanuit het derde-persoonsperspectief op het grote scherm, terwijl je de speciale controller gebruikt voor het betere richtwerk vanuit de ogen van hoofdpersoon Fox McCloud. 

Oude schurk

Hoewel deze combinatie voor een meer cinematische beleving zorgt, alsof je naar een heuse sciencefictionfilm zit te kijken, konden wij er in de demo nog niet aan wennen om steeds tussen twee schermen te schakelen. Je kunt weliswaar een lock-on-functie gebruiken om bijvoorbeeld een vijand in het oog te houden, maar raakt deze weer kwijt wanneer je met de GamePad extra nauwkeurig wilt richten. Dit speelde ons vooral parten in het andere grote level van de demo, dat gevormd werd door een gevecht in de ruimte tegen oude schurk Pigma Dengar. Bovendien moeten we toch kwijt dat Star Fox Zero er vooralsnog niet denderend uitziet, getuige veel ruw vormgegeven objecten en suffe speciale effecten rondom explosies en opspattende water. We zijn na Mario Kart 8 en Bayonetta 2 meer gewend van de Wii U.

Toch worden we nog even verrast wanneer we het mogen opnemen tegen de eindbaas van de strijd om Corneria. Tijdens een eerste doorloop versloegen we hem namelijk door simpelweg het laservuur te openen op zijn kanonnen. De tweede keer ontdekken we een doorgangetje waar de Arwing als looprobot (een nieuwe transformatievorm) mooi inpast, waarna we het vliegende fort van de slechterik van binnenuit kunnen laten exploderen. In de uiteindelijke game zal ook de Landmaster-tank terugkeren, terwijl de Gyrowing-helikopter (inclusief op afstand bestuurbaar robotje om zaken mee te saboteren) zijn debuut maakt.

Na afloop van onze sessie hebben we dan ook wat meer vertrouwen gekregen in Nintendo als het aankomt op het afleveren van een even toffe als vernieuwende game. En natuurlijk: je moet zeer je best doen om een Zelda of Metroid aan te wijzen die ooit ver onder verwachting scoorde. Toch hopen we dat Star Fox Zero uiteindelijk niet teveel leunt op het verleden en vooral veel toffe nieuwe ideeën bevat om tot een waardige najaarsklapper te komen.

Star Fox Zero verschijnt dit najaar exclusief op Wii U.

Dit artikel delen:

Lees meer

Trio prijswinnende producers maken soundtrack NBA 2K16 Company of Heroes 2 krijgt uitbreiding The British Forces
10

Reacties op: Star Fox Zero (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • DaVinkie

    • 9 juli 2015 17:07
    Hoe zijn achtereenvolgende uitgaves in een Nintendoserie nou weer in hemelsnaam te zien als remakes? Natuurlijk zijn er uit zonderingen zoals of Ocarina of Time 3D en Wind Waker HD, maar als een spel uit andere levels, wapens en puzzels bestaat dan is het toch geen remake alleen omdat het hetzelfde speelt en misschien een handjevol referenties kent? Met die logica kan je elke game wel een remake gaan noemen.

    Edit: Oh, en geef de mobiele site wat meer aandacht of breng de (imo veel fijnere) app terug, want reageren is bijna niet te doen. Tekstbox verplaatst m'n woorden continu of verwijdert hele zinnen terwijl ik op andere sites nergens last van heb.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 9 juli 2015 17:33
    Nou, ik ben het volledig met de uitspraken van de (p)reviewer eens.
    Als een AC iedere keer volledig hetzelfde doet maar alleen in een andere setting geplaatst wordt (andere level en wapens) dan wordt Ubisoft daarvoor verguist, en terecht imo.
    Voor Nintendo zouden toch niet andere regels moeten gelden?

    En over de app: helemaal mee eens, dan kan ik mijn Windows Phone versie ook weer in de store plaatsen. Maar helaas is de API stuk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DaVinkie

    • 9 juli 2015 17:54
    Het grote verschil voor mij is dat in het geval van Assassin's Creed je met jaarlijkse releases te maken hebt en Nintendo over het algemeen maar een of twee iteraties per console generatie uitbrengen.
    Daarnaast vind ik Nintendo ook genoeg vernieuwen in bijna al zijn IPs, alleen de 2D Mario's verschillen niet genoeg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • arthurvv

    • 9 juli 2015 18:14
    Ik probeerde even per mobiel (iOS) te reageren op je bericht, maar dat lukt inderdaad niet omdat de 'Plaatsen'-knop niet werkt. Ander probleem, maar even onhandig natuurlijk. Ik leg het bij de technische afdeling neer. Dank voor het melden!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 9 juli 2015 18:20
    Op Windows Phone overigens geen problem.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Rexus

    • 9 juli 2015 20:29
    Dit inderdaad, het is gruwelijk irritant, op m'n Lumia 930 is er naast de hinderlijke opmaak ook nog de zoekbalk die elke keer ongevraagd omlaag zakt en samen met het toetsenbord 90% van het scherm verbergt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • XtraLinkUK

    • 10 juli 2015 07:33
    Andere levels? Andere wapens? Boomerang, Master Sword, Bow komen allemaal terug in de Zelda games om maar een topje van een berg te nemen… Charge Beam, Ice Beam, blablabla, Morph Ball, blablabla. Ja allemaal verschillende wapens… tuurlijk. Het is één en al remake. Dat maakt de spellen niet minder goed.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Galixy84

    • 10 juli 2015 10:21
    Dat is wel heel kort door de bocht. Hoe je het zo uitlegt kan je elk vervolg van een game een remake noemen alleen maar om het feit dat de dezelfde wapens/items/aanvallen voorkomen. Link is gewoon link, met de wapens die bij hem horen.
    Waarom moet je voor een vervolg van een clown een acrobaat maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Galixy84

    • 9 juli 2015 17:40
    Ik kan niet wachten om deze te spelen. Lylat Wars was echt een topper. Hopelijk komt deze enigszins in de buurt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Rexus

    • 9 juli 2015 20:26
    "Do a barrel roll!"

    Heerlijk die oude N64 tijd de game begin dit jaar weer gespeeld op de 3DS en het is nog steeds puur genieten. Hopelijk komt ook deze naar de 3DS vroeg of laat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.