Severed | Gamer.nl

Severed | Gamer.nl

Van alle games die we in een zeer korte tijd checken op Gamescom, zou je haast denken dat een game die exclusief voor de PlayStation Vita ontwikkeld wordt een beetje in het niet valt. Na het spelen van Severed maken we ons daar niet zo druk meer om, maar vragen we onszelf af waarom de game niet ook in ontwikkeling is voor mobiele apparaten. Het zou zonde zijn als maar weinig spelers ermee in aanraking komen.

Severed wordt ontwikkeld door Drinkbox Studios, van Guacamelee-faam. Als je de game wilt categoriseren kun je haast zeggen dat het een first-person actiegame is met rpg-light-mechanieken. Maar Severed is geen traditionele actiegame en benut het aanraakscherm van de Vita volledig.

Media has no description

Met een Vita in onze handen en een koptelefoon op om de luide busine -hallen buiten te sluiten, beginnen we aan de demo. De aanwezige ontwikkelaar vertelt ons nog even gauw dat we het vooral moeten melden als we vragen hebben, maar daarna gaan we volledig op in de game. Felle kleuren verschijnen op het scherm en lichte gitaarmuziek introduceert de wereld aan ons. In de verte zien we een huis. Met een tik op het scherm (of als we omhoog drukken op de D-pad) lopen we naar voren.

Severed heeft een eigenzinnige manier van navigeren door een omgeving vanuit een eerstepersoonsperspectief. In plaats van dat je richt met de ene stick en loopt met de andere, sta je stil. Als je stilstaat kun je 360 graden draaien door over het scherm te vegen. Van hieruit kun je de omgeving inspecteren of doorgaan naar de volgende ‘kamer’. Hierdoor bestaat de mini-map rechts bovenin het beeld uit niets meer dan een verzameling bolletjes, verbonden door streepjes. Zo beweeg je van kamer naar kamer.

Media has no description

Snijdbare spanning

In tegenstelling tot eerdere games als Guacamelee, die zichzelf allesbehalve serieus nemen, schetst Severed een ernstige situatie. We komen een kamer binnen waar een spiegel staat en draaien net ver genoeg om onze reflectie te zien. Severed draait om Sasha en in de spiegel zien we een bloederige stomp waar haar arm ooit zat. We draaien ons om en een wezen dat wat wegheeft van een draak, uit felle roodtinten bestaat en zo uit Mexicaanse volksverhalen zou kunnen komen, geeft ons een zwaard. Tijd voor actie.

We gaat naar de volgende kamer, waar we wat bosjes moeten weghakken om verder te gaan. Net als in Fruit Ninja of Infinity Blade zwiep je jouw vinger over het scherm om met het zwaard te slaan. Een paar kamers verder komen we de eerste vijand tegen; een monster met zes armen. De strijd begint en onderaan het scherm verschijnt een timer die aangeeft hoe lang het nog duurt voordat de vijand aanvalt.

 

Media has no description

Ontleden

We wachten even en blokkeren de aanvallen van de vijand, net als in Infinity Blade, met zwiepen van ons zwaard in de tegenovergestelde richting. Doe dit vaak genoeg en de vijand toont zijn zwakke plek en na een paar rake klappen van het zwaard kun je met een tik op het scherm de Sever-modus activeren. Hierin moet je binnen een bepaalde tijd ledematen en andere zwakke plekken van vijanden weghakken. Niets bijzonders tot dusver, maar de mix van het zwaardvechten, wat op zichzelf al goed aanvoelt, gemengd met de unieke navigatiestijl, maakt het intrigerend.

Vijanden die je uitschakelt in Sever-modus laten een presentje achter, vaak in de vorm van een arm of been van het beest. Pik deze op om punten te verzamelen, waarmee je jouw vaardigheden en statistieken kunt verbeteren. Dit is afhankelijk van de uitrusting die je verzamelt, maar daar hebben we in deze demo nog maar weinig van mogen waarnemen. We kunnen wel al een aantal basi tatistieken verbeteren, zoals gezondheidspunten, uithoudingsvermogen en aanvalskracht. Volgens de aanwezige afgevaardigde van Drinkbox wordt dit in het eindproduct een stuk uitgebreider en ga je uitrusting en wapens verzamelen die allemaal hun eigen verbeteringen toelaten.

Media has no description

Momentum en ritme

Na een bos overbrugd te hebben wordt het ineens een stuk intere anter. Meerdere vijanden, soms tot wel vier tegelijkertijd, wachten ons op in een kamer. Elke vijand heeft verschillende attributen. De een zet zich uit totdat het aanvalt. Hak erop los om dit proces tegen te gaan en je krijgt de kans om het wezen te beschadigen. Andere vijanden kun je alleen vanuit een bepaalde hoek bestoken, maar die hoek verandert elke keer. Dit vergt bij elke vijand een andere tactiek en heeft invloed op wie je aanvalt en in welke volgorde.

Er verschijnen vier timers onderin het beeld die per stuk laten weten wanneer de corresponderende vijand aanvalt. Wat volgt is een ritmisch gevecht, waarin we prioriteiten stellen met betrekking tot welke vijand zwakker is en welke het snelst aanvalt. We draaien heen en weer van vijand naar vijand. Tijdens het razendsnelle schakelen behalen we een bepaald momentum, vergelijkbaar met de concentratie van een jongleerder die een viertal ballen tegelijkertijd hooghoudt. Een keer brak onze focus, wat leidde tot een fiks pak slaag van een aantal vijanden, maar we redden onszelf uiteindelijk toch uit de hachelijke situatie.

We realiseren ons hierdoor dat Severed maar weinig wegheeft van games als Fruit Ninja of Infinity Blade. Severed is een actievolle ritmegame. Adrenaline giert door je aderen terwijl je vijand na vijand neerhakt en dat is een gevoel dat we niet met iets anders kunnen vergelijken. Als we via deze preview de ontwikkelaars kunnen bereiken hebben we eigenlijk maar één boodschap voor ze: ontwikkel Severed ook voor andere mobiele apparaten zodra de kans zich voordoet.

Severed verschijnt later dit jaar voor de PlayStation Vita.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou