Free Radical Design werd een aantal jaren terug opgericht door een groep ex-medewerkers van Rare die verantwoordelijk waren voor GoldenEye, een van de beste first person shooters op de console. De eerste titel van Free Radical werd Timesplitters, een spel dat een behoorlijk succes werd en waarmee het team bewees geen 'one hit wonder' te zijn. Ook de opvolger van Timesplitters werd een grote hit, dus alle ogen staan momenteel gericht op het nieuwe, originele project van de ontwikkelaar: Second Sight. Met dit spel doet men de eerste stapjes buiten het first person shooter genre. Wij speelden met een vroege versie van het spel en bekeken of men de hoge standaard die we van Free Radical gewend zijn, door heeft weten te zetten.

Second Sight is een third person stealthgame waarbij zogeheten 'psi-powers' een belangrijke rol spelen. John Vattic, de hoofdpersoon, ontwaakt uit een coma in een soort van isoleercel en weet niet meer hoe hij daar gekomen is. Wel is hij al zijn haren kwijt en heeft hij flink wat wonden en littekens op zijn lichaam. Deze duiden erop dat hij het onderwerp van vreemde experimenten is geweest. John komt er al snel achter dat hij over speciale krachten beschikt, die hem onder andere in staat stellen voorwerpen op te tillen en onzichtbaar te worden. Stukje bij beetje zal je de ware geschiedenis van jezelf ontrafelen, deels middels flashbacks waarin je nog niet beschikt over de speciale krachten en op gewoon wapentuig terug zult moeten vallen.

De versie van Second Sight die we mochten spelen bevatte een tweetal levels, eentje net nadat je ontwaakt in de kliniek en waarbij je lekker kunt experimenteren met de psi-powers. Het andere level is een van de flashbacks in het spel en speelt zich een paar maanden eerder af, in een geheime basis in een besneeuwd landschap.

De besturing van Second Sight vergt aanvankelijk redelijk wat gewenning, maar voelde na een tijdje best intuïtief aan. Het rondlopen geschiedt net als in elke andere third person shooter. Je kunt kiezen uit een tweetal camerastandpunten, een 'cinematic camera' die meestal op de goede plaats staat maar waar je geen controle over hebt, en een bestuurbare camera die achter het karakter zweeft en die je met de analoge stick rond kunt draaien. Je kunt tevens overschakelen naar een first person view, maar lopen is dan niet mogelijk. Deze view is voornamelijk handig wanneer je een gemikt schot moet plaatsen of om een hoekje moet kijken.

Het schieten van je wapens en gebruiken van de psi-krachten gaat via een auto-aim systeem. Met de L2 knop richt je je wapen op een tegenstander en met de R2 knop vuur je je wapen af, easy as that. Om te voorkomen dat dit niet voor run & gun achtige taferelen zorgt, heeft men voor de lange afstandswapens een leuke nieuwe feature bedacht. Onder in beeld verschijnt dan namelijk een klein snipervizier, waar je met de analoge stick nog even nauwkeurig op (het hoofd van) je tegenstander moet mikken. Hiermee combineert men het voordeel van auto aiming toch nog met handmatig mikken, wat volgens ons een zeer goede tussenweg is.