Shadowrun (hands-on) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Tijdens de E3 van 2006 werd onder andere Shadowrun getoond. Heteerste spel dat gebruik maakt van het Live Anywhere-netwerk. De medialieten het spel wat links liggen door de gedateerde graphics, maar FASAStudio’s ging hard verder met de ontwikkeling en een jaar later zijn wein Londen uitgenodigd om te zien wat ze het afgelopen jaar gedaanhebben.

Het eerste wat opvalt, is dat het spel grafisch er eenstuk op vooruit is gegaan. Studio Manager Mitch Gitalman legt ook uitdat de ontwikkelaar zich eerst gericht heeft op de gameplay. Degraphics waren van latere zorg. Blijkbaar zijn goede graphics tochnodig om een spel aan de man te krijgen. Helemaal met een event als deE3, waarbij de mensen thuis vaak alleen screenshots te zien krijgen ennog niets weten over de gameplay.

Shadowrun is een team-basedFPS met veel magische elementen. Het spel is puur gericht op demultiplayer ervaring, dus geen singleplayer campagne of ietsdergelijks. Het enige wat je wel in je eentje kunt spelen zijn detrainingsmi ies. Die zijn niet voor niets in groten getale aanwezig,het spel is namelijk best complex. Tot en met zestien spelers start jeeen spel en mi ende spelers kunnen opgevuld worden met bots. Je kuntook met enkel bots spelen om te oefenen, maar echt leuk wordt hetnatuurlijk met onvoorspelbare, menselijke tegenstanders. Net als inCounter-Strike kun je aan het begin van een ronde spullen kopen. Debelangrijkste drie producten zijn wapens, tech en magie. Qua wapens hebje de keuze uit een rijk scala aan redelijk standaard schietgerij. Vanhet pistool en het machinegeweer tot de shotgun. Leuk is de Katana voormêlee-aanvallen, maar echt intere ant wordt het pas met tech en magie.

Tech kun je kopen om je personage door middel van technischesnufjes te verbeteren. Bijvoorbeeld speciale goggles om je vijandendoor muren te zien of een glider waardoor je door de lucht geruisloosnaar je vijand zweeft. Hoe meer tech je hebt, des te minder ruimte jekrijgt om magie te gebruiken. Toch is magie e entieel voor het spel,omdat je onder andere verslagen teammaten weer tot leven wekt,levensbomen werpt waaronder je health wordt bijgevuld en teleporteert.Met een druk op de knop plof je acht meter verder in de richting waarinje beweegt. Dwars door muren, vloeren en plafonds heen. Complete chaosdus, maar wel heel leuk.

Tech en magie kun je aan deschouderknoppen en één trigger hangen. Je hebt dus drie verschillendeacties paraat. Ik had wel wat moeite met het wi elen van deverschillende aangeschafte upgrades, maar dat zal voornamelijk dehandigheid met het systeem zijn. Wanneer je dood gaat verlies je al jewapens, maar tech en magie blijf je de hele game houden. Mitch zijngouden tip was dan ook eerst tech en magie in te slaan. Die wapenskomen later wel. Mitch vertelde tevens dat hij nu, na drie jaarontwikkeling, nog nieuwe strategieën tegenkomt. Zo kun je bepaaldemagie en tech combineren tot heel effectieve combinaties. Iemand werpteen Tree of Life, en schuilt er achter terwijl zijn health wordtgevuld. Jij werpt een granaat dat stekend diamantachtig spul uit degrond doet komen. De Tree of Life heeft geen effect meer en jij kunt zoom de diamanten heen lopen om je vijand af te maken.

