SpellForce was een hybride tussen RPG en RTS die eind 2003 op de markt kwam. Het spel werd in Europa en dan vooral in Duitsland een groot succes. Er volgden twee aanvullingen, namelijk The Breath of Winter, dat halverwege 2004 verscheen, en Shadow of the Phoenix, dat afgelopen februari op de markt kwam. Eind dit jaar is het tijd voor de opvolger in de vorm van SpellForce II, welke de draad oppakt waar de laatste aanvulling die achter liet.

Door Michael Wolf Visser

Net als zijn voorloper is ook SpellForce II een mix tussen een role-playing game en een real-time strategiespel. Het spel kent een systeem van quests en karakterontwikkeling zoals we dat uit RPG spellen kennen, gecombineerd met het aanvoeren van legers vergelijkbaar met het RTS-genre. Met het personage dat je in het begin van het spel aanmaakt zal je het volledige spel doorlopen. Hij of zij is dan ook geheel naar wens in te stellen en zal door het spel heen continu evolueren.

Zowel het RPG als RTS aspect van SpellForce II zijn op diverse punten verbeterd, maar de grootste veranderingen treffen we aan bij het rollenspel. Het RPG gedeelte is namelijk grondig herzien. De interface is sterk verbeterd en leunt nu aan bij die van Diablo, waardoor het spel voor veel spelers een stuk intuïtiever zal zijn. Ook de manier waarop je je ervaring over de diverse vaardigheden verdeeld is veranderd. Zo kent je karakter een drie- of viertal verschillende techtrees waarin de diverse aan te leren vaardigheden onderverdeeld zijn.

SpellForce II kent maar liefst een negental verschillende, speelbare rassen, zijnde de mensen, elven, dwergen, trollen, orcs, barbaren, dark elves, gargoyles and shadows. Elk ras heeft zijn eigen titaan, een gigantisch monster of goddelijk wezen. Deze titaan kan je bijstaan tijdens de gevechten en wil nog wel eens het verschil maken tussen een glorieuze overwinning of een pijnlijke nederlaag.

Deze titanen laten ook goed zien hoe mooi de modellen in SpellForce II zijn geworden. Wanneer de personages in het spel spreken, zullen zelfs hun lippen meebewegen. Helaas zal dit niet helemaal synchroon gaan, omdat het spel in diverse talen gelokaliseerd zal worden, maar je kunt natuurlijk niet alles hebben. Feit is dat de nieuwe game-engine van SpellForce II een ongekende hoeveelheid details op het scherm tovert. Niet alleen de models, maar ook het landschap is er flink op vooruit gegaan. De screenshots spreken boekdelen.

Ook het RTS gedeelte van SpellForce II heeft een aantal verbeteringen doorgevoerd gekregen. Men heeft er alles aan gedaan opdat het spel aanvoelt als een volwaardig RTS spel. De kleine bugs in het RTS-gedeelte van het origineel zijn eveneens weggewerkt. Het innovatieve Click'n'Fight systeem is wel behouden gebleven. Hierbij kies je eerst het personage dat je aan wilt vallen en dan pas de actie, in plaats van andersom. Dit voorkomt onnodig misklikken, wat in het heetst van de strijd nogal frustrerend kan zijn.

Ook op het gebied van multiplayer belooft SpellForce II veel goeds. Het spel kent zowel een coöperatieve als competitieve spelmode. In deze laatste kun je je personage uit het singleplayerspel in diverse spelmodi laten vechten tegen de personages van andere spelers. Leuk is ook dat je de gespeelde games van tegenstanders kunt downloaden om te zien welke tactiek zij hanteren.

SpellForce 2 staat in de planning voor het eind van dit jaar en zal waarschijnlijk eerst in Duitsland worden uitgebracht, om een maandje later in de rest van Europa te verschijnen. Het originele SpellForce had een hoog 'net-niet' gehalte en het lijkt erop dat SpellForce 2 dit zal weten om te vormen tot 'helemaal-wel'. Voor één minpunt van het origineel vrezen we echter opnieuw en dat zijn de hoge systeemeisen. Met de nieuwe grafische engine en de absurde details, kunnen we ons haast niet voorstellen dat het spel fatsoenlijk zal draaien op een gemiddelde PC. We komen het snel genoeg te weten!