Waar je ook geen rekening mee hoeft te houden, is het rangeren en omkeren van je treintjes. Omkeren kan gewoon bij elk station, ookal is dat fysiek onmogelijk. Rangeren zullen treintjes automatisch doen. Het spel zoekt zelf uit wat de meest effectieve ‘dienstregeling’ is, jij hoeft alleen te zorgen voor een extra spoortje zodat treinen elkaar kunnen passeren. Door deze aanpak kun je je bezig houden met waar het wel om draait: het transporteren van goederen en passagiers tussen steden, het inzetten van het juiste materieel, het concurreren met je opponent en ervoor zorgen dat het financieel voortvarend gaat met je onderneming. Leuk is dat je aandelen kunt nemen in de onderneming van je tegenstander, om zo een stukje van zijn winst weg te snoepen of hem uiteindelijk zelfs helemaal over te nemen.
Voor de grafische stijl is gekozen voor het midden tussen de werkelijkheid en een modelspoorbaan. De steden zijn in verhouding een stuk kleiner dan de sporen zelf, waardoor je geen ellenlange rechte stukken spoor krijgt en een kaart die onoverzichtelijk groot dreigt te worden. Hierdoor bevat je spoor relatief veel bochten, wat bijdraagt aan de schattige uitstraling van het spel. Het spel is daarnaast erg kleurrijk en zit vol met details. Zo kun je aan je treintje zelf zien of hij wel de goede lengte heeft ten opzichte van de vraag, namelijk door simpelweg te kijken hoe vol de coupés zijn.
Wil je je liever niet bezig houden met het financiële aspect van een spoorwegonderneming, maar gewoon spoor neerleggen en naar treintjes kijken, dan kan dat ook. Railroads biedt namelijk een sandbox-mode waarin je zonder enige financiën een spoorwegnet neer mag leggen. Deze spelmode zal vooral de jongere gamers aantrekken.
Railroads biedt een achttal verschillende landen die je van een spoorwegnet kunt voorzien, waaronder de Verenigde Staten, Duitsland en Groot Britannië. Leuk is dat de grafische stijl voor elk land is aangepast. Zo zijn de steden in de VS opgebouwd uit wolkenkrabbers, terwijl je in Duitsland vooral pittoreske huisjes aantreft. Ook de treinen die er rond rijden passen bij het desbetreffende land. Nederland is helaas niet van de partij, maar Firaxis rekent erop dat de modcommunity snel zijn weg zal vinden door de uitgebreide toolset die bij het spel wordt geleverd. Deze ondersteunt net als Civilization IV allerlei standaarden, waaronder XML, zodat je met een beetje kennis uitgebreide scenario’s kunt ontwerpen.
Reacties op: Sid Meier's Railroads! (GC impressie)
anonymous
maar wat iedereen echt wil is een opvolger van transport tycoon !
Nintenfan
Artakanda
winDOS
Shoarma
Selcal
Danoloto
Locomotion had hetzelfde idee als TT, maar ik vond het gewoon niet zo lekker spelen als Transport ooit deed (en nog af en toe doet trouwens)
Erwie
SneakyNL
Het is 2006 mensen, je mag op z'n minst verwachten dat ontwikkelaars alle slimme ideetjes van de laatste 15 jaar games kopieeren/stelen.
Tjo
(Mod om het te multiplayeren ) (en spelen onder xp)
Trek ttd uit de kast!
SoSa
Knappe Karel
Nyana
tomtom
duh..DOJ
alleen al dat de treinen op elk station kunnen omdraaien
en dat overnemen van de concurrentie
maar ik wil een vervolg op transport tycoon
flameburner
de game waar sid echt aan moet beginnen is een opvolger van transport tycoon
laminaatplaat
http://openttd.teamjak.net/index.php
Yoshiiiii
killa berckie
spawnparty.com
't kan aan mij liggen maar het is net alsof de verhouding tussen de trein en de huizen etc. niet helemaal klopt. lijkt meer op madurodam
maar zoals meerderen zeggen, zie ik 10 x zo graag eens een waardige opvolger van Transport Tycoon. Dat spel rulez echt bigtime! speel het soms nog steeds