Door de decennia heen is gebleken dat tennisspellen vaak een grote verslavingsfactor met zich meebrengen. Het is dan ook niet vreemd dat spellen als Pong en Virtua Tennis tot op heden nog regelmatig gespeeld worden. En laat de ontwikkelaar van het laatstgenoemde spel nu net bezig zijn met Sega Superstar Tennis. Een titel, waarin je kunt tennissen met een hoop bekende personages van Sega.

Sega Superstar Tennis verschijnt op 28 maart voor maar liefst vijf verschillende systemen. Wij hebben een tweetal versie's van de game, die zich inmiddels in een vergevorderd stadium bevindt, gespeeld op de Wii en de DS. Ook hebben we Toby Allen van Sumo Digital gesproken over deze titel.

Als er één ding duidelijk werd gemaakt tijdens de presentatie van Sega Superstar Tennis, dan was het wel dat de game vooral draait om het hebben van plezier. Voor een realistisch potje tennis ben je voor deze titel dan ook aan het verkeerde adres. Dit valt al gelijk op wanneer je voor het eerst je gekozen personage over een van de tien knotsgekke banen ziet rennen. Zo kun je tennissen op een bevroren baan, bevinden zich regelmatig Mexicaanse dansers op het veld en is het zelfs mogelijk om buitenaardse wedstrijden te spelen.

Net als de Virtua Tennis-serie wordt Sega Superstar Tennis ontwikkeld door Sumo Digital, wat aan alles te merken is. Ook nu speelt timing een ontzettend belangrijke rol, kun je de nodige lobjes en korte ballen spelen en kent elk personage eigen sterke- en zwakke punten. Een groot verschil is echter dat het in Superstar Tennis mogelijk is om je in een heuse Superstar-modus te slaan. Dit houdt in dat wanneer je genoeg ballen degelijk geretourneerd hebt, de ster onder je personage begint te gloeien en je een aantal superschoten kunt slaan. Dit zorgt ervoor dat je tegenstander een hoop nare ballen te verwerken krijgt. Dit is echter slechts tijdelijk, waardoor je goed zult moeten anticiperen wanneer je dit het beste kunt gebruiken. Deze modus is echter ook uit te schakelen zodat het spel een stuk realistischer speelt en persoonlijke vaardigheden belangrijker worden.

De spelers die Virtua Tennis al eens gespeeld hebben, weten hoe makkelijk de game is om op te pakken, maar hoe ontiegelijk moeilijk het is om daadwerkelijk een goede pot tennis op de mat te leggen. Dit zal ook in Superstar Tennis zitten, zij het in mindere mate. Want ondanks dat het spel vooral ontwikkeld is voor een ietwat jongere doelgroep en de game iets meer vergevend geworden is, zijn je vaardigheden van groot belang wanneer je alle modi wilt voltooien.

Iets wat we de afgelopen jaren regelmatig hebben gezien in commerciële titels is de toevoeging van minispellen. Ook Superstar Tennis is er niet aan ontkomen. Er zijn maar liefst tachtig verschillende minigames te vinden. Wij hebben er twee gezien. Bij de eerste was het de bedoeling om, geheel in de sfeer van Jet Set Radio, bussen graffiti te verzamelen. Deze moest je gebruiken om een soort tekening in te kleuren. In de andere speelde je slechterik Eggman en diende je jezelf te verdedigen door de naderende zombie's te raken. Het is zeer leuk dat deze spelletjes gebruik maken van toepasselijke elementen uit de betreffende serie's. Dit zorgt ervoor dat ze daadwerkelijk verbonden zijn met de hoofdmodi van de game. Ook zullen liefhebbers deze minispellen vaak genoeg met een brede glimlach spelen, door de vele verwijzingen naar onder andere personages, omgevingen en verhaallijnen.

De Wii-versie van Sega Superstar Tennis deed denken aan het tennisgedeelte van Wii-Sports. Ook hier zul je al zwiepend en zwaaiend proberen de zeer spannende rallies tot een goed einde te brengen, alleen zul je dit maal je personage zelf moeten bewegen met de hulp van de Nunchuck. Ondanks dat dit zeer leuk is uitgewerkt heeft Sumo Digital ervoor gekozen om een aantal andere besturingsmogelijkheden toe te voegen. Het is namelijk ook mogelijk om met de traditionele controller te spelen of louter met de Wii-Mote, die dan horizontaal gehouden moet worden. Superstar Tennis voor de DS lijkt daarnaast een mooi gezelschapsspel voor onderweg te worden. Want alhoewel het spel regelmatig wat stroef leek te lopen, werkte de besturing vrij aardig en zag er allemaal zeer kleurrijk en gedetailleerd uit. Zeker is in ieder geval dat het spel genoeg modi kent om de komende vakantie's onverveeld door te brengen.

