Soul Calibur V | Gamer.nl

Soul Calibur V | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Niet iedereen weet immers wat er met het Project Soul Team (de ontwikkelingsafdeling van Soul Calibur binnen NamcoBandai Games) gebeurd is na die PSP-titel van twee jaar terug. En wie dat niet weet, zou de nieuwe titel een inkoppertje vinden: “O, die zijn natuurlijk bezig met deeltje V.” Maar het tegenovergestelde blijkt waar. Na de ontwikkeling van Broken Destiny heeft NamcoBandai het complete Project Soul Team intern opgeheven. Ze hebben het extreem succesvolle Tekken immers al onder zijn hoede, werken samen met Capcom aan de Tekken X Street Fighter-combo en richten zich meer en meer op de globale markt, in plaats van de Japanse. Tel dat alles bij elkaar op en je ziet het al: voor NamcoBandai was een Soul Calibur V helemaal niet zo logisch als een buitenstaander zou vermoeden.

Hisaharu Taigo – de redder

Maar gelukkig stond er iemand op binnen het bedrijf, ene Hisaharu Tago. Hij had niets van doen met Soul Calibur en was enkel bekend van verschillende arcadetitels waar wij nog nooit van gehoord hebben. Maar meneer is hardcore-fan van het Soul Edge (de originele Soul Calibur) en wilde graag een nieuw deel maken. En als je binnen NamcoBandai werkt en Hisaharu Tago heet, dan is dat blijkbaar een kwestie van zo gezegd, zo gedaan. Hij kreeg een team, de vrijheid en had zijn ideeën klaarstaan. En dat betekende een wederopstanding voor het Project Soul Team.

Als we Tago spreken wordt in ieder geval duidelijk dat hij geen revolutionaire veranderingen wil doorvoeren in Soul Calibur V. Sterker nog, hij wil zelfs zo grondig teruggaan naar de bekende basis dat hij – mocht Tago het voor het zeggen hebben – de game Soul Edge 2 wilde noemen. Ondanks de geringe informatie die Tago loslaat blijft hij in ieder geval stellig: “Nee, ik wil geen grote aanpa ingen of structurele veranderingen doorvoeren.” Wat hij wel wil? De bestaande modi uitbouwen, verfijnen en bijschaven waar nodig. Hij wil de mogelijkheden om zelf personages te creëren verder uitbouwen en online gameplay eindelijk (daar zijn die Japanners namelijk niet zo goed in) de rol geven in Soul Calibur V die het verdient.

Zeventien jaar later

Andere zaken die volgens Tago op de planning staan, zijn het vechtsysteem en de snelheid van de gameplay. Na wederom te benadrukken dat er in de kern niets veranderd gaat worden (Ring Out, wapens, armor dat kapot kan, de drie-eenheid van grijpen, verdedigen en uithalen; het blijft er allemaal in), belooft hij het geheel vloeiender te maken. “Soul Calibur V moet sneller en eleganter.” En daarmee proef je dat Tago een hardcore-fan is. Iemand die de voorgaande games al fantastisch vond en zich slechts ergerde aan de ietwat trage responstijd in de serie en soortgelijke kleine problemen. En die gaat-ie er zelf uit halen, vooral met oog op online gameplay.

Terwijl de rest van de game nog in nevelen gehuld blijft, is het enige wat wij nog te horen krijgen een stukje verhaal. Deze keer spelen we zeventien jaar na Soul Calibur IV, waarbij het draait om Patroklos, de zoon van Sophitia. Er komen veel nieuwe personages bij en een hoop oude bekenden zullen beschikbaar blijven. En daar moeten we het mee doen, erop vertrouwend dat de ouwe rot er iets moois van maakt. De man die een gameserie speelde, graag een paar aanpa ingen wilde maken en de mogelijkheid heeft gekregen om dat ook daadwerkelijk te doen. Dezelfde man die Soul Calibur V liever Soul Edge 2 had willen noemen. Ja, wij hebben er wel vertrouwen in.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou