Preview

South Park: The Fractured but Whole (hands-on)

Een frisse wind

Geschreven door Jacco Stoete op
Fans van South Park: The Stick of Truth hebben meerdere malen vertragingen moeten slikken die het vervolg opliep. Vanaf oktober is South Park: The Fractured but Whole eindelijk te spelen en uit de eerste drie uur wordt snel duidelijk dat ontwikkelaar Ubisoft er alles aan heeft gedaan om de eerste game te overtreffen.

South Park: The Fractured but Whole pakt het verhaal direct op waar The Stick of Truth eindigde. Je speelt opnieuw de stille nieuwe bewoner van het kleine dorpje South Park die bevriend is geraakt met de hoofdpersonages uit de gelijknamige televisieserie. Tijdens een korte proloog die het eerste spel met het vervolg verbindt en tevens als tutorial geldt, leer je het nieuwe gevechtssysteem kennen. Wanneer je de vernieuwde basis onder de knie hebt, verschijnt opeens Cartman als superheld The Coon en gaat het verhaal een totaal andere richting op. Hier start South Park: The Fractured but Whole pas echt.

Jouw eigen superheldenverhaal

Het spel begint, zoals van een South Park-game te verwachten valt, op het toilet. Hier maak je direct kennis met een nieuwe minigame waarbij je met precieze pookbewegingen en knoppencombinaties de perfecte drol kunt draaien. Deze interactieve toiletbezoekjes zijn door South Park verspreid en hebben elk een eigen moeilijkheidsgraad. Je komt er hierna snel achter dat de fantasysetting van de eerste game plaats heeft gemaakt voor een verhaal waarin superhelden centraal staan. The Coon verzamelt zijn supervrienden om een ernstige crisis op te lossen en accepteert na wat aarzeling ook de hulp van de speler.

Een superheld is echter niets zonder achtergrondverhaal en Cartman helpt je maar al te graag met het verzinnen van de tragische wijze waarop jij je superkrachten ontdekt en besluit ze voor het goede te gebruiken. Dit is ook het moment waarop je een klasse kiest en leert over de speciale krachten die je kunt gebruiken. Je hebt de keuze uit drie verschillende type superhelden. Iedere klasse heeft een eigen speelstijl en vaardigheden die gebruikt kunnen worden in een gevechtssysteem dat volledig anders is dan in The Stick of Truth.

Vernietigende scheten in een nieuw jasje

De combat in South Park: The Fractured but Whole geeft jou en je tegenstanders een grid om op te bewegen. Je kunt een bepaald aantal hokjes verplaatsen en iedere aanval raakt één of meerdere hokjes. Waar je in het eerste spel dus altijd tegenover je vijand staat, kun je er in het vervolg ook naast of achter belanden. Aanvallen kunnen speciale effecten zoals het wegduwen, ziek maken of bevriezen van een tegenstander hebben. Iedere vaardigheid die je gebruikt wordt sterker met goede timing of het rammen op een bepaalde knop. Op dezelfde manier krijg je na een aanval van een tegenstander wat leven terug of speel je je ultieme vaardigheid sneller vrij.

Net als in het eerste spel bezit jouw personage over speciale scheetkrachten. Jouw ongekende controle over je kringspier maakt het mogelijk enorme explosies te veroorzaken en menig vijand misselijk te maken van de smerige geur van je scheten. Iedere klasse heeft zijn eigen speciale vaardigheden en manier waarop jouw winden gebruikt worden. Uiteraard vecht je niet altijd alleen en krijg je na het voltooien van speciale missies hulp van collega-helden als Human Kite, Mosquito, Super Craig en Fastpass. Zo help je Human Kite met een alternatieve versie van hemzelf en Super Craig met het vinden van zijn cavia.

Vrij om te zijn wie je wil zijn

Met de introductie van Artifacts geeft The Fractured but Whole je de kans jouw personage aanzienlijk krachtiger te maken. Deze voorwerpen zijn in de wereld te vinden, te verdienen na een quest of zelfs te maken met het volledig nieuwe crafting-systeem. Zo krijg je aan het begin van het spel een fidget-spinner die je krachtiger maakt en speciale effecten van aanvallen versterkt. Door later in de game verschillende Artifacts te combineren heb je meer vrijheid in hoe je jouw personage speelt. Ook qua uiterlijk kun je helemaal losgaan met wat je wel en niet draagt. Alle kleding is puur cosmetisch, dus er zitten geen voor- of nadelen aan.

