Shaun White, wie kent hem niet? De man met de kenmerkende rode dweil op zijn bol had al op achttienjarige leeftijd de status van sportgod verkregen. Met zijn talloze zeges op de X-games voor zowel het snow- als skateboardgedeelte is hij een absolute legende. De beroemde allesboarder zal je nu bijstaan als mentor en maatje. Door de nauwe samenwerking tussen Ubisoft en Shaun zal zijn digitale personage worden voorzien zijn van zijn eigen humor, karakter en boardingstijl. Jijzelf speelt een volledig aanpasbaar personage dat onder aan de carrièreladder begint. Uiteindelijk zul je als je jezelf in het spel hebt bewezen ook als Shaun kunnen spelen, inclusief die rode lap in je nek.

De presentatie die we kregen voorgeschoteld (heel toepasselijk van een roodharig individu) richtte zich op de PlayStation 3-, Xbox 360- en PC-versie. Deze versies draaien allen op een aangepaste variant van de Assassin's Creed-engine. We zagen een personage bovenaan een berg staan, naar beneden glijden, stoppen en van zijn board afstappen. Je leest het goed, in Shaun White kun je elk willekeurig moment van je board afstappen. Sterker nog, je kunt er zelfs voor kiezen met de skilift mee te liften of om een ritje met de helikopter te maken en op een willekeurige plek te worden afgezet. Op elke berg heb je dus absolute vrijheid om te gaan en staan waar jij dat wilt.

De mensen die denken dat Shaun White Snowboarding een nieuw SSX-deelonder een andere naam en uitgever is, moet ik helaas teleurstellen. Degame heeft op verschillende punten wel wat weg van de serie. Zo ben jevrij om te gaan en staan waar je wilt. Echter, de game heeft meer wegvan de oudere Amped-games, maar dan met een veel lageremoeilijkheidsgraad. De game heeft namelijk een realistische feel,maar wanneer je daadwerkelijk de controller in je hand neemt kom jeerachter dat het allemaal vrij gemakkelijk uitvoerbaar is. Overigens gaje in de game nooit daadwerkelijk op je muil. In plaats van een vallen-en-opstaan-animatie kent de game een vallen-maar-gewoon-doorgaan-met-snowboarden-animatie. Hierdoor behoudt de game veel van zijn snelheiden wordt ergernis voorkomen.

Grafisch is de game werkelijk prachtig. Toegegeven, bijna alles is uhh.. wit, maar dat doet werkelijk niets af aan de pracht van de game. Naarmate je dieper bij de bevolkte pistes komt zal de sneeuw dunner worden. Dit heeft invloed op de manier hoe je board over de piste glijdt. Tevens zal je lawines kunnen veroorzaken als je erg hoog op de piste bent. Dit zag er echt verschrikkelijk vet uit en ik kan echt niet wachten om dit zelf thuis op de bank in werking te zetten. Grote sneeuwballen donderen langs je en wanneer je achter je kijkt zie je de enorme muur van sneeuw steeds dichter op je af komen. Heel erg indrukwekkend en zeer wreed.

Screenshots van de Wii-versie

Online zullen de bergen bevolkt zijn door andere gamers, offline worden die plekken vervuld door de kunstmatige intelligentie. Ook zul je op ieder moment je online vrienden kunnen uitdagenvoor een snelle race op iedere willekeurige berg. Online zijn de pistes dus een virtuele plek om nieuwe snowboard vrienden te vinden. De Wii krijgt een volledig aparte game met een eigenverhaallijn en volledige ondersteuning voor het Balance Board. VolgensUbisoft kun je met deze versie met vier spelers tegelijkertijd aan deslag, dus we gaan uit van een splitscreen multiplayer. Wij kunnenechter vooral niet wachten om met de versies voor PC, PS3 en 360 aan deslag te gaan, gezien de toffe online applicaties en de prachtige beelden die op je scherm worden getoverd. Wicked, right on the spot. Let's go!