Toen Silent Hill op de PSX op de markt kwam, waren de reacties wisselend. De beklemmende sfeer van Konami's horrorgame werd erg gewaardeerd, maar op het gebied van gameplay had het spel weinig te bieden. Het was een aaneenschakeling van sleutels zoeken en hele vreemde vijanden (baby's!) tegenkomen. Ook de alom aanwezige mist werd gezien als goedkoop trucje om de grafische tekortkomingen te verdoezelen. Zoals gezegd dus wel een goede sfeer, maar ook een zeer sterk verhaal. Tevens waren er verschillende endings (de ene duidelijk “beter” dan de andere) en dat kwam de replayability ten goede. Alles bij elkaar opgeteld, was het een waardevolle aanvulling op het survival-horror genre en kon het spel met succes de concurrentie aangaan met de immens populaire Resident Evil serie. Een vervolg zat er daarom al lang aan te komen en de PS2 werd gezien als de ultieme machine om een geweldig vervolg op te maken.

Nu is het dan bijna tijd voor Silent Hill 2. Het spel is al lang in ontwikkeling en verwachtingen zijn hooggespannen. Vaak gaat een vervolg verder met de bestaande cast uit een eerder deel en worden karakters alleen in een nieuwe omgeving geplaatst. In het geval van Silent Hill 2 is dat juist omgekeerd het geval. Het spel speelt zich (uiteraard) weer af in het plaatsje Silent Hill. De hoofdpersoon James Sanderland is hier verzeild geraakt door een brief van zijn al lang overleden vrouw Mary. Je zal Mary nog vaak tegenkomen in flashbacks, glimlachend en hoestend als een hoogbejaarde kettingroker. James zal Maria trouwens ook tegenkomen in de game zelf. Tenminste, het betreft hier slechts een mysterieus karakter die doet of ze Mary is. Een andere vrouw (het houd niet op) is Angela, die op zoek is naar haar moeder. Haar situatie is weer gekoppeld aan die van jou als speler.

Om het allemaal nog ingewikkelder te maken loopt er ook nog een jong meisje rond met de naam Laura die allerlei vreemde zaken over Mary schreeuwt. En om de game nog meer een mysterieus tintje te geven, voegde Konami nog meer personages toe die allemaal een bijdrage hebben in het verhaal. Daar moet je ook meteen een van de sterkste punten van Silent Hill 2 in zoeken. Het verhaal grijpt je vast en laat je niet meer los. In een game als deze is dat ook een van de belangrijkste punten want zeg nou zelf, wat stelt het verhaal van Resident Evil tegenwoordig nog voor?