Er zijn vier ra en om uit te kiezen, met elk hun voor- en nadelen. Deelven zijn het lichts en snelst van de vier. Geef je ze echter eenzwaar wapen, dan veranderen ze zo in de sloomste wezens. Het is dan ookecht van belang om bij een ander ras een andere strategie te kiezen. Zokun je er bij een elf er voor kiezen om teleport en een glider tenemen, zodat je zo achter iemand kunt verschijnen, een kill kunt makenen weer weg bent zonder dat iemand het door heeft. Tegenovergesteldzijn de trollen die groot en langzaam zijn. Geef ze een minigun en jekunt maar beter snel wegwezen wanneer dat ding gaat ratelen. Dan zijner ook nog dwergen, die zijn het kleinst en daardoor moeilijker teraken. Ze kunnen tevens de E ence-meters van hun tegenstandersleegslurpen. De E ence-meter laat zien hoeveel magie je kuntgebruiken. Het laatste ras is de mens die een beetje van alles heeft.

Je hoort het mi chien vaker, maar teamplay is ook in dit spel weere entieel. Voor de verschillende ra en en hun krachten moeten goedgecombineerd worden en goede communicatie is o zo belangrijk. Wijhadden geen headsets op, dus het was schreeuwen geblazen. ‘Defense!Defense!’, ‘To the roof!’ of ‘Kill the flying dwarf!’. Je bent constantaangewezen op je team. Ik had nog wel eens de neiging om gewoon naarhet doel te rennen, maar dat werkt niet.

Er zijn drie verschillende modes waarin gespeeld kan worden. In Raidzal één team verdedigen en één team aanvallen. Het aanvallende teammoet een artefact zien te krijgen en dit naar een bepaald punt brengen.Het andere team moet dat natuurlijk tegenhouden. In Extraction gaat hetook om het artefact, maar die staat deze keer in het midden van de mapen moet naar het beginpunt van het vijandelijke team gebracht worden.Attrition is uiteindelijk de mode die het dichtst bij Deathmatch komt.Alleen met de Re urect-spell kun je weer tot leven komen na gedood tezijn. Leuk detail is dat je een lijk nog extra kapot kunt schietenzodat ze nooit meer kunnen opstaan uit de dood.

Een eerste blik op de cijfers van het spel geven wat vragen. Voor eenspel dat zich puur richt op multiplayer lijken een tiental maps, eendrietal modes en maximaal zestien spelers in een game wat weinig. Maarals je Mitch en zijn team zo bezig ziet, merk je dat ze na drie jaarnog steeds ontzettend veel plezier hebben op die maps en met die modes.Qua spelers is het ook echt wel voldoende, want de chaos is al enorm.Maar we kunnen van Microsoft uit uiteraard nieuwe downloadbare contentverwachten in de vorm van nieuwe maps en dergelijke. Jammer dat ditniet direct in het spel gestopt wordt, want het blijft wat aan de lagekant voor een spel met een gewone prijs.

Zoals gezegd, is Shadowrun het eerste spel dat gebruik maakt van hetLive Anywhere-netwerk. Gamers met een Xbox 360 kunnen dus tegen gamersmet een Windows Vista PC (helaas geen XP) de strijd aangaan. Xbox Livewordt ook voor de PC uitgebracht met exact dezelfde gamertags,voicechats en andere mogelijkheden. De grootste vraag, en mi chien welde grootste angst, is dan natuurlijk of de besturing wel goed werkt. Demuis en het toetsenbord tegen de Xbox 360 controller. Het makkelijkeantwoord dat we kunnen geven is: het werkt en het werkt goed.PC-ontwikkelaars hebben meegewerkt aan de besturing van de Xbox360-versie en visa versa. De kansen worden onder andere gelijkgetrokkendoordat je bij het richten net wat geholpen wordt, net zoals bij Halohet geval was. Tevens kun je tegenwoordig gewoon de Xbox 360 controllermet de PC gebruiken.

Na onze speelse ie kunnen we in ieder geval zeggen dat Shadowrun eenoriginele en vooral erg leuke multiplayer game gaat worden. Decombinatie van magie, tech en snelle gameplay zorgt voor een fri eshooter. De grote angst op het moment is echter de houdbaarheid van degame: hoelang blijft het intere ant? Het plezier dat Mitch en zijnteam heeft met het spelen geeft goede hoop, maar het spel heeft zoveelconcurrentie te verduren. Na de lage verwachtingen was Shadowrun voorons in ieder geval een leuke verra ing.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou