Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview
Sniper Ghost Warrior 3

Sniper: Ghost Warrior 3 (hands-on)

Sniper: Ghost Mwarrior

Geschreven door Ron Vorstermans op

Sniper: Ghost Warrior 3 omarmt de complete titel eigenlijk als eerste game in de serie. De derde telg bestaat daadwerkelijk uit drie aparte pijlers. De Sniper staat voor sluipschutteractie, de Ghost staat voor stealth-achtige gameplay en Warrior staat voor Ramboiaans ingrijpen, incluis het doen ontploffen van treinstellen en het bestrijden van georganiseerde misdaad. Klinkt leuk, maar de speelsessie weet allesbehalve te overtuigen.

Volgens de ontwikkelaar betekenen de drie verschillende pijlers niet dat de speler drie verschillende games speelt. De drie pijlers moeten elkaar juist complementeren. Spelers moeten nog meer het gevoel krijgen dat ze terug kunnen vallen op verschillende spelmechanieken: vereist een situatie dat ze moeten breken met stealth en ze naar hun AK moeten grijpen, dan moet dat moment vertrouwd aanvoelen en moet de game hen niet straffen voor het gebruiken van een andere tactiek van stealth.

De drie pijlers zijn bovendien gekoppeld aan drie skilltrees, waardoor je zelf kunt kiezen of je je vooral toe wilt leggen op de stealth, het snipen of de lompe schietactie. De game laat je in die zin best vrij. Je kunt in de grote map zelfs gaan en staan waar je wilt. Vanuit je basis stel je je gear samen, waarna je naar eigen invulling op ‘avontuur’ kunt gaan. Kies je er eerst voor om een groepje inwoners te redden die letterlijk hun eigen graf aan het graven zijn, of trek je toch richting een industrieel complex, waar een aantal treinstellen moeten worden opgeblazen? De keuze is aan jou.

Sniper Ghost Warrior 3

Infiltreren en irriteren

Dat is best cool, en in het level dat we spelen komt die vrijheid deels uit de verf. Het doel is om als protagonist John North een high value target om te leggen. We grijpen daarbij naar onze drone, waarmee we de omgeving verkennen. Het valt ons direct op dat de vijanden onze drone niet opmerken. Boven hun hoofd zweeft een marker, die onder meer aangeeft of we zijn gespot en of een vijand op onderzoek uit zal gaan omdat-ie iets heeft gezien. Nou, geloof ons: zelfs als we recht voor het hoofd van de vijanden vliegen kijken ze stoïcijns voor zich uit.

Dit wil overigens niet zeggen dat de verkenning met de drone nutteloos is. We kunnen tegenstanders marken en kijken wat voor uitrusting ze hebben. Het is volgens de ontwikkelaars zelfs mogelijk om de drone aan te passen zodat-ie bijvoorbeeld op afstand computers kan hacken, mijnen kan detecteren en onschadelijk maken of stiller kan vliegen zodat-ie moeilijker opgemerkt wordt (juist). De drone moet essentieel blijken voor het plannen van een infiltratiestrategie.

Sniper Ghost Warrior 3
Sniper Ghost Warrior 3
Sniper Ghost Warrior 3

Wat echter nogal irritant is, is dat we met de drone niet goed konden zien waar we vlogen. We botsten overal tegenaan en hadden met onze met propellers aangedreven quadrocopter het gevoel een olifant in een porseleinkast te zijn. Op een gegeven moment denken we ons doelwit gevonden te hebben: in een flat op de bovenste etage staat een man wel heel opvallend naar buiten te koekeloeren. We proberen hem te taggen met onze drone, maar butsen van grond tot plafond van het aangrenzende balkonnetje.

Eenmaal binnen raken we gevoelsmatig iedere vierkante meter die het appartement rijk is. Op een haar na missen we ons doelwit met onze drone. Tja, tot dusver onze subtiele en sierlijke entree. We worden ditmaal wel opgemerkt, maar weten ons doelwit nog net op tijd te taggen. We laten de drone achter en gaan in het gras liggen. En jawel, als het moment van de sluipschutter dan eindelijk is aangebroken, wordt Sniper: Ghost Warrior 3 daadwerkelijk uniek.

Het voorhoofd

We draaien aan de meter rechts van het vizier en stellen de afstand in, houden onze adem secondenlang in en halen de trekker over. Onze kogel treft het doelwit in het voorhoofd. In de volledige game worden zulke impactmomenten volgens de ontwikkelaar beter uitgelicht met bullet cams, al zijn die in deze vroege versie van de game nog niet beschikbaar. Ook het bloed ontbreekt nog, maar de ontwikkelaar verzekert ons dat een .50 kaliberkogel die zijn doelwit raakt een gore-feestje van jewelste zal zijn.

Eigenlijk zijn we na dat moment best wel enthousiast. Het voelt goed om eerst een plan van aanpak te verzinnen, vervolgens op verkenning te gaan met een drone en dat plan dan ook daadwerkelijk te zien slagen dankzij je sluipschuttervaardigheden. Maar goed, dat heeft vooral betrekking op het concept. De uitwerking is tijdens onze speelsessie matig. De game barst van gemankeerde AI en tegenstanders die continu voorspelbare routes lopen. Bovendien stort de actie als een kaartenhuis in elkaar als we tijdens een tweede poging naar onze assault rifle grijpen. Dan blijkt Sniper: Ghost Warrior 3 simpelweg een hele ordinaire schiettent zonder diepgang, terwijl daar nooit de kracht van deze serie lag.

Sniper: Ghost Warrior 3 komt op 27 januari 2017 uit op pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuws van de week:The Last Guardian uitgesteld Kies welke Indigo-studio Gamer.nl gaat interviewen
3

Reacties op: Sniper: Ghost Warrior 3 (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Floks

    • 7 maanden, 1 week geleden
    kortom ze hebben nog een paar maanden om de game te fixen, kijk er toch wel een beetje naar uit

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rpenning

    • 7 maanden, 1 week geleden
    Nog nooit een van de delen gespeeld maar altijd willen doen dus deze ga ik zeker een kans geven

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    crptc

    • 7 maanden, 1 week geleden
    Erg zuur maar dit is telkens het probleem met deze serie. In de eerste zagen de vijanden je óf niet, of ze zagen je vanaf 1 kilometer in het gras liggen en schoten vervolgens van die afstand met een AK je in 1x raak. Deel 2 was beter maar qua vijanden was de AI toen enorm simpel. Nu hebben ze echt goud in handen (lijkt mij) maar is het wéér de AI die roet in het eten gooit. Ben heel erg benieuwd wat ze er aan kunnen, en gaan, doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.