Door het nieuwe crafting-systeem heb je veel meer aan de voorwerpen die je in de wereld van The Fractured but Whole vindt. Ze zijn niet alleen langer goed om te verkopen, maar kunnen nu ook gebruikt worden om nieuwe items te maken. Met Morgan Freeman als gids leer je precies hoe het nieuwe systeem werkt en heb je al snel een burrito en een enchilada gecombineerd tot een enchirrito. Naast het combineren van voedsel, kun je ook stoffen met andere voorwerpen combineren om nieuwe kleding voor jouw superheld te maken. Hoe meer je craft, hoe hoger je crafting-niveau en hoe meer je uiteindelijk kunt maken. Het systeem is simpel en je merkt snel dat je om de zoveel gevonden items even checkt of er iets nieuws valt te craften.

Toch South Park zoals je het kent

De wereld in The Fractured but Whole is dezelfde als in The Stick of Truth. Het stadje heeft een vrijwel identieke lay-out en zit opnieuw vol met tassen, kastjes en andere geheimen om loot in te ontdekken. Visueel gezien word je opnieuw een interactieve versie van de televisieserie ingezogen. Ieder detail klopt en in ieder hoekje zit een referentie naar een van de vele afleveringen verstopt. Het verhaal start vrij simpel, maar voor je het weet speel je de meest bizarre zijmissies vol ongepaste en vooral ongemakkelijke situaties.

South Park: The Fractured but Whole snijdt ook opnieuw behoorlijk actuele onderwerpen aan die je soms pijnlijk bewust maken van de huidige staat van de wereld. Een simpel maar effectief voorbeeld hiervan is de moeilijkheidsgraad die je aan het begin van het spel kunt kiezen. Deze moeilijkheidsgraad dubbelt als huidskleurmeter waarbij geldt: hoe donkerder je huidskleur, hoe moeilijker het spel zegt dat de speelervaring wordt.

Ook sociale media zijn bepalend in de gameplay. Je superheldenniveau wordt grotendeels bepaald door het aantal volgers dat je op 'Coonstagram' hebt. Dit aantal kun je vergroten door selfies met andere personages te nemen. Sommige personages willen alleen met je op de foto wanneer je een bepaald aantal volgers hebt en anderen pas wanneer je ze met iets geholpen hebt. Uit dat laatste voorbeeld ontstaan de meeste zijmissies in The Fractured but Whole.

Op de grens en daar overheen

Ubisoft bewijst met South Park: The Fractured but Whole dat niet het hele spel veranderd hoeft te worden om een vervolg te maken. De game lijkt in bijna alle opzichten op The Stick of Truth, maar voelt dankzij de nieuwe invalshoek van het verhaal, de vernieuwde combat en het crafting-systeem als een volledig nieuwe game. Met zijn voorganger als basis is er haast geen twijfel over mogelijk dat The Fractured but Whole weer een hit gaat worden. Afgaande op de eerste drie uur van de game is het in ieder geval duidelijk dat Ubisoft bereid is de grens op te zoeken en daar zonder schaamte ver overheen te stappen.

South Park: The Fractured but Whole verschijnt op 17 oktober op pc, Xbox One en PlayStation 4.

Dit artikel delen:

Lees meer

Live om 20:00: PlayerUnknown's Battlegrounds Eerste trailer voor Farming Simulator op Nintendo Switch uitgebracht
5

Reacties op: South Park: The Fractured but Whole (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Scream2Late

    • 7 september 2017 19:09
    Miss over een paar maanden als ik klaar ben met destiny 2

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • The.Eraser

    • 8 september 2017 08:27
    Staat al even in de pre-order hier

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Lord_Bono

    • 8 september 2017 11:37
    "Deze moeilijkheidsgraad dubbelt als huidskleurmeter waarbij geldt: hoe donkerder je huidskleur, hoe moeilijker het spel zegt dat de speelervaring wordt."

    Briljante grap van de makers van South Park! Bij het kiezen van je geslacht schijn je ook andere opties te kunnen kiezen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Lord_Bono

    • 8 september 2017 11:37
    "Deze moeilijkheidsgraad dubbelt als huidskleurmeter waarbij geldt: hoe donkerder je huidskleur, hoe moeilijker het spel zegt dat de speelervaring wordt."

    Briljant idee van de makers van South Park! Bij het kiezen van je geslacht schijn je ook andere opties te kunnen kiezen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 9 september 2017 07:38
    Was bijna vergeten dat deze titel uitkwam door het vele uitstellen. Thanks for the reminder!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.