Sonic & Sega All-stars Racing komt uit de stal van ontwikkelaar Sumo Digital, dezelfde studio die eerder voor Sega Outrun 2 naar de thuisconsoles bracht. De invloed uit dat spel zie je duidelijk terug in Sonic & Sega All-stars Racing, waarbij het zo schuin mogelijk door de bochten driften beloond wordt. Met het driften vul je namelijk een metertje waarmee je een snelheidsboost kunt activeren. Deze zul je hard nodig hebben om de eerste plaats te bereiken en vast te houden.

De ontwikkelaar laat het belang van driften ook zien door deze mogelijkheid prominent onder de linker trigger te plaatsen. Houd de trigger ingedrukt om automatisch een drift in te zetten en laat deze los om de opgebouwde boost los te laten. Het is even wennen, maar zodra je het systeem onder de knie hebt kun je echt strijden om de koppositie.

Power-ups

Een kartgame van het type Mario Kart staat en valt natuurlijk met de power-ups die tijdens het racen verzameld kunnen worden. Naast de bijna standaard wapens als raketten, mijnen en schilden zijn er gelukkig ook een aantal originele toevoegingen te vinden voor de Sega-helden. Zo is er een regenboog op de baan te plaatsen, waardoor het scherm voor even van een psychedelische waas wordt voorzien. Het leukst was echter wel de chaos-ster, die het beeld van jou of je menselijke tegenstander tijdelijk ondersteboven zet en de besturing omdraait.

 

De power-up is echter niet het ultieme wapen dat tijdens een race opgeraapt kan worden, dat voorrecht is weggelegd voor de zogenaamde All-star-move. Word je namelijk erg regelmatig op de korrel genomen tijdens een race of lig je bijna kansloos achteraan, dan heb je grote kans dat je deze optie tot je beschikking krijgt. De All-star-move heeft voor elk personage een unieke uitwerking, waardoor bijvoorbeeld Sonic in Super Sonic verandert en Amigo uit Samba di Amigo zijn maracas tevoorschijn haalt. In beide gevallen geeft de All-star move een flinke snelheidsboost, maar waar Sonic iedereen aan de kant beukt, vormt zich bij Samba een polonaise achter zijn kart van courreurs die hij passeert.

De ontwikkelaar gaf aan nog bezig te zijn de power-ups bij te schaven maar beloofde wel dat er een goede balans blijft bestaan, iets dat in Mario Kart af en toe ver te zoeken was. Je hebt tijdens een race nooit het idee helemaal kansloos te zijn, maar op de eerste plek rijden betekent ook niet dat je continu belaagd zult worden.

Deze balans is ook terug te vinden bij de verschillende personages en hun specifieke voertuigen. Ook hier moest nog het één en ander bijgesteld worden, want het driften met de motor van Alex Kid was een wel erg grote uitdaging ten opzichte van het gemak waarmee we Sonic zo dwars mogelijk door de bocht konden gooien in zijn blauwe sportwagen. Het spel zorgt er op deze manier wel voor dat het uitproberen van het bonte gezelschap elke keer weer een verrassing met zich mee brengt, naast de verschillende All-star-moves.

Uitdaging

De uitdaging ligt niet zozeer in het besturen van je voertuig, maar in het bedwingen van de steeds moeilijker wordende parcoursen. Het begint vrij simpel met brede banen, ruime bochten en een grote hoeveelheid vangrails op een tropisch eiland uit het Sonic-universum, maar zodra je boomtoppenlevel van AiAi uit Super Monkey Ball hebt bereikt is het noodzakelijk om je voertuig goed onder controle te hebben om op de baan te blijven. Daarnaast liggen de banen bezaaid met obstakels als krabben en bananenschillen. Voeg hier de afsnijdroutes aan toe die op elke baan te vinden zijn, en het verschil tussen winst en verlies ligt in eigen hand.

Sonic & Sega All-stars Racing bevat naast een uitgebreide singleplayer ook meerdere online en offline multiplayermodi en een missiemodus. Met de laatste hebben we helaas nog geen kennis kunnen maken, maar volgens de ontwikkelaar zitten hierin uitdagingen als het inhalen van een specifiek aantal tegenstanders en het vechten met grote robots. Daarnaast verdien je met alles wat je speelt Sega Miles, die vervolgens ingewisseld kunnen worden voor nieuwe banen, personages en achtergrondmuziek. Dit zorgt ervoor dat alles wat je doet een vorm van beloning met zich meebrengt, ook al verlies je een race. Daarnaast kun je er zelf voor kiezen wat je als eerste wilt vrijspelen, dus wil je liever de House of the Dead-banen toevoegen aan je collectie dan de muziek uit Sonic, dan staan hooguit de hoeveelheid Miles die je verdiend hebt in de weg.

Alles bij elkaar belooft Sonic & Sega All-stars Racing een erg leuke racegame te worden die simpel op te pakken is maar voldoende uitdaging biedt voor gevorderde gamers. Of het spel Mario Kart van de kart-troon zal stoten is afwachten. Lukt het Sumo Digital om de balans op orde te krijgen, dan mag wat ons betreft het bier alvast koud gezet worden voor een feest vol vrolijke, kleurijke maar voornamelijk chaotische race-actie begin 2010.