Interview met Toby Allen van ontwikkelaar Sumo Digital

Om maar meteen met een interessante vraag het gesprek te beginnen: zullen Seaman en Ryu Hazuki (Shenmue) speelbaar zijn?

Wel, in feite kan ik hier niet veel over zeggen. Wat ik wel kwijt kan, is dat er een aantal verrassingen in het spel zullen zitten. Wat de personages betreft hebben we een keuze moeten maken uit meer dan honderd karakters uit vele franchises. We hebben vooral gekeken welke we zelf tof vonden en hebben we erop gelet dat er voor ieder wat wils is en dat er zelfs speelbare personages zijn die mensen nog niet kennen, om ze als het ware te introduceren in de serie.

Bevatten de Xbox 360- en Playstation 3-versies van Sega Superstar Tennis ook minigames, of beperkt het zich tot de Wii en de DS?

Alle versie's bevatten dezelfde minigames, zo'n tachtig verschillende. Ze zijn vooral in de game verwerkt om iedereen met het spel aan de slag te kunnen laten gaan. Dit is ook de hoofdreden waarom dit gedeelte van de Wii-versie alleen speelbaar is met de Wii-Mote, die dan horizontaal gehouden moet worden. Op deze manier is het spel makkelijk op te pakken voor iedereen en hoeft er niet gesleuteld te worden aan de instellingen. Met de Nunchuck wordt het namelijk in een keer een stuk moeilijker. En hoe je het ook wendt of keert, het plezier staat voorop in Superstar Tennis.

Waarom bevat de Wii-versie eigenlijk geen online-modus?

Dit komt vooral doordat het online-gedeelte geen ontzettend belangrijk onderdeel is van de Wii. Het is mogelijk om sommige spellen online te spelen, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Daarnaast hebben veel mensen die de Wii in huis halen al een Playstation 3 of Xbox 360 in hun bezit, waar dit onderdeel veel beter uitgewerkt is. En voor de jongere gamers die alleen een Wii hebben is het online-gebeuren vaak nauwelijks begrijpbaar en te diepgaand.

Dus we kunnen ook geen online-rankings verwachten?

Nee, niet in de versie die voor de Wii verschijnt. Op de DS daarentegen is het mogelijk je eigen vorderingen te vergelijken met mensen van de rest van de wereld, wat weer een extra dimensie met de game meebrengt.

Het viel ons op dat we in het menu van de DS konden kiezen of we gebruik wilden maken van een trilstand. Ondersteunt Sega Superstar Tennis het rumble-pack?

Jep, dat heb jullie goed gezien! Sega Superstar Tennis is verrassend genoeg een van de enige titels in Europa die deze mogelijkheid ondersteunt, maar ik ben ervan overtuigd dat het daadwerkelijk een meerwaarde biedt.

Waarin onderscheidt Sega Superstar Tennis zich van een game als Wii Sports?

Wii Sports is vooral een game die de mensen geïntroduceerd heeft aan de Wii, wat het spel overigens zeer goed deed. Maar nu iedereen inmiddels bekend is met de besturingsmogelijkheden van dit platform, verwacht men ietwat diepgaandere spellen dan Wii Sports. En juist omdat Superstar Tennis gebaseerd is op Virtua Tennis, zie je toch dat het spel veel meer uitdaging biedt en een langere spelduur kent, maar toch een hoop plezier te bieden heeft.

Maar is de game dan niet te eenvoudig voor de liefhebbers van Virtua Tennis?

Nee, helemaal niet. Wanneer je op de moeilijkste modus speelt, is het ook écht zeer pittig. En wanneer je voor het gevoel van Virtua Tennis wilt gaan, kun je nog altijd de superstar shots uitschakelen. Daarnaast komt het spel het beste tot zijn recht in de multiplayer-modi. Hier zorgt de tegenstander er logischerwijs of je genoeg tegenstand krijgt.

Bedankt voor het interview, en hopelijk tot ziens!

Haha, jullie ook bedankt voor het gesprek. Vond het leuk om hier aanwezig te zijn.