Wat krijg je als de makers van Onimusha 3, de films The Gladiator en Ben Hur, plus de game Metal Gear Solid op een hoop gooit, en er een game van maakt? Een over-the-top, historisch actie spectakel, genaamd Shadow of Rome. Een game die zowel hack & slash elementen, als stealthy actie combineert in de unieke setting van het oude Rome.

Shadow of Rome zal één van de weinige games worden die hoofdzakelijk met de Westerse markt in het achterhoofd is gemaakt. Dit is zowel te zien in de setting van de game, het oude Rome, als het feit dat de game eerst in Europa en de V.S. zal uitkomen en pas daarna in Japan. Het verhaal speelt zich af rond de dood van Caesar, de meest bekende leider in de geschiedenis van Rome. De gamer zal de beschikking krijgen over twee karakters om de geheimen van zijn dood te ontrafelen. De stealthy Octavianus en de sterke gladiator Agrippa.

De gameplay rond Octavianus zal voornamelijk draaien om het niet gezien worden en het stiekem doden van de tegenstander. Dit is ook wel nodig, want de vijanden die Octavianus tegenkomt zijn vaak veel te sterk om een direct gevecht mee aan te gaan. Als speler zul je daarom moeten zorgen dat je de vijand van achteren nadert en stiekem uitschakelt. Dit kan bijvoorbeeld door je vijand te wurgen of knock-out te slaan met allerlei voorwerpen, zoals vazen. Hoewel zijn tengerheid hem bij de gevechten tegenwerkt, kan Octavianus wel verschillende manoeuvres uitvoeren om onzichtbaar te blijven. Zo kan hij objecten beklimmen, hurken en om muren heen gluren. Dit is niet alleen om vijanden ongezien te doden, maar ook om informatie te verzamelen, door wachters en geniepige senatoren af te luisteren. Als een vijand toch gedood is kun je de lichamen nazoeken op nuttige voorwerpen, zoals geheime documenten, maar ook kleding. Hiermee kun je je voor doen als de vijand en ongezien dichter bij je doel komen. Door de grote mate van 'stealthyness' is dus niet alleen het doden van vijanden het doel, maar vooral het ongezien blijven terwijl je je taken uitvoert.

Het doden van mensen kun je beter aan de gladiator Agrippa over laten. Tijdens de gevechten zal hij tegenover uiteenlopende vijanden komen te staan. Dieren, zoals olifanten en tijgers, maar ook andere gladiatoren zullen proberen Agrippa om te brengen. Taak dus, om met welke mogelijkheid dan ook, je tegenstanders af te slachten. En dit gebeurt op de meest expliciete manieren. Het bloed zal rijkelijk in de rondte spatten en lichaamsdelen, of zelfs gehalveerde lichamen, zullen om je oren vliegen. Hoewel de gameplay recht toe, recht aan lijkt, is deze toch dieper als je verder kijkt. Vijanden zullen gedurende de game sterker worden en vragen elk een andere strategie om gedood te kunnen worden. Hoe een vijand omgebracht wordt, ligt ook grotendeels aan welke wapens je gebruikt. Deze variëren van kleine zwaarden tot enorme hakbijlen. Afgehakte ledematen zijn zelfs te gebruiken om tikken mee uit te delen aan je vijanden. Een aspect dat het gebruik van wapens net wat strategischer maakt, is het feit dat elk wapen op een bepaald tijdstip kapot gaat. Het is dus zaak om in je achterhoofd te houden waar het volgende wapen vandaan gehaald moet worden. Een leuke toevoeging is dat je tijdens gevechten in de arena het publiek op je hand kunt krijgen door tegenstanders op unieke manieren om te brengen. Dit heeft als gevolg dat het publiek je wapens toegooit die je kunt gebruiken. Wat natuurlijk resulteert in het nog effectiever kunnen afslachten van je tegenstanders.

Een ander aspect van Agrippa's gameplay, is het rijden in strijdwagens, zoals in de klassieke film Ben Hur. Taak is om als eerste aan te komen bij de finish. Jammer genoeg (of gelukkig) zijn er ook anderen die als eerste aan willen komen. Het is dus zaak om te voorkomen dat dit gebeurt. Vanuit je strijdwagen kun je de tegenstanders aanvallen en ervoor zorgen dat ze uitgeschakeld worden. Ook kun je ervoor zorgen dat de wielen onder de strijdwagen van de vijand afgereden kunnen worden, door er tegenaan te rijden. Alles is geoorloofd om te winnen.

Het is nog even afwachten of Capcom er in slaagt om deze uiteenlopende gameplay elementen te smeden tot één samenhangend geheel, maar hetgeen we tot nu toe gezien hebben, stemt ons positief. Historisch correct lijkt de game niet te worden, maar de setting van het oude Rome lijkt een welkome afwisseling te zijn van de huidige spelconcepten. Als de releasedatum niet verschoven wordt, kunnen wij vanaf 18 februari genieten van deze unieke mix van gameplay.