Sonic Generations | Gamer.nl

Sonic Generations | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Sonic suist op een doorzichtige buis naar beneden. De grijze plateaus, de vaak op dieren gebaseerde robotten en het zwart-gele afzetlint dat door heel het level zichtbaar is, kunnen niet verhullen dat Dr. Eggman iets van plan is in de chemische fabriek. Onze blauwe held rent de benen onder zijn lichaam vandaan, maar komt vast te zitten in vervuild, paars water. Hij kan daar niet lang in ronddolen, dat maken de secondes boven zijn hoofd en een bloedstollend deuntje meteen duidelijk.

Zelfs bijna twintig jaar nadat het level Chemical Plant werd geïntroduceerd in Sonic 2 blijft diens ontwerp ijzersterk. Snelheid en goed getimede sprongen wi elen elkaar af en illustreren hoe opwindend de vroegere levels zijn. In Sonic Generations keert Chemical Plant terug in drie dimensies. Wanneer je voor het eerst Chemical Plant vanuit een 3D-perspectief ziet, valt je kaak open van verwondering. Diezelfde buis waar je jarenlang van de zijkant tegenaan keek, heeft er nog nooit zo mooi uitgezien.

Sonic Zoveel

Het is een tijdje onduidelijk geweest wat voor soort titel Sonic Generations is. Als je stelt dat het de beste levels van de afgelopen twintig jaar bijeen bindt met opgepoetste graphics, dan doe je het spel tekort. Naast bekende omgevingen bevat Generations net zoveel nieuwe. Die zijn geïnspireerd op bestaande tweedimensionale werelden, maar dan opnieuw ontwikkeld en bovendien driedimensionaal in het spel verwerkt. Die 3D-varianten van de oude levels zijn dus niet exact hetzelfde als de tweedimensionale met dezelfde naam, maar bevatten wel herkenbare gameplay.

Sonic Team heeft ook nieuwe 2D-levels gemaakt, gebaseerd op de bestaande driedimensionale tegenhangers uit eerdere delen. Een goed voorbeeld daarvan is City Escape uit het Dreamcast-spel Sonic Adventure 2. In het origineel ga je eerst met een rotgang naar beneden op een  board om daarna robotten te verslaan. Later word je achtervolgd door een enorme vrachtwagen met op en neer bewegende cirkelzagen. De spanning zit er goed in, omdat de truck net zo hard – soms harder – dan Sonic kan, en hem dus constant in de nek hijgt.

City Escape & Speed Highway

In de 2D-variant van City Escape moet de nu kleinere Sonic skateboarden. Pas later verschijnt de vrachtauto inclusief cirkelzagen in beeld. Het voertuig rijdt wankelende bouwconstructies in het level kapot rijdt, terwijl jij diezelfde constructies gebruikt om je over voort te bewegen. Die invloeden, in dit geval het boarden en de vrachtwagen, doen zo’n nieuw level goed. Fans herkennen het, terwijl het tevens spannende gameplay oplevert voor zij die onbekende zijn met het oude level.

Als we een moment de tijd nemen om te rusten, valt op hoeveel werk er in de vormgeving zit. Verscheidene gebouwen, bomen en kranen zorgen voor goed gevulde achtergronden en een heerlijke, eigen Sonic-sfeer. Daar draagt ook de opnieuw opgenomen muziek aan bij. Wat dat betreft herinnert Sonic Generations ons aan de Dreamcast-avonturen van de egel. Een goed teken.

Gouden formule

Buiten dat Sonic Generations een feest van herkenning is en nieuwe uitdagingen biedt, bevat het bovenal de gouden Sonic-formule. De oudere games staan bekend om hun moeilijkheid. Vijanden staan soms lullig geparkeerd, waardoor je ze vaak raakt wanneer je zo snel mogelijk door de omgeving wilt razen. Pas wanneer je het level kent, kun je de vijanden ontwijken en een betere score halen. Die elementen keren terug in Generations. Elk level wordt beoordeeld met een score vanaf de E  oplopend tot de A, met als kers op de slagroomtaart de S (van Special).  Deze scores verschijnen tevens op de leaderboards.

Maar hoe leuk alles ook klinkt, zonder een goede besturing is Generations niets waard. Helaas reageert Sonic in drie dimensies minder goed op je commando’s dan je zou willen. Dat brak eerdere Sonic’s ook al op. De 2D-levels voelen echter compleet als vanouds aan en de nieuwe levels zijn mi chien nog wel moeilijker dan eerst. Dat zijn goede vooruitzichten.

We hebben nog niet alles gespeeld en gezien, enkel de eerste vijf werelden. Sonic lijkt met Generations in elk geval een stap verder te gaan dan het goed ontvangen Colours. Herkenning, uitdaging en nieuwe levels vormen een sterke basis voor een goede Sonic-game. Van wat we tot nu toe hebben gezien, denken we dat Sonic Generations een hoop fans blij gaat maken. We gaan er snel genoeg achter komen, want volgende week verschijnt de recensie.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou