Bij de meest recente presentatie zaten we weer netjes vooraan, misschien wel in de stille hoop dat iemand ons aanbiedt om zelf aan de knoppen te draaien, maar om vooral niets te missen van hetgeen de enthousiaste producers tonen. En dit keer waren dat vooral de nieuwe manieren van wegen aanleggen, transport én de specialisatie-steden die je dit keer mag bouwen.

Wie al vaker een SimCity-game heeft gespeeld kent ongetwijfeld de frustratie van wegen die schijnbaar hun eigen willetje hebben en vooral maar niet dat ene bochtje kunnen maken dat jij voor ogen had. Het was vooral een euvel dat de kop opstak in nog oudere SimCity-games, maar ook zeker een beetje in deel vier. In het nieuwste deel is dat volgens de makers verleden tijd. Wil je een kaarsrechte driebaansweg door platte velden of liever een kronkelend strandweggetje langs een mooie baai? Het is straks slechts een kwestie van de juiste route uitstippelen en aanleggen.

Als voorbeeld krijgen we een andere stad te zien waarin Maxis helemaal losgaat met het asfalt. Resultaat: een kronkelende bergweg die van links naar rechts en van onder tot boven ging. Een bochtje linksaf, even onder elkaar door, weer een bochtje rechtsaf en vervolgens een scherpe draai naar links en weer over een andere weg heen. De gemiddelde achtbaan in de Efteling is er niets bij. We moeten uiteraard nog zelf ervaren hoe dit in het uiteindelijke spel zal werken, maar in de demo’s lijk je zonder moeite de meeste absurde wegen aan te kunnen leggen.

Wij bouwen bruggen

Met wegen krijg je natuurlijk ook de beschikking over bruggen. Bruggen die in vorige delen soms een lastig te nemen obstakel waren. Zo lastig zelfs, dat we vaak geneigd waren om bruggen aan te leggen voordat we überhaupt aan de andere kant van de rivier aan het bouwen waren. Gelukkig hoeft dat straks niet meer. Gewoon lekker bouwen waar je wilt. En moet je eenmaal een brug aan leggen dan is dat geen enkel probleem. Geen onnodige sloopwerkzaamheden aan zorgvuldig aangelegde woonwijken of het omleggen van wegen; gewoon een lijntje trekken en klaar is kees. Bovendien kun je geplaatste bruggen verfraaien met de nodige armaturen en extraatjes zodat jouw stad precies de look en feel krijgt die jij graag wilt.

Bruggen en wegen gaan sowieso een nog belangrijkere rol spelen in de nieuwe SimCity. En dan vooral omdat transportlijnen tussen de verschillende steden in een regio een cruciale rolvervullen. Zo zien we in de demo bijvoorbeeld vuilniswagens af en aan rijden omhuisvuil van de ene naar de andere stad te brengen. In de stad die tijdens de demo getoond wordt is namelijk geen afvalberg, terwijl een andere stad daar juist geld mee verdient. Het volstaat ook niet langer om, zoals in SimCity 4, een weg naar de rand van de stad aan te leggen. Je zult met dit ‘regioverkeer’ rekening moeten houden op je snelwegen om eventuele verkeersaders niet te laten dichtslibben met kilometerslange files.

Files die ongetwijfeld gaan komen als je niet verstandig met transport tussen de verschillende steden omgaat. Want naast het verkopen van je afvalberg, kun je veel meer onderlinge afspraken maken binnen een regio. Het is mogelijk om echte specialisatiesteden te bouwen: steden die vooral draaien om een of twee diensten of producten en die aanbieden aan de rest van de regio. De game voorziet al in vooropgezette specialisaties, maar stelt de speler straks ook in staat om zelf een stad te maken die biedt wat jouw regio nodig heeft. Denk bijvoorbeeld aan een Las Vegas-achtie stad waarin gokken de voornaamste inkomstenbron is. Maar ook steden die barsten van de politiebureau’s en vooral veel veiligheid uitdragen behoren tot de mogelijkheden.

Denken we aan al die opties, dan beginnen we eigenlijk al direct te watertanden. Nu wordt het echter wel eens tijd dat we die mogelijkheden zelf ervaren. Helaas zullen we, net als jullie, nog even moeten wachten en tot die tijd onszelf moeten vermaken met de demo’s die af en toe voorbij komen. Na zoveel jaren wachten, kunnen die paar maanden er ook wel bij.