Soulcalibur V (hands-on) | Gamer.nl

Soulcalibur V (hands-on) | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

De ontwikkelaar heeft een duidelijk doel voor ogen met Soulcalibur V: een snellere en dynamischere ervaring leveren. Onderdeel daarvan is een verbeterde balans tu en de personages. Het was Project Soul namelijk een doorn in het oog dat bepaalde personages gewoon verboden moesten worden op toernooien. Dit houdt niet alleen in dat bepaalde aanvallen minder krachtig of sneller zijn, maar ook dat een personage als Voldo toegankelijker is geworden.

Flitsend

De vernieuwing blijft echter niet bij een verbeterde balans, want daarmee red je het niet om een hogere snelheid en meer dynamiek te claimen. De quick move is bijvoorbeeld toegevoegd aan het spel. Door twee keer snel achter elkaar naar boven of beneden te drukken, duikt je personage de desbetreffende kant op. Hierdoor moet het mogelijk worden om aanvallen makkelijker te ontwijken.

Een andere nieuwe toevoeging is de Critical Edge, een krachtige (en flitsende) aanval die doet denken aan de Ultra-moves uit Street Fighter. Deze aanvallen zijn verbonden aan een meter die tijdens het vechten gevuld wordt en kun je uiterst simpel uit de controller trekken. In het geval van de Xbox 360-versie twee kwartcirkels naar voren maken en de rechter trigger indrukken. Dit is voor elk personage hetzelfde, waardoor de angst ons bekroop dat het wel erg simplistisch is geworden. Aan de andere kant: iedereen heeft nu gelijke kansen op dit gebied.

Oud tegen nieuw

Ons eerste potje selecteren we het nieuwe personage Z.W.E.I., een soort necromancer met een ongezonde kleur en een zwaard met drie handvatten. In gevechten kan hij een weerwolf-achtige geest genaamd E.I.N. oproepen om die hem helpt klappen uit te delen. Onze tegenstander gaat voor Mitsurugi, een kla iek personage uit de serie. Terwijl wij nog onwennig kijken wat Z.W.E.I. in zijn mars heeft, gaat onze tegenstander helemaal los. We weten met meer geluk dan wijsheid een ronde te winnen, mede dankzij de Critical Edge-aanval waarin een opgeroepen E.I.N. Mitsurugi op spectaculaire wijze de grond in boort.

Verder hebben we weinig in te brengen in het gevecht: onze opponent is een beest is met de zwaardkunstenaar.Hij onthult na afloop dat hij sinds Soulcalibur II geen spel uit de serie meer heeft aangeraakt, maar wel altijd met Mitsurugi speelde en daardoor al zijn moves nog kent.Het geeft aan dat er op het gebied van oude personages weinig veranderd lijkt te zien: een pluspunt voor fanatieke spelers die een duidelijke favoriet hebben om mee te spelen.

Eer verdedigen

We kunnen natuurlijk naar huis gaan als verliezer, dus wanneer er nog tijd voor een laatste potje blijkt te zijn, grijpen we die kans met beide handen aan. Ditmaal gaan we voor een personage dat we wel goed kennen, Maxi. Onze tegenstander kiest het nieuwe gezicht Natsu, een leerlinge van Taki. In de eerste ronde halen we met een simpele combo een Ring-out-overwinning en kijken we glimlachend naar rechts, wat ons een vuile blik oplevert. De lichtelijk verbolgen tegenstander trekt vervolgens alles uit de kast om te laten zien dat hij de betere speler is.

Na de volgende ronde kansloos te hebben verloren omdat we even geen antwoord weten op de onzichtbaarheidaanval van Natsu en een tweetal krappe overwinningen over en weer staat het 2-2. Tijd voor de alles besli ende ronde dus. Dit keer laten we niets aan het toeval over en gebruiken we de Critical Edge-aanval – deze mislukte eerder omdat die van Maxi alleen werkt op korte afstand. Net als Natsu opkrabbelt, herhalen we het trucje(je kunt de meter tot een maximum van twee vullen) en met nog een heftige barrage van Maxis nunchaku en een harde trap vliegt onze tegenstander de ring uit. Onder luid applaus van de ontwikkelaar lopen we terug naar onze plek. Gewonnen.

Soulcalibur V is met zijn vernieuwingen mi chien een stuk toegankelijker geworden, maar verliest de basis niet uit het oog. Het is de vraag of het gaat lukken om alle personages in balans te krijgen voor de release, maar na onze korte hands-on liepen we in ieder geval met een goed gevoel weg van het spel. Maar een overwinning is altijd zoet.

Volg de Gamescom op Gamer.nl


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou