Afgelopen week reisde Gamer.nl af naar Zoetermeer om daar in het complex van Snow World de nieuwe SSX te checken. SSX was één van de eerste games die de ware mogelijkheden van de Playstation 2 demonstreerde en is ook met de twee vervolgen van hoogstaande kwaliteit gebleken. Constant bracht men weer verbeteringen en nieuwigheden aan om elk deel weer beter te maken dan z'n voorganger. Door middel van deze preview proberen we na te gaan of men ook met SSX On Tour weer op de goede weg is.

Het evenement begon met een presentatie van de game door één van de product managers van EA. Hierin richtte men zich vooral op de nieuwigheden in deze game en hoe ze de speelervaring verbeteren. Allereerst is er de keus tussen ski's en snowboards. Met ski's kun je minder 'tricks' uitvoeren dan met een snowboard, maar je bent wel een stuk sneller en wendbaarder. Voor races kun je dus vaak beter voor ski's gaan, terwijl snowboarden erg geschikt is voor 'freestyle'. Het skiën geeft een extra dimensie aan de game die voorheen niet aanwezig was en maakt het geheel net weer wat diepgaander.

Een aspect waar men voor On Tour hard aan gewerkt heeft, is het snelheidsgevoel. Net als in bijvoorbeeld Burnout, ontstaat er nu een waas bij hoge snelheden inclusief geluiden van de voorbijrazende wind. Samen met de vele 'tricks' en hoge sprongen die wederom in grote mate aanwezig zijn, zorgt dit voor meer adrenaline. Om je als speler nog meer te betrekken, ga je in de game volledig zonder laadtijden over naar een evenement wanneer je hier vanaf de berg naartoe geboard of geskied bent. Ook kun je nu helemaal je eigen karakter creëren waarmee je een reputatie op probeert te bouwen. Hierbij zijn niet alleen je prestaties belangrijk, maar ook je uiterlijk. Feitelijk werkt dit dus een beetje hetzelfde als in Need for Speed: Underground.

De indeling van de On Tour mode is iets anders dan de “campaign” modes van de vorige delen. Net als in SSX3 moet je de koning van de berg zien te worden, maar dit keer zul je jezelf eerst underground moeten bewijzen voordat je aan de officiële evenementen mee mag doen. Niet alle evenementen staan dus meteen voor je open en je zult er echt werk van moeten maken om het geld en de roem binnen te slepen. Dit maakt dat de game een stuk uitdagender wordt. Daar zorgt trouwens niet alleen de structuur van het spel voor. Ook de AI is namelijk beter geworden en de banen zelf zijn ook zeker niet misselijk. Zo heb je nu vaak last van andere skiërs en boarders die op hun dooie akkertje de berg aan het verkennen zijn.

Na de presentatie mochten we de game zelf aan de tand voelen. Wat meteen opvalt aan het spel is de stijl die het uitademt. De menu's zijn ontzettend stijlvol en speels vormgegeven. Het is net alsof je door een bewegend prentjesboek zit te navigeren. Ook ingame ziet de game er weer zeer goed uit. De SSX titels hebben altijd al bekend gestaan om hun goede grafische presentatie en On Tour is hier zeker geen uitzondering op. Schitterende vergezichten, soepele animaties, sfeervolle belichting en mooie grafische effecten zijn er in overvloed. Hetzelfde hoge niveau wordt behaald door het geluid. De gelicenseerde muziek is breed qua genre en volledig dynamisch. Net als in SSX3 betekent dit dat de muziek zich aanpast aan de actie op het scherm. Dit maakt de game een ware audiovisuele belevenis.

De controls en feel zijn verder grotendeels hetzelfde gebleven. Dit is maar goed ook, want daardoor blijft de game ontzettend toegankelijk. Wel een relevante toevoeging op de gameplay zijn de handplants die je nu uit kunt voeren. Net als in bijvoorbeeld Tony Hawk, grijp je hierbij een rail vast en blijf je voor een aantal seconden met je lichaam in de lucht stil hangen. Een andere nieuwigheid is het gebruik van de rechter analoge stick voor het uitvoeren van Monster Tricks. Dit maakt het uitvoeren van deze 'tricks' een stuk intuïtiever en toegankelijker dan voorheen, terwijl de spectaculairdere truckjes nog altijd een uitdaging zijn om goed uit te voeren.

Al met al blijft SSX On Tour de feel van z'n voorgangers op vertrouwelijke wijze voortzetten, terwijl er toch zodanig veel vernieuwingen en verbeteringen doorgevoerd zijn, om het als geheel nieuwe game te mogen rechtvaardigen. Het is nog even wachten op de volledige versie van de game, voordat we er een definitief oordeel over kunnen vellen, maar uit onze korte speelimpressie was al duidelijk te halen dat we hier weer met een zeer solide snowboard titel te maken hebben.