Smite op Xbox One | Gamer.nl

Smite op Xbox One | Gamer.nl

Hoewel niet zo groot als League of Legends, heeft Smite inmiddels ook een aardige aanhang. Deze is groot om een sprong naar console te rechtvaardigen. Console, enkelvoud, want Smite komt voorlopig alleen uit op Xbox One. Wij nemen een kijkje in de alpha-versie.

Het MOBA-genre is gigantisch. Uiteraard is League of Legends op dit moment de grote marktleider, maar dankzij het succes van LoL zijn er inmiddels heel wat concurrenten op de markt die een graantje van dit succes willen meepikken. Smite neemt de basisprincipes van League of Legends (vijf tegen vijf, creeps, lanes) maar plaatst de camera achter de held, zodat het speelt als een third-person action game. Deze relatief kleine verandering ten opzichte van de ‘top-down camera’ heeft grote invloed op de manier waarop je speelt. De beperking van je blikveld zorgt ervoor dat je vijanden van achteren kunt besluipen, en doolhofachtige jungle delen van de kaart voelen een beetje als een level uit een ouderwetse first-person shooter.

Maar dit is niet de plek om diep op de gameplaymechanieken in te gaan. Wie daar meer over wil weten, verwijzen we graag naar onze review. Alle elementen die daar worden genoemd, zijn ook aanwezig in deze consoleversie. Waar wij uiteraard vooral benieuwd naar zijn, is of een typische PC-game als Smite goed functioneert op de console.

Media has no description

Het oog wil ook wat

Laten we meteen heel eerlijk zijn over het uiterlijk: Smite op de Xbox One ziet er uit als een Xbox 360-game. Het spel is wat vaal van kleur, de texturen zijn weinig indrukwekkend en de character modellen zijn basaal. Dat wil niet zeggen dat het spel per se lelijk is, maar het geeft op geen enkel moment het gevoel dat je op moderne hardware speelt. De framerate is op 30 fps gelockt, wat wil zeggen dat alles goed genoeg draait. We konden geen dips ontdekken, al is er wel regelmatig ‘screen tearing’, wat wil zeggen dat het beeld af en toe een beetje bibbert. Niks ernstigs, maar wel het vermelden waard. Het belangrijkste is dat de game lekker solide voelt, ook als er veel creeps en special effects op het scherm te zien zijn. Voor zo’n competitieve game begrijpen we heel goed dat ontwikkelaar Hi Rez Studios heeft gekozen voor stabiliteit boven schoonheid.

Besturing

Smite moet het dus hebben van zijn gameplay. Het is meestal nogal een uitdaging om een muis-toetsenbord besturingsmethode over te zetten naar een controller. Smite lijkt echter van begin af aan al ontworpen met een controller in het achterhoofd. Iedere held heeft een viertal special krachten om in te zetten, plus vier slots voor items. De items selecteer je door de linker trekker in te drukken en X,Y, A of B te selecteren. Zonder de trekker zijn die vier knoppen gebonden aan je speciale aanvallen. De rechter trekker gebruik je voor je standaard aanval.

Media has no description

De ‘gewone’ speciale aanvallen lanceer je in de richting waarin je kijkt. Maar er zijn ook spreuken die een bepaald gebied beïnvloeden. Op de PC zou je met de muis aanklikken wat het centrum is van dat gebied. Op de Xbox One zie je een witte stip vóór je held. Door de rechterstick vooruit of achteruit de bewegen, verplaats je de stip binnen het bereik van je personage. Zo kun je een ‘area of effect’-spreuk precies daar plaatsen waar je heb wilt hebben.

Hoewel dit zeker werkt, blijkt in de praktijk dat het niet altijd even overzichtelijk is. Te vaak activeerden we een ‘geneesgebied’ ver van onze held omdat we nou eenmaal het grootste deel van de tijd aanvallen op afstand uitvoerden. Het is dus echt een kwestie van oefenen voor je dit verder prima richtsysteem onder de knie hebt.

Consolespel

Het grootste compliment dat we Smite op dit moment kunnen geven is dat het spel door de nieuwe besturing echt voelt als een consolegame. Menu’s, besturing en het ‘gevoel’ van rondrennen met de stick zijn dik in orde. En dat alles zonder dat op de diepgang en functionaliteit van de originele PC-game wordt beknibbeld. Stiekem prefereren we inmiddels de Xbox One-controller boven muis en toetsenbord, en gezien de duur van de matches (meestal toch tu en de 20 en 30 minuten) vinden we Smite veel comfortabeler vanuit de luie stoel dan vanachter het toetsenbord.

Media has no description

Vragen

Toch hebben we nog wel wat vragen, die we niet op basis van een alpha kunnen beantwoorden. MOBA’s staan bekend om hun niet al te vriendelijke community en we zijn benieuwd hoe dit zich vertaalt naar een spelcomputer waar iedereen een headset heeft. Vooral omdat samenwerking zo vreselijk belangrijk is, hopen we dat het toevoegen van stemcommunicatie ridderlijkheid, fair play en vriendelijkheid zullen bevorderen.

Verder is het nog te vroeg om te kunnen testen hoe robuust de online matchmaking is. Wij hebben helaas een aantal connectieproblemen gehad, maar dat valt te verwachten van vroege software. Als de online functionaliteit echter net zo degelijk blijkt als de stabiele graphics engine en als Xbox One Smite-spelers inderdaad hun sportiefste beentje voor zetten, zou deze free to play-titel wel eens een heuse sleeper-hit kunnen worden.

Door Harry Hol

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou